Kan hon skada ungarna?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min ena hona födde ju två levande ungarna imorse. Hon och ungarna har legat i huset tillsammans. Men nu kom den andra honan som ska föda närsomhelst och körde ut mamman ur huset. Hon är alltså inne med ungarna i huset och låter inte mamman komma fram till sina ungar. Honan som nu är dräktig är ganska hårdhänt med ungarna, hon lägger sig på dem och trycker in dem i väggen i huset. Kan hon skada ungarna? bör jag flytta honan och ungarna till en egen bur så att hon kan få ha dem ifred? :S
Det där hände mig också och jag avskärmade buren i några dagar så mamman och ungarna fick vara ifred och sen öppnade jag avskärmningen och då gick det bra. Vet ej om jag gjorde rätt, men det funkade iallafall.
Okej, jag satte en hög planka emellan, så nu får ungarna och honan vara ifred. Men den andra honan som är dräktig har blivit helt galen för att hon vill ha ungarna. Hon springer runt och försöker ta sig igenom plankan. Hoppas bara att det inte blir allt för stressigt för den dräktiga honan, så att hon toxar menar jag. Hon kommer troligen föda imorgon då eftersom hon började slicka och hålla på med ungarna, så kan vänta tills dess innan jag öppnar. Då är är hon nog för upptagen med sina egna ungar :)
Det låter som en bra ide. Hoppas allt går bra med den andra honan också.
Hur har det gått? :)
#4 allt har gått bra :) har ännu inte släppt ihop dem, då jag blev orolig att alla ungarna inte skulle få i sig tillräckligt med mat. Men när hanarna blir tilräckligt gamla att flytta så ska jag släppa ihop dem :)