Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 400 ggr
Lejonkungen
0

Bråk i buren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick ju så bra i början men det varade tyvärr inte länge.

Jag fick ju hem ett litet marsvin för fem dagar sen och allt verkade gå bra men nu är min tidigare marsvin öppet elaka mot nykomlingen. Jag har också upptäckt ett sår i hennes öra som antagligen är bitmärke. Jag har pratat med uppfödaren också om råd men jag är fortfarande orolig. Ska jag sära på dom och skaffa en till kompis till det nya lilla livet eller ska jag låta dom göra upp?

Jag är orolig och i behov av lite råd. tackar redan nu för svarSkrattande

[MatildaW]
0

Hm, det lät inte bra. På vilket vis bråkar dom? Skriker dom och knuffas? Eller slåss dom verkligen lixom så där på allvar?

Lejonkungen
0

alla är lite på varrandra men de ger sig ofta på nykomlingen och biter henne och jagar runt henne tills hon blir skräckslagen och skrikerGråter

[MatildaW]
0

#2. Det låter lite jobbigt för den lilla, kanske du bör sära på dom och ge henne en kompis i hennes egna ålder eller yngre? Det låter lixom jobbigt för nykomlingen, så jag tycker (men det är vad jag tycker) att du ska sära på dom och låta henne få en ny kompis.

GroaLover
0

det brukar bli lättare att vänja dom vid varandra på golvet.

Diana61
0

Det är alltid bäst att nykomlingen i buren är yngre för då är rangordningen redan klar. Vist kan det bli småbråk då den lilla vill testa gränserna men oftast inget allvarligt. Hoppas det löser sig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[helenal]
0

men det har ju bara gått fem dagara… ge det lite mer tid.

Lejonkungen
0

Jo det har ju inte gått så lång tid. Men det går så villt till i buren. Dom flyger runt och bits. Alla bråkar. så jag blir så orolig att nån ska råka ordentligt illa ut. minstingen har redan ett jack i inneröret…

[helenal]
0

ring uppfödaren igen eller rådfråga veterinär.