Ungar utan mamma!
Jag behöver hjälp!
Jag har fått en kull i morse (28/5) 4 pigga stora relativt tjocka bäbisar, problemtet är att när jag kom in i rumet så ligger "mamma marsvin" på sidan och är helt ledlös.. Det rann/droppade blod ur henne. Vet inte om det kunde ha varit livmoder framfall, men då hade det väl legat något i buren som liknade en livmoder?? eller nåt sånt?
Nu finns inte "mamma marsvin" och kvar sitter det pigga fyra ungar.. Hur matar man dom?? medans det ännu finns en minimal chans för dom att överleva.
tacksam för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
moders mjölkersättning för människor eller get mjölk man matar dom med pipett ,gå in på Humlans marsvin och läs på (Handmatning) där står hur man går till väga,lycka till
Mata med fortimel! Finns på apoteket, men vet inte om det är öppet nu..
Jag har stödmatat jag med, det är med majsvälling eller fortimel. Jag brukar ge majsvälling första veckan. Men skulle nog säga ge Getmjölk istället (eller sojamjölk finns på typ ica). I en 1ml pinpett. Och du måste mata dom varannan timme tror jag det var? På dagen är det så, men natten kan dom hålla sig till var tredje timme…
tack för svaren, jag har satt in dom små till en pansionärs hona på 4 år som glatt tar hand om dom just nu. Så jag hoppas på att mjälken kanske sätter igång på henne, då dom är där och snuttar ibland :) Men ska hjälpa till med stödmatning också!
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/komplikationer/moderlosa_unga.html
Här är en direkt länk :)
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/handmatning.html
Länken fungerade inte , men här var handmatnings sidan

Du måste handmataungefär var trejde timme dygnet runt första tiden, tror knappast det kan sätta igång nån mjölkproduktion hos en annan hona. Det är jobbigt, men det går.

Jag kör alltid på fortimell när det gäller ungar som av någon anledning inte kan dia- fungerar kanon.
Minst varannan timme dygnet runt till att börja med och därefter öka till var tredje (på natten till att börja med) och så vidare.
Efter en till två veckor brukar jag börja tillsätta havrekli i fortimelen och efter ytterligare några dagar så äter ungarna fortimelgröt själva från ett fat vilket verkligen underlättar (man får SOVA!).
Jag använder dessutom aldrig spruta/pipett när jag matar bebisar eftersom risken att de får ner vätska i lungorna är för stor, tycker jag. Använder istället en tesked som de få slicka i sig maten ifrån- noll risk att få ner maten i lungorna, är dock lite mer tidskrävande (tills de lärt sig att äta gröten) och det (kan) slabba en del.
Håller tummarna att "adoptivmamman" får igång mjölkproduktion- vet ett flertal tillfällen då det har hänt så det är långt ifrån omöjligt.
Lycka till med småttingarna!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag har en hona som ska föda precis när som helst… hon har bara en unge i magen som det verkar. Om allt går bra och det behövs kanske hon kan hjälpa till vi bor juu rätt nära tänkte jag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej ynd att du bor så lång bort för jag har bebisar just nu så kanske mitt marsvin kunde ammat dem. jag bor i halland och du i knivsta. hoppas allt går bra även om du får mata ofta och dygnet runt.
Hur går det med ungarna ?? Nu har ju godisgrisen fått en "kull" hon sa ju att hon kanske kunde hjälpa till..
ja hur går det?
Om man börjar stödmata kan det vara problem att få dem att börja snutta men om det känns aktuellt finns en amma här om hon är lättlurad eller tillräckligt honmonstinn för att vilja ha fler ungar. Hon har bara en egen.

Usch vad tråkigt, håller tummarna att dom små liven klarar sig!