Annordna privat utställning
Hej!
Kan man annordna en privat utställning för skoj skull? Jag tänkte ha den i Göteborg isf och undrar ifall några andra är sugna? Kanske finns det någon här på forumet som brukar vara dommare och vill ställa upp? Det är bara som en kul grej och alla marsvin är välkomna.
Mvh
Mel
Jag är nyfiken isåfall och skulle förmodligen gå dit och kika.
Okej, va roligt =) Är det någon mer som är på?
Jag är också nyfiken :) och skulle också kunna tänka mig att ställa ut! :) ( men varken jag eller mina svin har varit på utställning - så ni som är vana måste vara snälla mot oss ;) )
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror det skulle vara svårt att genomföra. De som är intresserade av utställning åker nog på de stora anordnade av SMF, där även icke medlemmar får åka och kolla.
Det är mycket som ska fixas, bedömningssedlar, lokaler m.m, varför inte hjälpa dem som redan vet hur det funkar, och göra arbetet lättare? :) Det är ju roligare desto fler man är.
Självklart ska alla vara snälla =) Jag har aldrig heller ställt ut mina marsvin men det skulle vara kul att pröva på. Utan alldeles för höga förväntningar på en.
Jag bor i Bergsjön och tänkte höra med Galaxens bondgård ifall vi får låna deras gräsmatta och cafe (http://www.foreningengalaxen.se/) Jag tänkte att vi skulle ha utställningen till sommaren.
Då gäller det verkligen att det är bra väder den dagen ni har utställningen.
Jag tycker iaf det är en rolig ide! Varför inte ta dit nån från marsvinsföreningen med som kan ta emot medlemmsansäkningar och sånt ?
Marsvins info, sprida kunskap ?
O inte ta utställningens å seriöst utan som en kul grej. Lite i lek och utbildningssyfte.
Om flera som kan och vet kan gå med o fixa med utställnigen, bara för den roliga sakens skull, så behöver det inte va så himmla avancerat.
Som et knytkalas typ ? Alla som kommer tar med sig nån egen erfarenhet eller tips, bilder på bur, bra marsvinsbok, tips på websidor… vad som helst :)
Bergsjön är lätt att ta sig till och att bara ta sitt marsvin i en transportbur och åka behöver ju inte va så jobbigt. En dag på gräsmattan och äta gräs :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#6# Precis vad jag också tänkte. Det hade varit jätteroligt när det inte var så allvarligt utan mer en kombinerad marsvinsträff/utställning/knytkalas.
En toppenide verkligen.
Mycket bra förslag. En informationsträff och amatör utställning för nöjes skull.
Ja om det blir dåligt väder får man ställa in och boka in en nya dag. Men man kan ju ha träffen på eftermiddagen så man vet vad det är för väder.
Bedömningssedlar, medlemmsansäkningar är det något mer man bör tänka på?
Jag tänkte att man kanske kunde göra så att alla får rösta istället för att ha en dommare. Alla får lägg två röster var fast ej på sina egna marsvin.
Jag tänkte också att alla som kommer ska få lite basic information om marsvin och ett rosett var för alla marsvin som ställer upp: Det kan vara en träff även för blivande eller nyblivna marsvins ägare.
:D Synd dock att man inte bor kvar i GBG… Bodde i kortedala innan med.. :P
Vinnaren får såklart mer än bara en rosett =)
Man kanske skulle ta och kontakta eragon och be dem ställa ut marsvin för salu och lägga ut en annons på blocket angående träffen?
Vad tror ni?
#11# Jag tror inte de nappar eller hjälper till, men du kan ju alltid prova.
#11 eragons tycker ju att utställningar är djurplågeri..
#13# I vissa fall är det väl inte långt från sanningen men det här är ju ingen riktig utställning utan mer en lite mindre allvarlig marsvinsträff.
Men eragons är inte alltid så sugna på att hjälpa till så jag tror inte det blir napp för den sakens skull ändå.
Jag tycker utställningsidén är skoj, hade definitivt kommit om jag bott där nere.
Det här är ju en jättebra aktivitet som verkligen passar att göra inom föreningen! :) På så sätt får fler reda på att det händer och den som arrangerar kan få lite hjälp och stöd från de som är vana att arrangera.
I Stockholmstrakten har vi haft marsvinspicknick där man bara träffades, hade med sig något att äta, hade liten tipsrunda och fick möjlighet att ställa frågor om man hade det. Sen har jag varit med på diverse träffar, bl.a. hemma hos uppfödare, för att inte tala om alla inofficiella små keldjursutställningar kombinerat med marsvinsinfo på allt från parklekar till zooaffärer.
Mitt tips är helt klart att du tar kontkat med din lokalavdelning! :)
Oj, varför tycker eragons att utställningar är djurplågeri?
#17# Tror det är dumt att gå ut med det i tråden då det är ett rätt laddat ämne och det lätt kan ta fokus från din toppenide.
Okej, då släpper vi det. Jag vill inte heller att det tar upp hela tråden. Men ni får gärna komma med förslag på hur vi ska göra det så bra som möjligt för marsvinen. Några ideer? Alla ideer är välkomna.
Jag har nu kontaktat Svenska marsvins föreningen i väst och Galaxens lantgård. Återkommer med mer information.
#17 Om jag inte minns fel finns det en hel del åsikter du kan ta del av på eragons hemsida. Eftersom att det är helt öppet på nätet att läsa om eragons åsikter, ser jag inget fel med att ge dig en länk som svar. :) Där emot tar vi inte diskussionen om det i forumet. Hoppas du är nöjd med ditt svar. :)
Tycker det låter som en bra idé :) Jag och mina grisar skulle nog dyka upp ;)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Låter som en trevlig idé. Jag har aldrig varit på någon utställning, så jag har ingen aning om vad som direkt händer på en, så det skulle va kul med en "enklare" utställning med "mindre krav" eller hur jag ska uttrycka mig. ;)
Jag har cirka 5-10 minuters bilväg till bergsjön så jag bor rätt nära dessutom. :) Får se hur det blir. Jag lovar inget, men är intresserad :)
Det verkar som att det ändå är ett par som är intresserade, hoppas det blir nått!
Måste erkänna att jag är lite skraj inför sånna här träffar/utställningar och sånt. Jag är rädd att mina marsvin ska åka på nån sjukdom :P Nojig, jag vet, men kan inte hjälpas hehe 
Tycker det låter som en kul idé :-D Här hemma har vi smådjursutställning varje sommar och då får besökarna rösta fram sin favorit. Kanske kan vara en idé för att locka dit barn och deras keldjur
Åh det ser ju jätte mysigt ut, det är något sådant jag tänkt mig. Jag väntar fortfarande på svar från Svenska marsvins föreningen och Galaxens lantgård.
#24# Oj vad mycket folk som stod böjda över lådorna och tittade, jag vet inte om något av mina marsvin hade gillat det. Möjligtvis Drake men jag vet inte.
Det kanske är bäst att ha med sig ett gömsle för marsvinen där de kan vila ifred när det känner för det.
Men om alla har med sig transportbur och sele så kan de ju hoppa in och ut lite hur de vill.
Det kan bli lite som en picknick där alla sitter på varsin filt med vardera marsvin och så får man gå runt och rösta.
Mina marsvin kommer säkert behöva gå undan i buren emellan åt. Men som sagt, kom med förslag på hur vi ska göra det så bra som möjligt för marsvinen.
Jag vill att det ska vara en trevlig upplevlese för alla!
#27# Ja det är en bra ide, var och en kan ju själva ha sina djur på det sätt de trivs med. Jag ska ta med två och de ska inte ställas ut så jag kommer ha det ganska skyddat för dem.
#27 Om selarna var tänkt till marsvin så är det ingen bra idé eftersom dom lätt kan få skador på ryggen och panik.
//Emma
Okej, bra att veta. Det visste jag faktiskt inte. Då får vi ordna inhängnader. Men det blir ju lite komplicerat också eftersom alla marsvin inte kan vara tillsammans.
Jag har visserligen en egen inhägnad som jag kan ta med till mina egna marsvin. Men har ni andra det?
Är det lika dåligt med nät-selar? Jag har aldrig provat att ha selar på mina marsvin eftersom dom kommer ha en gräsmatte bur på sommaren.
#30 All typ av sele är skadligt.
Ett tips är att ha kompostgaller med hönsnät runt nedre delen och isf skydd för solen över i något slag och självklart ett hus.
//Emma
De som vill delta i utställningen med sitt marsvin kan ju få en nummerlapp av den som de anmäler sitt marsvin hos, o så sätter de nummret på buern. Sen får besökare en lapp med nummer på o väljer 5 placeringar.
Jag tycker det låter super med en sk marsvins träff. Senast igår pratade jag med några kvinnor som inte hade en aning om att det fanns marsvins utställningar. För det är egentligen rätt stort. Det är bara kolla här inne tex. Vilket engagemang alla har. Hur ser det inte ut i resten av landet? Jag var själv bara en person som ´hade´marsvin. Men tack vare alla er här inne så har intresset växt så nu har jag 10 st. Ska börja ställa & letar fina djur. Tänk om fler kunde få upp ögonen för dessa underbara grisar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#31 En jätte bra ide. Kan det duga med ett paraply tror du mot solen och ett gömsle?
#32 Jag har funderat lite över det där och du kom med bästa förslaget. Nummerlappar får det bli.
Tycker att det borde anordnas mer i Blekinge, är inte en enda utställning eller träffar här :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan du inte annordna en egen träff?
På smådjursutställningen här har de nummerlappar och så får alla besökarna en lapp där de skriver i svaret, det är tipsrunda och så också obland har jag för mig.
#35 Det har varit tal om utställning här men det var för få som var intresserade att arrangera det.
#36 Vem sa du till? #37 Okej… För landskrona är så långt att åka för mig :( Så det är synd :(
#38 Ursäkta, jag skrev till dig. Du kan ju anrodna ett litet knytkalas i Blekinge.
#39 Hade varit roligt, men det är det att man ska ha plats osv att vara på :) Och tillräckligt många som vill komma:)
#40 Ja det är klart. Jag får se om vi får låna Galaxens lokaler/marker här i Gbg. Annars blir det ju inget här heller.
Bor du långt från någon större stad?
#41 Närmst i Blekinge är Karlskrona som jag tror är stort, annars har jag ca 6 mil till Växjö och ca 12 mil till kalmar. Ca 8-9 mil till kristianstad.
#42 Det finns iaf en till intresserad http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=740333&p=0

Jag är mycket intresserad, men tråkigt nog är det alldeles för långt bort för min del. Bor i Örebrolän… :-/
Med Vänliga Hälsningar
Evelina
#44# Blir lite avis på alla som bor i örebro, det verkar vara främst där alla lunkaryor finns.
Har du fått svar från något av ställena än?

Tycker det är en jättekul idé!
Tyvärr bor jag för långt bort för att kunna vara med. Bor i örebro.
Mvh Alexandra
Hej!
Nej jag har inte fått svar utav något ställe än. Jag väntar fortfarande.
Mvh
Låter som en rolig grej :)
En tanke är annars att försöka få närmaste lokalavdelning inom SMF att vara med och hjälpa till, då kunde man kanske få dit petdomare så att det blev drive-in pet och kunna annonsera om det i tidning. Jag vet att SMF Västras ungdomssektion länge planerat en marsvinspicknick (och eventuellt också har plats med möjlighet till inomhusvistelse vid dåligt väder) men det har varit lite osäkert hur stort intresset för något sådant skulle vara. Här finns ju intresse för något liknande verkar det som, kanske kunde man slå ihop det så att man får både picknick och någon form av utställning om det är vad som önskas? :)
Hanna
Jag har mailat västa SMF och väntar på svar. Jag gav dem länken hit så dom själva kunde se intresset. Det skulle vara jätte kul med en amatör utställning/picknick.
#50 - Okej, vad bra :) Vi i U-sektionen har länge pratat om picknick men eftersom det dök upp andra aktiviteter i sommar var det lite osäkert om det fanns intresse att annordna något sånt här också. Men jag kan ta upp frågan på västras styrelsemöte på söndag :)
Hanna
Ja va roligt, gör det snälla 
Hej! Föreningen Glaxen (http://www.foreningengalaxen.se/) har svarat att dom med glädje lånar ut deras gräsmatta och att vi kan få tillgång till deras cafe. Cafets öppetider är Måndag, Onsdag 11-15, Tisdag, Torsdag 11-20 och Söndag 11-15. Vilken dag och tid passar er bäst?
Jag skulle rekommendera söndag mellan 13:00-15:00, i början av juni. Ifall det funkar bra kan vi ha en till träff i juli och augusti.
Puffar tråden lite.
SMF Västras U-sektion kommer preliminärt hålla drive-in pet och picknick/sällskapsdag v. 34.
Hanna
Jag bor nere i skåne, men jag är lätt på i alla fall. Detta vill man ju inte missa :)
#57 schysst inställning haha :D Är ju en bra bit att åka menar jag. Kul! :)
Skulle nog kunna vara med, beror bara lite på om vi åker på semester eller inte. 
Hej!
Nu är det spikat den 5 Juni 2011 blir det marsvins picknick och amatör utställning på Lantgården Galaxen. Det blir mellan 13:00-15:00 och det finns ett cafe med fika för en billig peng tillgodo. Cafet tar bara kontanter och alla måste ha med sig egna inhängnader för sina djur.
Alla marsvin som vill "ställas ut" kommer få varsin nummerlapp och röstning kommer ske genom lägger en röst var (dock ej på sina egna marsvin). Det är helt frivilligt att ställa ut. Och man röstar endast efter eget tycke och smak.
Det kommer att finnas en tipspromenad som man kan gå runt gräsmattan och prisutdelning kommer att ske till vinnaren av tipspromenaden och vinnaren utav utställningen.
Man tar spårvagn sju eller elva till Galileisgata och det kommer att vara skyltat fram till lantgården. Åker man bil kan man ställa sig utan för Lidl och följa skyltarna därifrån. Adressen till Lidl är: Gärdsås Torg 2 415 17 GÖTEBORG och karta dit finns på http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?vad=F%F6reningen%20Galaxen&SearchType=4&Vkiid=q4BT%252fUEe%252f+V8bjqNcMLA9w%253d%253d&Vkid=1666255&searchwhite=true&searchpink=true&mapsearcharea=MapSearchArea.region&cx=1276706&cy=6410045&z=8&mapMode=map&toolbars=banner%2Czoom%2Ccontrols%2Csearch%2C&referrer=ViewDetailsPink.aspx
Adressen är: Föreningen Galaxen Galaxgatan 7 415 22 Göteborg och karta finns på http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?vad=F%F6reningen%20Galaxen&SearchType=4&Vkiid=q4BT%252fUEe%252f+V8bjqNcMLA9w%253d%253d&Vkid=1666255&searchwhite=true&searchpink=true&mapsearcharea=MapSearchArea.region&cx=1276706&cy=6410045&z=8&mapMode=map&toolbars=banner%2Czoom%2Ccontrols%2Csearch%2C&referrer=ViewDetailsPink.aspx
Det kostar en tia för att få komma in och vara med och pengarna kommer gå till prisutdelningen.
Alla är välkomna, nya ägare som vana ägare, vuxna som barn. Det ska vara en skoj tid att umgås med likasinnade utan krav eller förväntningar.
Skriv gärna om du kommer!
Mvh
Melissa
#60 Åhhh!!! Vad roligt! Jag vill också dit men lite väl långt : ( Hoppas ni får en solig dag! : )
Jag hoppas på en liten berättelse av dagen med några bilder senare 
OBS: Om det blir regn ställer vi in!
Kul idée, jag vill också gärna se lite bilder sen om ddet blir av :D
Åååh jag vill med men jag tror inte att jag kan innan typ 10e juni….:(