Frågon ang. marsvin
Hej!
Min familj har länge funderat på att köpa marsvin, så vi håller på att läsa lite för att ev. köpa några senare i år/nästa år :)
Jag skulle också så småning om vilja ta någon kull på ett av marsvinen (men då självklart när jag har lärt mig mer!) så nu har jag några frågor:
- Finns det någon ras som är mer tillgiven än andra?
- När en hona får kull, ska den fortfarande bo i grupp med de/det andra marsvinen/marsvinet då?
- Vart kan man köpa det bästa fodret till marsvin?
- Kan de bo i närheten av kaniner, eller blir risken för smitta onödigt stor då?
- Finns det något extra viktigt man ska tänka på vid köp av marsvin?
Har läst några av artiklarna här på Mif, så har lärt mig lite mer, men fortfarande mycket kvar att lära, som ni ser ;)
Tacksam för svar!
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad kul att ni blivit intresserade av marsvin! Och trevligt att ni hittat hit! :-)
Har ni kollat in SMF;s (Svenska Marsvinsföreningens) nya fina hemsida? Där finns också bra info och även kontaktuppg. till duktiga uppfödare registerade i föreningen, samt länkar till de som har hemsidor. Kika gärna in på http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/
Här kommer lite svar på dina frågor:
1. Nej, det är mer skillnad mellan olika linjer och marsvinens personligheter än mellan raserna. Dock finns det de som tycker det finns lite generella skillnader i temperamentet när det kommer till olika raser också.
2. Ja, det ska de :-) Helt klart! De är ju flockdjur och "vana" att föda bland artfränder.
3. Bästa fodret finns hos följande: Hö ska helst köpas hos bonde, bästa kvalitét samt lägre pris. Kraftfoder (som de ju inte alltid måste ha) kan köpas hos t.ex granngården eller vanliga mataffärer. (Gäller Kornkross, havre (hel eller kross) t.ex). Pellets rekomenderas egentligen inte, förutom då den lite dyrare Oxbow´s eller Lottie. Oxbow finns på de flesta vet-klinker eller välsorterade zoo butiker. Vanliga djuraffärs pellets eller "frö/marsvinsblandingar" ska INTE användas!
4. Vilken slags smitta syftar du på?
5. Finns massor av olika faktorer. Läs gärna artiklarna "När man ska köpa marsvin" och "Vad behöver marsvin" härinne. Där borde du få dina svar på det!
#1 Jo jag har kikat lite snabbt på den och kollat på några av uppfödarna i min närhet, ska kika in den lite noggrannare :)!
1. Okej tack :D!
2. Okej vad bra! :) Så det brukar alltså inte förekomma (som på kaniner, fast de är förstås inte flockdjur) att den andra kaninen äter upp den andres ungar :)?
3. Okej tack så mycket :D Marsvin äter inte vanligt "häst hö" va? :) Men duger sådant hö som kaniner äter? :) När behöver de kraftfoder? :) Så de äter alltså inte pellets? Jaså, det trodde jag!
4. Jag vet inte riktigt, har bara läst någonstans att kaniner och marsvin inte bör vistas tillsammans då de kan bära en smitta som kan göra varandra väldigt sjuka.
5. Det ska jag göra! :D
Tack så jätte mycket för svaren!
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
2. Nej, det brukar inte förekomma :-)
3. Vad är det för skillnad på häst-hö och annat? ;-) Nejmen Höet ska vara grönt, lukta fräscht och vara bal-hö. Absolut inte ensilage eller hösilage (det sistnämda tror jag inte är så farligt men det rekomenderas verkligen inte). Marsvinen ska ju äta ca 80% hö dagligen (av allt de äter på en dag), och därför är det väldigt viktigt att det håller hög kvalitét. För att deras mage och tarmar ska funka bra, samt för slitaget av tänderna som alltid växer konstant. Precis som med kaniner. "Vanligt" granngården hö eller djuraffärs hö är oftast av sämre kvalitét, men funkar det med.
Kraftfoder behöver marsvin som har svårt att hålla vikten på enbart hö och grönsaker. Samt dräktiga, digivande och växande/gamla marsvin. Dock inte alltid i dessa fall heller. Men då behövs ett riktigt bra hö.
Visst, marsvin brukar gillar pellets, men mkt få av alla pelletssorter är anpassade för marsvin och bidrar endast till njur/urinvägsproblem, samt övervikt. Det finns således inget som egentligen är bra med pellets. Samma sak som med salt och mineralstenar, gnagarpinnar och fröblandningar. Det är bara sådant djuraffärerna försöker lura på en för pengarnas skull. Dessa har inget med marsvinens välbefinnande och hälsa att göra.
4. Du måste mena det att kaniner har (kan ha?) en lungbakterie latent, och när/om marsvinen får nedsatt immunförsvar vid tex förkylning kan det smitta och marsvinet får då lungingflammation? Minns ej namnet på bakterien längre. Iaf, detta är högst ovanligt, (men har hänt/händer) så det är ingen större fara ifall de vistas i samma rum t.ex. Däremot ska man inte ha kanin och marsvin ihop tillsammans överhuvudtaget, kaninen kan skada marsvinen allvarligt på flera olika sätt, genom bitande och oavsiktliga sparkat t.ex.
Humlans marsvin, en jättebra sida med massor av info! Om du inte redan upptäckt den så kolla in vetja.
Det är inte så lätt som nybörjare att skilja på rätt och fel, finns massor av böcker och hemsidor som ger ut felaktig info, men jag kan garantera dig att artiklarna här inne och infon på Humlans och SMF;s sida t.ex är helt korrekt. Litar du bara på det och följer råden härinne så kommer dina framtida marsvin få det superbra!
Kul med en människa som verkligen försöker lära sig mer om djuren innan man skaffar de!
Finns på tok för många inmpulsköpare här i världen.
Tack så jätte mycket för dina svar, det har lärt mig mycket 
Ska läsa på sidan du skickade så kommer det säkert komma fler frågor sen
Blir att plugga på ordentligt, haha. Men då har jag något att göra i alla fall!
Ja, allderles på tok för många som bara köper ett djur :/.. Förstår inte ritkigt hur man kan göra det, för om man inte alls vet hur man tar hand om det så.. Ne jag vet itne hur man tänker :/
#5 Varsågod! Är bara glad att hjälpa. 
Haha, ja. Det är mycket att ta in! Man kan inte lära sig allt på en gång, men mer och mer fastnar i huvet så småningom ska du se.
Vi har alla varit nybörjare någon gång ^^.
Ja det är ju tyvärr så att många bara vill ha och ha men aldrig tänker på skötseln och tiden djuren faktiskt kräver. :-/ Och så småningom så orkar inte de nya ägarna längre ta hand om djuren och då hamnar de på exempelvsi blocket.. Riktigt sorgligt, djuren förtjänar så mkt bättre!
#6 Jaa, det är riktigt hemskt :(.. Det är också det som är ganska svårt när man säljer djur, en köpare kan verka så himla bra, men senare kommer det fram att den inte alls var bra :(..
Jag tror jag ska försöka ta mig till utställningen i Eskilstuna och titta på lite olika marsvin :)
Men påtal om utställning, läste att det nästan bara var jobbigt för marsvinet, är det så? :) För hade tänkt att det skulle varit roligt att åka på någon gång, men i så fall ska man kanske skippa det :)
# Beror helt och hållet på marsvinet om den gillar utställningar eller inte, precis som hos t.ex kaniner :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Okej, tack så mkt! :)
Ja som #8 säger så beror det helt och hållet på marsvinet. Vissa marsvin är lättskrämda och blir väldigt stressade om de måste åka bil och vara på utställningar. Medans andra är mer säkra av sig och bryr sig inte ett dugg. Man får helt enkelt låta de marsvin som mår dåligt av det stanna hemma :-) För det märks om de är jättestressade.
Låter som en jättebra idé att åka och kolla på utställningen i Eskilstuna! Då kan du samtidigt träffa flera olika sorters marsvin så det kanske blir lättare att välja ras/raser senare. Och prata med lite marsvinsfolk!
Alltså, marsvin är lite som människor. Dom har olika personligheter. Och ja, det finns faktiskt raser som är mera kända för vara lite grinigare och bestämda. Men finns ingen ras som direkt är snällare än alla andra. Men Jag har haft, sheltie, coronet, alpaca, peruan, texel, merino, self, crested, teddy, rex och pet. Jag skulle säga att jag har VÄLDIGT temprament avlade djur. Då dom jag köper av både avlar rasmässigt och tempramentet. Det är jätte jobbigt att ställa ut ett djur som skriker sparkas bits och inte står still. Så man försöker avla på dom som är lugna och friska - såklart!
Men två raser jag fasnade för är Sheltie & coronet. Dom jag sålt till har jag fått en del beröm av för djuren blir så tillgivna. Min uppfödning sker i ett familje liv, dom är vana sedan födsel vid hundar som kan skälla, katter som kan få för sig att besöka. Människor som pratar. Och dom blir mera som en i flocken om man har dom i huset.
Det du ska tänka på när du köper att det känns rätt. Djuret känns rätt, säljaren känns rätt. Jag tycker det är viktigt att Uppfödaren ger ständig support på frågor via mejl, telefon eller dylikt. För alla vi har varit nya en gång och vill ha svar på våra frågor så fort som möjligt och då känns det faktiskt bäst att fråga uppfödaren!
Sedan de här med kraftfoder är absolut inget måste. Jag ger krossadhavre med Carrier vilket är ett kanin/marsvins pellets. Och jag ger det nästan bara till dräktiga och digivande honor. Samt växande ungar för dom ska få en bra start på livet.
Det här med kullar, marsvin är ju flockdjur vilket betyder dom ska bo två och två minst. Jag har varit med om då mamman till kullen måste äta medans hon äter så kommer andra små marsvinshonor i buren och pysslar om ungarna pussar tvättar och så. Så de äter inte upp ungarna, men marsvin föds ju inprincip klara bara lite mindre än vuxna.
Tänk på att det ska kännas rätt under hela köpet. Det är faktiskt en viktig regel att man ska känna att man har det stödet som behövs när man köper ett djur. Även ha en chans att lämna tillbaka djuret om det inte fungerar eller problem uppkommer. Hoppas du kommer skaffa dig två marsvin för kan nästan lova dig att det är bland de härligaste du gjort!
Lycka till :-)