Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1920 ggr
JenniferPolewey
0

Kala fläckar med sår!! hjälp mig!!!

Min lilla Magnus har hala fläcker runt nacken en rätt så stor och 2 mindre, dom blir bara större och större tycker jag.. och i en av dom mindre är det sårigt!!

Har kollat massor med gånger om det är Ohyra men hittar ingenting..

vet nån vad detta är???

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försök ta en bild och lägg ut här så är det lättare att säga vad det är.

godisgrisen
0

Det är mycket det kan vara men Ringorm eller sellnick är mest troligt.

Kliar han sig?

Finns det sår i ansiktet och på tassarna?

JenniferPolewey
0

ska ta en bild nu på en gång så får ni se!

JenniferPolewey
0

han vill inte riktigt vara med på kort.. tyvärr har min familj gått och sova så jag är ensam vaken .. men det är som en sårskorpa..:s

Charlotta-B
0

Kan du inte ha i knät om du tar kort? lr han kanske inte sitter still? 
Kliar han sej mycket och verkar besvärad av det??
Hans burkompis är snäll mot honom?

Charlotta-B

JenniferPolewey
0

han vill inte alls vara med på kort.. jo hans bur kompis är mycket snäll inget bråk! kliandet är ju frågan.. jag har ju sett han klia sig då och då men jag har inte tänkt på så mycket vilket jag kommer göra nu!

JenniferPolewey
0

Det är ju som vitt i huden dära också..

Charlotta-B
0

Det vita, ser det ut som mjäll ungefär?

Svårt att säga vad det kan vara, men jag skulle tippa på att det är skabb.

Boka en tid hos vetrinären, så att du får behandling. men tänk på att behandla båda två så det inte blir rundgång på det. 
Är det skabb så har den andra det med trotts att det kanske inte syns på den. Om det nu är skrabb vill säga. 

Men ring vetrinären imorgonbitti och prata med dom.

Har han ahft såren ett tag? lr har dom bara ploppat upp nu?

Charlotta-B

JenniferPolewey
0

kan det smittas över på andra djur så som hundar?

Charlotta-B
0

När vi hade skabb hemma så fick inte våra hundar det, så det tror jag inte att det gör. Men det är väldigt viktigt att dom får behandling mot det, för det är väldigt jobbigt för dom med allt kliande.

Hoppas det löser sej till det bästa!

Charlotta-B

JenniferPolewey
0

okej! tack för svar!

Charlotta-B
0

så lite så!

Charlotta-B

JenniferPolewey
0

du frågade om såren om dom kommit nu och så såg inte att du skrivit så men här är svar! ;)

det största kala fläck han har är typ som en 50öring och sen dom andra lite mindre och han hade den fläcken som är som en 50öring när jag köpte han märkte jag när jag kom hem. sen kom dom andra 2 fläckarna och dom blir bara större och större.. och idag när jag kliade han kände jag hur det var sårigt och kollade då var det så.. + att det var vitt på huden.

JenniferPolewey
0

Kliar han nu och han blir tokig! han själv börjar hysteriklia sig och skriker högt när han själv gör det!

godisgrisen
0

Det låter absolut som sellnic marsvinsskabb. Det måste behandlas av veterinär men är "ganska lätt fixat". Glöm inte att båda ska behandlas.

Charlotta-B
0

Ring vetrinären med en gång så du får en tid och behandling. Men som Godisgrisen sa det är inte så svårt. Men även att du måste behandla båda två.

Charlotta-B

Fridaaaa
0

Är det sellnic, är det lättbehandlat, dock måste alla marsvin i samma hus behandlas samtidigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JenniferPolewey
0

har försökt få tag i vetrinären hela dagen men inget svar… mamma säger att jag har ingt för sent, jag ska försöka ringa tidigt imorgon!

Fridaaaa
0

#18 Mellan 8-9 på morgon är vanligast att dem har telefon tid, står på deras hemsidor telefontider:D

JenniferPolewey
0

jaa! mamma sa så också:)! så jag ringer då till dom! är det jättedyrt att ta bort det? det varierar väll men på ett ungefär? har kollat runt lite men inte hittat något:/

Fridaaaa
0

#20 Om det är sellnic är det inte så dyrt till 2 marsvin, värre om man har många. Är lite olika men det är ju inte säkert att det är det, märker du när du får tid hos veterinären:D

JenniferPolewey
0

okej:) till något helt annat… läste nånstans att det var giftigt för marsvin att äta banan advokado och bär stämmer det?

Fridaaaa
0

#22 Banan och vissa bär är inte farligt men advokado är.
Men man ska ge banan väldigt sällan, då det är mest som godis.

JenniferPolewey
0

okejTungan ute