för tidigt könsmogna ungar?
Min ena marsvinhona fick som sagt 2 ungar den 3 maj, alltså 2 veckor och 3 dagar sedan. Jag har mamman och ungarna för sig själva i en egen bur och sedan igår har jag hört väldigt mycket kurrande från dom.
Alla tre, alltså mamma och ungar, går runt och kurrar lite då och då. Ungarna rider också på henne några sekunder ibland och mamman vickar lite med rumpan mot dom.
Kan ju påpeka att ungarna även rider på varandra
Inte kan det väl vara möjligt att dom har blivit könsmogna redan? Vad kan det annars betyda och vad ska jag göra åt saken?
Tacksam för snabbt svar!
Ingen som vet?
Tyvärr så har jag aldrig haft ungar så vet ej :/ Men hoppas du får svar
Är båda bebisarna hanar?
Kurrar gör de både när de vill visa att de bestämmer och innan/när de börjar bli könsmogna (samt när de är det, ofta kurrar honor när de brunstar). När de börjar kurra betyder det inte att de är könsmogna på direkten. Men jag kan tänka mig att dina bebisar snart är det och hanarna behöver ju flyttas från mamman i så fall. Dock tycker jag två och även tre veckor är väldigt tidigt att flytta dem, och jag har svårt att avgöra vad jag skulle ha gjort i samma situation utan att själv vara i den.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja båda är hanar. Kurrar gör både mamma och ungar. Även ungarna rider ju på varandra. De kanske bara gör upp om vem som ska bestämma? Vid vilken ålder är det normalt att man flyttar hanarna? Jag har ingen honbebis…
Det beror antagligen på att mamman brunstar och på så sätt får igång bebisarna lite. Rider mamman och kurrar och har sig blir det lätt så att ungarna gör det med. Händer här hos mig rätt ofta och jag har slutat oroa mig. Hanungarna går kvar tills de är 4 veckor och det har funkat bra. :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#4 Okej :) Jag tycker att du kan låta dem bo kvar hos sin mamma tills de är ca fyra veckor, då är det vanligast att de får flytta. Det är svårare för bebisarna att para sig med sin mamma än med jämngamla syskon också.
Varför bor mamman och bebisarna för sig själva förresten?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# Eftersom mina två andra honor åt upp allt kraftfoder och alla grönsakerna direkt.
Dom behöver absolut inget kraftfoder då deras vikt är bra. Mamman behöver däremot äta upp sig och ungarna behöver ju också kraftfoder. Därav går dom i en egen bur :)