oj då:S undra hur de gick för dem 2 honorna som va hög dräktiga
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Ja det kan man ju undra. Sånt här händer ju heal tiden. Blev nyligen uppringd av en familj som köpt 2 "honor" på djurmagazinet och helt plötsligt var det 3 ungar i buren. Han ville ha lite goda råd och det första var ju att flytta pappan, men det var ju troligen redan för sent.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men gud att det ska behöva blir såhär jag fatta inte. Hur svårt är det att vara tillräckligt engagerad i sina djur på affären för att orka könsbestämma dem! Så otroligt dåligt av dem.
Marsvin är ett av dem djurslag som är lättast att könsbestämma, man kan det till 99% på alla inom 1 veckas ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#4 Ja vi könsbestämmer dom direkt dom föds, inga problem alls och vid den ålder då dom kan säljas är det ju solklart, fattar inte hur man kan missa sånt.

Jag kan berätta hur det gick för de här marsvinen eftersom jag (och Anna som har Starlight's uppfödning) tog kontakt med familjen efter att ha läst artikeln i tidningen :-)
Den 7-åriga honan Nova dog strax efter att det skrivits medan 5-åriga Ciao nedkom med två stora och fina söner- Svensson och Zlatan och därefter levde hon i ett till två år till.
Timon, mamma till den första bebisen Junior (som fick flytta in till sin ensamma pappa Pumba när han var ungefär fyra veckor gammal) var även hon dräktig (igen) och fick ytterligare tre bebisar- Sushi (hona, self de golden), Sniffy (hane, satin de golden) och O'boy (hane, nonself de golden roan)- är inte helt hundra på om jag kommer ihåg rätt med raser och kön men jag har för mig att det blev så.
De behöll alla marsvinen.
Här finns en liten uppföljning till den första artikeln som skrevs efter att Ciao fått sin bebbar (med bilder på dem) men innan de visste säkert om Timon var dräktig igen :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
tack för informationen =) synd när de blir såhär =(
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#5 precis!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Så lite så :-)
**SMF 237 Sweet Dream's

Det är också ännu ett bevis på att det oftast är bättre att köpa direkt ifrån en uppfödare. Jag hade en väldig tur när jag köpte våra att dom hade koll på könen, fast Djur Magazinet i Borlänge tycker jag personligen är väldigt bra, med kunnig och duktig personal. 
Men som sagt det är ju alltid lika tråkigt när det blir sådär, när det är så enkelt att könsbestämma dom, vid tidig ålder. 

Honan är en self golden (satinbärare) och pappan en nonself golden roan (satinbärare) och båda (samt deras ungar) är relativt rastypiska och skulle lätt kunna registreras och ställas ut i rasklass (typen är helt okej, likaså under- och toppfärg, nyans, teckning etc) varpå jag och Anna starkt misstänker att de kommer från en "riktig uppfödare" (vi har dessutom misstankar om vem det är även om vi såklart inte kan bevisa något).
Det gör det extra tråkigt på många sätt- exempelvis att könsbestämningen inte blivit rätt (sen kan det ju för all del vara djuraffären som satt dem fel och inte uppfödaren som gjort fel) men främst att uppfödare/ folk som är aktiva inom SMF (en förening där medlemmarna borde måna om djuren) lämnar sina djur till djuraffärer och indirekt blir delaktiga till en sådan här händelse…
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja liknande händelser har nog hänt många, även mig. Jag köpte två honor på Djurmagazinet i Borlänge, varav en visade sig vara dräktig. För mig handlade det dock inte om att det ena marsvinet var en hane, utan förmodligen har grossisten/uppfödaren inte sepparerat hanarna från honorna i tid.
Personalen var dock hur glada som helst och gratulerade mig till att ha fått "ett marsvin på köpet". Helt befängt.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
otroligt slarvigt av dom att inte ha kollen på kön kan dom inte det ta dit en person som är van med marsvin och kan könsbestämma marsvinen. Jag hade blivit bra förbannad. Himmla gullig famil de såldes till tack o lov för det :) Håller tummarna för att det går bra med de äldre honorna och sen skulle jag ge en spark på smalbenet på djurbutiken som bara gissar sig fram på kön på sina djur… fy vad arg man skulle vara själv.
Been there done that jag har 3 sötnosar utöver köpta pga felkönad litet bustroll. Många tårar men vad gör man inte som marsvinstokig annat än tackar och tar emot dem små extra livena. Är glad att jag hade möjlighet att ha kvar alla :)