När man vill börja avla
Okej nu funderar jag lite för framtiden om jag skulle skaffa en avels hona och sedan kanske ta en kull på henne. Men vad skall man tänka på isf? alltså när man skall ta en kull. :)
Inlägget är flyttat till kategorin Avel & ungar.
Att honan är i bra kondition och bra ålder
Att man helst har köpare till ungarna redan innan så att man inte blir sittandes med ungarna sen
Att honan och hanen är fullt friska
Veta vad man får korsa för färger (man får t.ex inte korsa dalmatin+dalmatin, roan+roan eller dalmatin+roan).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 okej vad är det äldsta honan får vara?
ok skall leta upp nån då 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så klokt av dig att börja i rätt ända, att du ställer frågor innan du har de tilltänkta föräldrarna. Det viktigaste att tänka på innan man börjar avla är att skaffa sig mycket erfarenhet av marsvin, genom att under lång tid äga och sköta om marsvin omsorgsfullt. Läsa Artiklar och litteratur, och ha kontakt med en erfaren uppfödare som kan ge råd. Det finns många bra Artiklar här på MiF, så börja med dem.
Man bör lära sig läsa av tidiga signaler att något är tokigt, så man kan förebygga komplikationer som kan uppstå under dräktighet, förlossning och tiden efteråt. Man skall inte underskatta riskerna, och när ett marsvin visar symtom på något allvarligt är det ofta försent.
#2 Högst 1 år, man brukar säga mellan 6-12 månader, beroende på honans storlek, kondition osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mycket vettig information tycker jag finns att hitta här.
Om du ändå bestämmer dig för att ta en kull är erfarenhet och kunskap om marsvin ovärderligt. Det är trots allt ett stort ansvar att ta för både kommande marsvin som blir till och honan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus