Hjälp stort dilemma!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är i stort behov av råd!
Ikväll somnade min lilla Rufus in. Han har haft luginflammation i några dagar och det gick ganska fort. Jag är såklart väldigt ledsen nu och tänker på hans stackars burkompis Ludde som just blivit ensam. Han har suttit själv nu i två dagar för vetrenären var osäker om de smittade då jag har ett annat marsvin i en annan bur som oxå har lunginflammation så jag separerade dem tillfälligt(trodde jag).
Jag vet att det inte ska vara själva å han saknar verkligen Rufus något extremt då det var väldigt tajta. Jag har tre marsvin till i en annan bur och funderar på att flytta över någon. Ludde är 4,5 år och det i andra buren är 5, 5 och 4 är gamla. Problemet är att Ludde har bott med en av dem tidigare(Benjamin) och det sluttade med ett besök hos vetrinären och deras betende när de ser varandra genom gallret visar att de inte skulle gå ihop. De lämnar kvar bröderna(Totte & Albin) som är fem år gamla. Den ena av dem är väldigt undergiven och den andra mer dominant. Den undergivna som kanske borde va det bästa alternativet är dock den som oxå har lunginflammation så det kanske inte e så bra ätt sätta ihop det nu(för bådas skull). Fast han bör ju inte va ensam för länge.
Jag vet inte vad jag ska göra! Sorgen efter Rufus, Albin som har samma sjukdom och oron för att han ska gå samma öde tillmötes och nu Ludde som sitter ensam(han äter dricker och rör på sig men roppar på Rufus i mellanåt). Jag tänkte inte ha fler marsvin efter de här så jag vill inte skaffa en unge till honom(känner mig extremt taskig). Problemmet är att Ludde är så aggresiv och jag är tveksam att han accepterar någon annan. Han är väldigt dominant med andra men var undergiven Rufus. Det är bara Rufus för honom. Det var verkligen kärlek mellan dem. Stackars Ludde!
Vad skulle ni gjort?
Eftersom alla dina marsvin är så gamla och du inte vill skaffa en unge skulle jag nog inte ändra om mellan burarna, det känns som en stor risk. Delar du på dem som går tre är det inte säkert att du kan sätta ihop dem igen om det inte fungerar. Jag skulle bara låte dem bo bredvid varandra så de kan "prata" med varandra i de burar de nu bor i.