Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 1429 ggr
[LoveBaloo]
0

Befinner mig i Cuzco....

…och det första min kille gör är att beställa en cuy på menyn som serverades grillad med huvudet kvar med en chili i munnen :(

Tack för den älskling!

Mixxie
0

Tycker inte om att man äter marsvin. Men det är min åsikt. Men jag kommer inte att äta ett marsvin någonsin :I

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

nimroda
0

haha efter de hade miin älskling inte varit min älskling längre

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Abico
0

Lite okänsligt att beställa in med en marsvinsälskande flickvän kanske :P Å andra sidan kan jag förstå att det är kul att prova lite ny och inhemsk (vet iofs inte var Cuzco ligger, och är för lat för att googla det) mat när man är utomlands.
Om man får fråga, vad tyckte han om det? Var det gott?

Hanna 

Fridaaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade inte beställt det :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moctezuma
0

Det var inte speciellt finkänsligt, nej :/

MEN det är likadant med allt kött, det är delar av döda djur.

Ha det hur som helst trevligt i Cuzco :) Jag skulle gärna resa dit någon gång.

[LoveBaloo]
0

Ja, assa, kan inte tvinga honom att ha samma kanslor for marsvinen som jag har. Jag sa att det ar ok for EN gang. Jag har besokt en marsvinsfarm har och de har det faktiskt valdigt bra, en marsvinsdrom, det var en liten trost i alla fall…

[LoveBaloo]
0

#3 Han sa att det smakade som nagot han inte smakat tidigare och att det var valdigt gott. De lokala sager att huvudet ska vara det godaste, att hjarnan ar sot.

De ser inte alls marsvin som husdjur har. Nar jag var pa farmen fragade jag guiden om jag kunde ta upp en for att kela, men han sa att kvinnan som ager farmen skulle bli valdigt forolampad om jag tog upp en gris utan att vilja ha en middag for den.

Emmsann
0

Tycker nästan det är lite häftigt att marsvin används till så mycket! Det är ju trots allt mer än vad man gör med grisar, kor, höns osv. Marsvin avlar vi på, ställer ut och har som keldjur utanför köttdelen. Har aldrig varit med om att man avlat, kelat eller ställt ut varken kossor, grisar, höns osv innan…. Eller? :-P

//Emma

Moa-16
0

Ryser bara jag hör det, ser så groteskt ut -Skulle ha gått därifrån! x_x

[hehlenaaa]
0

De ser säkert marsvinen på ett annat sätt- det är ju deras köttkreatur! På samma sätt som vi har kor, grisar osv.. Samma sak som att indier inte förstår hur vi kan äta kor, det är ju deras heliga djur..

annicasvensson
0

skulle inte beställa in djur som används som sälskapsdjur här, även om andra länder äter det. fyyyyy!

[hehlenaaa]
0

Nej, självklart inte jag hellr! :)

Abico
0

#8 - Det finns koutställning och du har väl sett tv-serien om hon som har en ko som husdjur? :P Marsvin är nog inte med funktionella än andra djur egentligen, fastän helt klart bland de absolut bästa djuren ;)

Hanna 

Emmsann
0

#13 Allvarligt? :-o Nee den serien måste jag missat totalt! Ne de må inte vara funktionella men det används till mer än vad alla andra köttdjur gör ;-)

//Emma

Abico
0

#14 - Hur kan du missat den, bästa serien ever?! Fast det är nog ingen serie, tydligen är den bara 75 minuter lång ;) Kan hända att du var för liten när den gick för att minnas (oldien här, haha). Kajsas ko.

Hanna 

[Aquelegia]
0

Jag hade störtgarvat åt min kille för hans store sinne av humor, har slaktad många djur i mina dager skulle bara på grund av känslorna inför marsvinskött ha svårt att äta det men tycker inte att det är ngt fel med att andra äter det. Andras val deras kval. Det är ju faktiskt inte mina marsvin han skulle äta isf !

Åh förretsen kossan i tv serien berättade min väninna om häromdagen att dem hade sålt en kossa för inspelning hihi hon blev superförvånad för jag hade sett den, hennes kossa :D

Fridaaaa
0

#15 Ja Kajsas Ko såg jag när jag var yngre haha :)

CaptainBunchie
0

Allvarligt, är det inte lite onödigt att föda upp marsvin till slakt t.ex.? Det blir ju liksom ingen mat av dom. Ifs tycker jag inte om att några djur slaktas :(

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[LoveBaloo]
0

#18 Nej, jättemycket mat blir det inte, men de säger att det är jättegott och marsvinet är dyrast på menyn….alltid nåt!

Och om jag ska vara ärlig har jag faktiskt inget emot att äta kanin…så så där långt sträcker sig min kärlek för djur! =p

Men för mig är det skillnad att bara få maten serverad än att gå och peka på ett djur och få det till middag sen. Skulle inte kunna äta något djur som jag sett levande timmarna innan.

Fridaaaa
0

#18 Dem använder cuy marsvin, alltså marsvin som är större än "vanliga" marsvin.

#19 Jag kan äta vildkanin men aldrig tamkannin:D

[LoveBaloo]
0

#20 Den farmen jag var på var det faktiskt vanliga marsvin =/ Så de äter nog alla sorter

Fridaaaa
0

#21 Okej.

Emmsann
0

#20 Kan tänka mig att de äter både vanliga, cuyar och cumamarsvin men att de större marsvinen är dyrare :-)

//Emma

Fridaaaa
0

#23 Kan vara så :)

Abico
0

#18 - Fast det är väl inte mycket med kött på en kyckling, eller?

Hanna 

CaptainBunchie
0

Tycker det är onödigt med kyckling också faktiskt, väldigt sällan jag äter det.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lodis
0

Det är faktiskt onödigt att äta alla slags djur. Det är något vi klarar oss  utan. Bättre hälsa får man också Glad

[LoveBaloo]
0

# Jag ar djuralskare pa alla vis. Jag alskar att ha dem i famnen och pa talriken. Men jag skulle aldrig ata ett jag hade haft i famnen forst. Och jag skulle aldrig ata djur som vanligtvis ar husdjur. Men har ats marsvinen. De ar atminstone dyrast pa menyn, vilket man inte kan saga om kanin, kyckling eller gris.

Sa vi kan val vara glada over att marsvin ar hogst alskade aven pa andra sidan atlanten. Tungan ute