Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 909 ggr
Misarn
0

Besvärlig hona

Som dom flesta nog redan vet så har jag haft lite problem med våran hona Humba som inte kunnat gå med vilket marsvin som helst, utan flyger på dem och det har resulterat i flera veterinär besök.

Vi skaffade ju en hane som kastrerades och som skulle gå med henne men tyvärr så kom dom inte heller överens. Hennes syster Peach fick vi omplacera pga aggressivitet och när hon fick komma till en stor fungerande flock som hade sin uppordnade rangordning så blev hon som ett helt annat marsvin.

Så min fråga är lite: Vad ska man göra med henne!? Hon fungerar måttligt bra med Luma men även hon har ju fått sår som inte ser alltför bra ut och den stora troligheten ligger ju i att det är humba och hon som bråkat. Även när dom går ute i köket så blir det bråk, tandhacker och envisa pipande.

Kan det vara så att vissa marsvin är som hundar som behöver stimuleras mer än vissa!? Eller ska man omplacera henne till en äldre flock, vi har ju redan 4marsvin med humba men som har en ålder på 1år.

Vad tror ni!? Börjar få slut på idéer.

Sammetskatt
0

Jag har själv haft en besvärlig hona och hon fick flytta till en större flock och det fungerade. Besvärliga flockdjur, även hundar, brukar ofta vara osäkra och det blir då mer tydligt i mindre grupper. Kommer de till en större väl fungerande flock så "vågar" de liksom inte tjaffsa, utan tar sin plats och det blir mer fridsamt MEN det kräver ju att flocken fungerar, med tydlig ledare och allt vad det innebär. Så jag tror nog att just detta är vad hon skulle behöva som det låter, du verkar ju ha provat det mesta. Problemet är väl då att det kanske är svårt att hitta någon som har en stor flock som vill ta hand om henne…

Annars verkar det nästan som att det bästa vore att hon gick ensam och fick se de andra marsvinen genom galler. Om hon är aggessiv och biter sår på dina andra marsvin så är det ju inte schysst mot dem att behöva gå tillsammans med henne bara för att HON ska ha någon att gå med.

Mina förslag är alltså i första hand att försöka hitta någon med flock att testa med och om det inte finns/funkar så får hon gå själv och kunna se andra marsvin genom galler.

Lycka till!

flocken
0

Jag skulle nog pröva med en större flock. har en hona här hemma som hosn uppfödaren var hemsk. Bet alla honor. Kvittade vilken hon satt med. I min flock på 12 djur är hon som ett lamm. Lunkar omkring & är världens snällaste.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vill ju inte ge upp på henne än, har funderat av och an och kom att tänka på vissa ston (hästdam) att vissa kan bli riktigt besvärliga, och då ger man dom något för att dom har för mycket av något hormon (om jag inte minns fel), kan det vara så att hon har det för tråkigt i sin bur!? För lite aktiviteter!?

Jag omplacerade hennes syster Peach, som också hade liknande symptomer och hon blev helt annorlunda, när hon fick komma till en stor flock. Kan det vara så att eftersom dom är köpta ifrån en djuraffär att dom blir mer osäkra och rädda!?