Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1309 ggr
[fireflies]
0

För sent att para honan?

Hejsan!
Jag har en hona på lite över ett år och undrar om det är för sent att para henne? Hon har haft en kull hos annan ägare innan när hon var ca 4-5månader, men det var över 8 månader sedan.

Hon har ett sånt underbart temperament och så har hon fått höga poäng på olika utställningar så jag vill gärna ta ungar på henne. Jag är väl införstådd vilka komplikationer m.m som kan hända då jag haft en kull på en annan hona förut.

Fridaaaa
0

Nej det är inga problem eftersom hon har haft kull innan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fireflies]
0

Är det säkert? Läste någonstans att det inte får ha gått mer än 7 månader mellan kullarna?

Fridaaaa
0

#2 Ja, finns många som säger olika, men jag hade vågat ta kull men det är upp till dej själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sammetskatt
0

Åldern är det inga problem med, är hon bara just över året kunde hon fått sin första kull också. Det du ska se efter är hennes kondition. Är hon frisk och i bra hull så kan du ta en kull på henne.

Linnet
0

Det där med fösta kullen innan ett år är väl inte nåt som man ska stirra sig blind på heller och ahr hon haft en kull är det ju knappast nåt problem, har haft honor som varit nästan 2 år vid första kullen och det har gått alldeles utmärkt.

ellinor ;)
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tror säkert att det inte är några problem om hon tar en kull själv fick mitt marsvin sin första kull som 1år.

Sandra-B
0

Jag har en hona som är född den 26 oktober 2008.
Hon fick sin första kull den 23 december 2009 (hos uppfödaren), andra kullen kom den 6 september 2010 och nu ska hon förhoppningsvis få sin sista kull i slutet av sommaren (satte henne med hane den 17 maj- lite drygt åtta månader efter förra kullen).

Violet är frisk, pigg och i bra kondition- vilket är det allra viktigaste när man sätter en hona i avel.

Det går ju aldrig att garantera att det kommer att gå bra, det är ju alltid en risk att sätta en hona i avel, jag tror dock inte att riskerna blir större så länge honan ifråga är i bra kondition.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!