Karantän för ev ringormssmitta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänkte skaffa en kompis till mina 3 små grisar Tova, Sara & Laura.
Jag har fått tipset att sätta nykomlingen i karantän tills jag säkert vet att hon inte är bärare av Ringorm. Hur lång tid tar det innan det visar sej tro? Nån som har tips?
Det kan visa sig direkt pga stressen men det kan också ligga latent i månader. Jag kommer troligen göra så i framtiden att jag helt enkelt behandlar alla nya djur för Ringorm för säkerhets skull, med imaverolbad tar det bara 2veckor medan man med karantän behöver hålla den i minst en månad. Eller skura hela grisen med virkon.
Tack Lyan!
Ja, du har ju blivit något av en expert :-(
Hittar man virkon på apoteket? HELA grisen - då pratar vi inkl ansikte, öron & hela… svinet?
Jo tack, inget roligt ämne att vara expert på :-/ Idag är sista dagen för behandlingen men jag kommer nog ha konstant ont i magen mååååånga månader eftersom det låg dolt här i över 6 månader
Virkon finns på vissa apotek men där är det svindyrt, brukar finnas där man kan köpa grejer till stall och ladugård och där är det billigare och finns i större förpackningar.
Du blandar virkon i ljummet vatten och doppar kroppen, sedan tar du handen eller en blöt trasa och gnuggar in hela ansiktet noga hela vägen in till huden, öronen brukar jag doppa fingrarna och sedan gnugga in hela örat. Sedan får grisen självtorka. Om du vill kan du skölja av med rent vatten när han/hon är torr från virkonen