Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1089 ggr
Annissen
0

Gullan har diarré!

Är oroliga  för vårat marsvin Gullan-har det senaste dygnet blivit hängigt och fått diarré som är lite blodblandad.Rinner även lite i hennes ögon.Vad kan det vara?? Hennes kompis Pärlan däremot mår bra och är pigg o kry!! Snälla, är det någon som kan ge oss tips om vad det kan vara?!! Tack på förhand!!

FeliciaS
0

Jag har ingen aning om vad det är tyvärr. Men diarré orsakas ofta av andra sjukdomar, och eftersom att den är blodblandad och hon är hängig samt att det rinner ur hennes ögon är tecken på en sjukdom, men vilken vet jag inte. Det låter allvarligt! Ta henne till veterinären snarast, kanske måste du behandla det andra marsvinet oxå.

Se till att hon dricker mycket, ge henne risavkok (motverkar diarré)! Äter hon bra? Har hon tappat i vikt? Beteendeförändring, ex. mkt kliande osv??

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annissen
0

Tycker inte att att hon äter som hon brukar. Hon har dock inte mycket diarré men det lilla som kommer är löst o som sagt lite blodblandat! Det som kommer ur ögonen är inte "löst rinnande" utan mer som små små klumpar som sätter sig runt ögonen som små torra klumpar.Märkligt! Pärlan, vårat andra marsvin, har inga av dessa symptom…?! De äter samma mat och bor i samma bur…

Men som du skriver: vi får nog ta kontakt med en vetrinär!

Tack för råden!

FeliciaS
0

#2 Ja, gör det :) Varsågod, så lite så ;)

Mvh Felicia

GroaLover
0

skynda till vetten! om marsvin får diarre' är det ofta jättefarligt!

FeliciaS
0

#4 Inte jättefarligt. De kan få det för att de har fått för mycket av någon ny sorts mat och det är ju inte direkt farligt.

Men du bör inte vänta för länge, åk in till akutmottagningen ifall det finns någon…

Mvh Felicia

GroaLover
0

jo, du måste ringa nu! om hon inte äter som vanligt så måste du åka! masrvin smälter maten väldigt fort och om hon inte äter som vanligt kan hon få c-vitaminbrist.mm.

Annissen
0

vi har faktiskt avvaktat lite…har inte haft diarré sen igår kväll men verkar nu vara förstoppad istället?! Bajsar inte men dricker vatten och äter litegrann. När hon sitter i knät är hon väldigt "lugn", rör sig inte gärna. MEN: piper när jag häller upp mat i matskålen och är alltså inte helt oberörd av vad som händer runt omkring henne! Men jag är inne lite på "matspåret"- kan det var så att hon reagerar på matblandningen som hon får?! Är en C-vitamin berikad blandning med pellets bla men även en hel del annat…   Ska ringa till jourmottagningen nu!! Men återigen tack för alla råd!

FeliciaS
0

#7 Man brukar inte behöva ringa och säga att man kommer när det är akut, åk bara dit fort. Oj, det låter rätt så allvarligt om hon har fått förstoppning nu också… Det kan ju vara något problem med tarmarna men förstoppning kan orsakas av dåligt foder (även diarré kan uppstå av det), för lite hö, för lite motion, stress m.m… Marsvinsblandningar från djuraffärer är inte bra för marsvin egentligen! Den innehåller mest fettrik mat (bla.a. frön!) som marsvin absolut inte ska ha som foder utan som godis! Om de ska ha pellets ska de ha en pellets med låg fett- och proteinhalt, mycket kostfibrer, lite fosfor och selen samt inte för mycket kalcium och salt - alltså en pellets med lågt energiinnehåll! Den ända pelletsen som är riktigt bra för marsvin är från företaget Oxbow Pet Products, men importeras av företaget Chalimac till Sverige, läs mer på hemsidan. Så ingen marsvinsblandning från zoo!

Mvh Felicia

Annissen
0

Motion får hon, bra med hö och blandningen hon har fått ska vara av bra kvalitet enligt kunnigt folk men visst kan det ändock vara ngt problem med fodret…Vi får se vad de säger på djurkliniken!! Vi har fått i henne risavkok och vatten i en spruta nu och det tog hon med god aptit men nu får det bli veterinären!!

idipidi
0

Det som avgör hur farligt det är framför allt om marsvine äter elelr inte. Vid lindrig diarre då de samtidigt är hyfsat pigga och äter kan man ge risavkok eller gurka med potatismjöl. Det funkar faktiskt!

Så fort marsvinen slutar äta är det riktigt farligt. Om de samtidigt har diarré kan man förlora dem på ett dygn eller mindre… Då är det definitivt veterinär akut som gäller. 

Jättebra att hon äter, men blodblandad diarré låter inte alls bra… Om ni har en marsvinskunnig veterinär i närheten skulle jag rekommendera att kolla upp det.

Annissen
0

Har kollat med veterinär  och de gav rådet risavkok och vatten i spruta.Diarrén har slutat nu( det lilla som var) och hon har nu fått ur sig lite "vanlig" avföring men hon är inte sig lik så det blir ändå avfärd till veterinären nu! Tack för råden!

FeliciaS
0

Bra att ni ska ta henne till veterinären nu.

Mvh Felicia

GroaLover
0

jag sa ju det! mitt marsvin dog av förstoppning, hon åt ingenting, vi fick tvinga i henne matersättning och en massa mediciner, men hon klarade det inte ändå. Hon fick alltså Oxbow's matersättning från Roslagstulls veterinärklinik

FeliciaS
0

#13 Stackarn… Jaså, det fick hon. Den har jag hört ska hjälpa väldigt bra. Den näms faktiskt i min engelska bok Piggy Potions - natural remedies for Guinea Pigs!

Mvh Felicia

GroaLover
0

Hur gick det för Gullan?

[MatildaW]
0

Det undrar jag med.

Annissen
0

Jo, det visade sig att Gullan hade skadade tänder i nederkäken, troligen pga av att hon hade bitit av en bit på en utav tänderna och av den anledningen börjat att äta med tänderna på " fel" sätt dvs tuggat snett. Vetrinären drog ut de båda tänderna så nu matas hon med specialfoder i spruta tills hon har lärt sig att äta själv igen.Hon har redan att börjat att piggna till och äter med god aptit.Men det mest fascinerande har varit att se hur kompisen Pärlan har oroat sig: har oroligt gått fram och tillbaka runt Gullan och så fort hon har fått tillfälle lagt sig bredvid Gullan så nära det bara har varit möjligt. Man har verkligen sett hur mycket de betyder för varandra!!

Så nu är det bara att hålla tummarna för att tänderna växer ut som de ska-ska på återbesök om 2 veckor igen för att kontrollera tillväxten!

GroaLover
0

framtänderna är inte så viktiga, dom kan tugga utan dom, mitt förra marsvin blev rädd och hoppad från min famn med ansiktet i  marken, slog ut tänderna, men vi gjorde inget särskilt, hon åt som vanligt. Det du kan göra isf. är att du delar hårda saker, morot etc. i mindre bitar så att hon inte måste gnaga.

GroaLover
0

kolla så att hon äter ordentligt bara, som du skrev :)

[MatildaW]
0

Skriv sen hur det går för henne!  Glad