Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1898 ggr
Blomkrukan
0

Smutsig i baken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

sedan ca tre månader tillbaka så har mitt ena marsvin blivit så himla smutsig i baken. Tidigare har hon varit fin men nu är hon alldeles kissig. Hon ska vara vit i baken men numera är hon lite gul/brun och kisset har gjort pälsen hård. Hennes kön är också väldigt smutsigt. Har köpt babyservetter som jag torkar henne med mellan benen ibland men hon hatar det så klart. Det blir fint när hon badar baken men redan dagen efter så börjar spåren synas igen. Kan ju inte bada henne en gång i veckan, eller? Har funderat på att kanske klippa av pälsen i baken lite men då är det ju mindre som skyddar hennes hud. Vet inte alls hur jag ska göra!!

Jag har lakan i buren och sopar dagligen upp bajsarna och annat skräp som kommit därpå. Var tredje dag byter jag lakan och byter smutsigt spån.

Hon ligger ofta i en bädd när hon vilar om det nu gör någon skillnad. Hon är en virvelblandis och är inte speciellt långhårig i baken. Pälsen har nog varit så som den är i över ett år och det är först nu på sistone som hon har fått problem.

Känner mig verkligen som en helkass ägare pga hur hon ser ut. Förslag på vad det kan bero på och vad jag kan göra?

Abico
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon är inte knasig i magen eller något sådant?

Hanna 

Mixxie
0

Samma sak händer med 1 av mina marsvin :/

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Blomkrukan
0

#1 Nej, inte vad jag vet. Alla bajsar ser ut som dom brukar. Kan man märka på andra sätt än bajsarna om det är magen? Hon äter, dricker och beter sig som hon brukar. Ev. att hon sover liiite mer nu än tidigare men det är jag inte helt säker på.

#2 Vet du vad det berodde på och vad gjorde du då? Är det bra nu?

Burkompisen Doris är iofs mörkhårig men hon varken ser ut eller känns så som Polly gör i baken. Doris kön är dessutom rent. Det stör mig att inte Pollys är det, nästan som att hon fuskar med tvättandet men jag ser ju när hon tvättar sig så hon har inte slutat med det iaf.

Jag vill att hon ska vara ren men hon gillar inte när jag tvättar henne snabbt med en babyservett och baden verkar hon inte uppskatta fastän dom gör henne ren. Huden blir väl dessutom torr vid för mycket badande : ( Suck! Hon ser bedrövlig ut i baken : (

godisgrisen
0

Hur luktar kisset, starkt? Är hon blöt? Blir det som en liten våt fläck där hon suttit? Det skulle kunna vara urinvägsinfektion för då brukar de småskvätta en massa och bli kissiga i rumpan.

Blomkrukan
0

#2 Läste fel, tyckte du skrev att det hade hänt, så ignorera mina frågor. Hoppas ditt gryn blir bättre snart! : )

#4 Sniffade på henne nu och det luktar knappt alls. Men ibland kan det lukta. Det händer att hon är blöt i baken, oftast när hon varit på golvet eller ute på gräset. Just nu var hon torr. Ibland när vi gosar så brukar hon lämna fläckar efter sig men dom är rätt små. Igår när jag satte ner henne i buren igen efter att vi gosat så kissade hon länge på samma ställe men det kan ju ha berott på att hon kanske suttit och hållt sig. Ska försöka hålla kolla på hennes kiss-rutiner! Tror du att det kan vara urinvägsinfektion ändå?

Blomkrukan
0

Inga fler förslag??

Hur ofta kan jag bada henne utan att det blir skadligt för henne? Hon skulle nog behöva bada varje vecka men det kan inte vara så bra för hennes hud.

Kan det hjälpa om jag trimmar pälsen lite i baken och mellan benen?

Vad ska jag annars göra? Kan ju inte låta henne traska runt så smutsig resten av hennes liv, hon har ju många år kvar. Vill ju att hon ska må bra…

Lyan
0

Jag har en hona som är likadan. Hon visar lätta symtom på äggstockscystor detta började samtidigt. Jag klipper extremkort men ibland fastnar det iallafall. Hon verkar inte lida av det men om jag missar att klippa blir hon röd där kisset suttit i pälsen.

Du kan kanske prova att smörja med typ silonsalva? Det ska skydda mot väta

Blomkrukan
0

#7 Tack för ditt svar!

Äggstockscystor? Låter läskigt… kan hon dö av det? Symtom som jag kan kika efter?

Jag ska testa den salvan! Ska den strykas på tunt?

Lyan
0

#8 Jag vet inte om de kan dö av själva cystorna, däremot kan de få sådana problem att man måste ta bort dem, men det är rätt ovanligt tror jag. På Betty märker inte jag mer än att hon ibland tappar lite päls på magen, skorviga spenar och lite svullen om musen. Många får väldigt täta och kraftiga brunster också.

Jag använde främst salvan till kattungar med diarré och då kletade jag på rejält, till detta tror jag inte det behövs så mycket utan bara så det täcker. Den är främst för att skydda huden så inte urinen fräter

Blomkrukan
0

Jag ska kolla in henne och jämföra lite med Doris. Det där med brunst stämmer in rätt bra. Hon dansar ofta för sin vän. Vilket iofs kan vara dominansbeteende som jag förstått. Går det att se skillnad på brunstdans och dominansdans?