Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: aktivering
Läst 1702 ggr
Buffy007
1

Skum tanke som kanske e bra..hmm ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej  Alla Grisälskare!

Jag arbetar som trafikledare på ett taxibolag på nätterna. Vissa nätter i veckan är här väldigt lite att göra. O då slog tanken mig att man kanske skulle kunna ha med sig en av grisarna hit o sitta o kela med, trimma o flirura med… Jag kör bil till jobb o får ha djur med mej…

Tror ni att det skulle vara skadligt om man typ har ett "rullande schema" på grisarna o tar med en åt gången? Det är ca 8 h o jag tänkte ha en av mina stora transportburar med hö, mat o vatten…

Va tror ni? skadas dom av att åka bil o va ensamma med mej några timmar??

Royalz
0

Jag tror inte dom skulle uppskatta det alls. Så låt dom stanna hemma..

Fridaaaa
0

Jag hade personligen inte gjort det,tror det bara blir stressigt för dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med dom andra, det skulle dom säkert bara tycka var jobbigt…

Binajis
0

Jag tycker det är en bra idé :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lyan
0

Jag tycker att 8 timmar är för länge. Hade det bara varit typ 2-4 timmar hade jag tyckt att det var en bra idé. Miljöträning och kvalitetstid med matte i ett :-)

Moa-16
0

#4 Skulle vara intressant att höra varför? :)

Om det hade varit en hund skulle det vara en annan sak, jag tror inte ett marsvin skulle uppskatta att följa med på samma sätt. Lite som om jag skulle ta med ett av mina marsvin till skolan och kela med på rasterna, ganska själviskt enligt mig.

Royalz
0

#4 Bra idé för vem? Marsvinen eller ägaren?

Binajis
0

#6-#7 Jag var lite snabb, håller med Lyan om att 8 timmar är i längsta laget. Finns det chans att halvera tiden tycker jag det är en jättebra idé. Marsvinen blir som sagt miljötränade, får egentid med matte och jag är övertygad om att ifall de undrar vad som pågår första och andra gången så kommer de vara bekväma med situationen den tredje.

Jag har bara två-tre stycken marsvin av 36 som jag anser inte skulle passa att göra som TS tänker med, resten skulle utan tvekan vara nyfikna och bekväma med att hänga med mig på jobbet om jag hade ett liknande Buffy007.

Varför skulle marsvinen inte tycka om det? Som sagt kan de säkert bli stressade första gången, men det kan det även bli vid kloklippning första gången. Visst, kloklippning är ett nödvändigt ont, men vad jag menar är att marsvinen inte dör av att vara stressade och undra vad som pågår i en timme. Efter det vinner man endast en massa "kvalitéer" tror jag. Sociala, orädda marsvin som blir van hantering och att grejer händer runt omkring.

Royalz, jag tycker det är intressant att du tycker det här som TS pratar om är så farligt. Utställning, är det en bra idé? I så fall, för marsvin eller ägare?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Moa-16
0

#8 Men varför ska ett marsvin miljötränas? Visst dom lär överleva, frågan är om dom skulle uppskatta det. Mina skulle inte göra det, speciellt inte en & en…

Isnona
0

Hade det bara varit någon timme det handlar om så tror jag det hade varit en bra idé, men 8 timmar blir alldeles för mycket.

Marsvin blir tryggare med sig själva och med matte/husse om de får nya erfarenheter tillsammans med dem. Nu menar jag ju inte att man ska ta med dom till en heldag på liseberg (haha) utan bara låta dom upptäcka nya, spännande platser och saker.

Ett marsvin som aldrig varit utanför dörren blir såklart vettskrämd för allt nytt där utanför, därför tycker jag man ska "miljöträna" dom lite, men man behöver inte överdriva. Missförstå mig rätt nu ;)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Binajis
0

#9 Man vinner mycket på att miljöträna ett marsvin. De blir överhuvudtaget mycket mer stresståliga, klarar en runda in till veterinären mycket lättare, blir tamare och lättare att hantera om marsvinet är vant vid att saker händer. Man kanske inte behöver flytta hela marsvinsburen upp på övervåningen om det kommer en massa barn som kommer vara runt buren osv. Varför ska man INTE miljöträna marsvin?

Jag tror vi båda förstår att TS inte planerade att ha ett marsvin i taget med sig. Det tycker inte jag heller är en bra idé.

#10 Håller med, speciellt på det sista. Marsvin som aldrig "utsätts" för störningar klarar inte heller av dom. Jag jämför faktiskt lite med hund på det viset.

Moa-16
0

#11 Fast TS skrev ju det? "Tror ni att det skulle vara skadligt om man typ har ett "rullande schema" på grisarna o tar med en åt gången?"

Visst att man kan ta med dom ut i gräset och så, men jag förstår verkligen inte meningen med att ta med dom till jobbet…

Binajis
0

#12 Oops, my bad. Om TS inser att det bör vara två och dessutom kan halvera tiden åtminstone, så anser jag att det är en fiffig idé :)

godisgrisen
0

Marsvin är inte så lättstressade som många tror har jag märkt. Mina gillar när det häder grejer. De älskar sin golvtid, mystunderna i soffan, betet på gräsmattan och jag har aldrig uppfattat någon större stress hos dem på utställningarna heller. Jag tror visst att marsvin mår bra av att miljötränas det ger dem mentala utmaningar och precis som någon skrev ovan så är det lättare för dem vid ev, vetbesök om de är vana att resa. Man märker tydligt på marsvin som är vana att åka på utställning att de är kolugna i den situationen de lär sig snabbt och faktiskt verkar de tycka det är lite spännande också.

Jag tror nog att det kan vara okej för dina marsvin att följa med på jobbet. Du kan väl prova. Ta helst mer än en så de har varandra utan andra marsvin i närheten kan de lätt bli ängsliga.

Binajis
0

#14 Bra skrivet som vanligt :)

TS, gör som godisgrisen säger - prova! Du kommer märka rätt omgående om det är någon bra idé eller inte för just dina marsvin. Du känner dom bäst, kanske kan du redan nu förutse vilka som kommer vara obekväm i situationen, inte bara första gången utan jämt? Å andra sidan är de duktiga på att överraska. Hursomhelst, i slutändan är det ju helt upp till dig och du känner ju dina husdjur bra mycket bättre än oss :-)

godisgrisen
0

#15 åh nämen tack :) ! Du är så klok själv ju som påpekar att TS känner sina marsvin bäst och lättast kan avgöra vilka som kommer att uppskatta detta.

TS föresten vilket skönt jobb som man får tråkigt på :) det är inte jag bortskämd med på mitt jobb springer man runt som ett skållat troll.