Klarar dom sig på gräs?
Hej
Jag har plockat en kasse med gräs och undrar om man behöver ge hö också nu på sommaren? Skall gräs vara som godis som dom bara får ibland eller?
Tacksam för svar
Mina får äta hö om dem vill, tycker man ska ha det så att dem får äta det om dem vill :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag ser inte de som att gräs ersätter hö , för hö ska dem ju alltid ha . utan jag ser gräs som en grönsak till dem =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
okej så både gräs och hö då?
Yes både gräs och hö tycker jag de ska ha. Jag har alltid fri tillgång på hö även när de får gräs.
Gräs brukar jag istället ge för grönsaker under sommaren, ger iallafall inte lika mycket grönsaker och när jag ger så ger jag bara av de sorter med mycket c-vitamin
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jag gör exakt som i #4 =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
ok :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klarar dom sig med gräs som enda c-vitamin källa?
nej enbart gräs om c -vitam källa tror jag inte räcker, plocka gärna maskrosblad med.
Med gräs menar jag olika sorters gräs så som vanligt långt gräs, maskrosblad, daggkåpa, klöver mm.
Jag ger även kvistar med löv på så de har lite att gnaga på, iallafall mina marsvin gnager otroligt mycket på de kvistar jag lägger in
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ger väldigt lite hö på sommaren, utan mest gräs, maskrosblad och andra ätliga växter.
Vad kan man ge dem för grenar? Funkar alla lövträd?
#11 Fruktträd, björk, lönn går bra :)
#11 Mina älskar sälg- och äppelkvistar : )

Mina marsvin brukar ha tillgång till både hö och gräs(och andra växter) på sommaren, men de äter nästan aldrig något hö, så jag antar att de klarar sig.
#14 Hö måste dem ha för magens skull, så dem måste ha det i alla fall.

#15 Hö är ju torkat gräs, så får dom gräs på sommaren behöver dom knappast nåt hö, det känns ju konstigt att ge hö på sommaren när det finns massor med ätligt grönt ute.
#16 klart att jag vet det, men det blir ändå inte samma sak att äta gräs som hö för dem. Höet är ju för tänderna och magen och gräs är för vitaminerna.
Det är precis som russin och vinddruvor: russin är ju torkade vindruvor men det blir ändå inte samma näringsinnehåll osv.
Håller med föregående. Man ska absolut INTE hoppa över höet på sommaren bara för att det finns gräs ute. Gräs är ju lixom en "färskvara" som är mycket mycket starkare i innehåll än vad hö är. Det är inte alls bra för marsvinen att inte få något hö, de beöver det för tarmarna.
Jag snor tråden lite…..;P
Det här med hö, hur gör ni när ni plockar. plockar ni bara för tillfället eller går det att spara/förvara på nåt sätt?
Och jag har än så länge bara gett dom Kirskål och man ska ju vänja deras magar vid nytt. men eftersom att dom är vana vid kirskålet, kan jag ge dom mera gräs då, eller behöver dom vänja sig där också…? ;)
#19 hur menar du att man plockar hö?
Oj det blev lite fel! jag menar gräs…
Jag har glömt hur Kirskål ser ut… nån som har en bild? rädd att plocka nåt galet..

hur går det för marsvin som lever i naturen? Kan kan tänka mig att dem ätter för det mesta grön gräs, eller hur. Samma sak med C vitamin , dem har väl inte tillgång till paprika eller vitkål mm, dem ätter bara grönt som naturen bjuder på . Så mina för på kvällen hö, men jag tror faktiskt att dem hade klarat sig sommar tid utan den, eftersom dem för så mycket blandat grönt utifrån.
Jag brukar plocka en hel/halv påse åt gången. Det brukar vara fräscht på morgonen efter, men sen på dagen plockar jag nytt och spar igen.
Mest pga att jag åker och jobbar tidigt på morgonen och inte har tid att springa ut och plocka då. Men absolut håller det sig fräscht.
Går utmärkt att förvara gräs och annat i kylskåpet iaf ett dygn om inte mer. =)
Papperskassar är riktigt bra att förvara gräs och andra växter i i ca ett-två dygn. Jag har sparat Kirskål i 3 dagar som längst och det funkade bra, men marsvinen var inte lika förtjusta när det var så ofräscht.
Jag minskar något otroligt på höet på sommaren. Marsvinen här hemma får gräs, groblad, daggkåpor, Kirskål, hallonbuskar, maskrosor, rönn, sälg, björk (ej så uppskattat dock, de tuggar hellre på stammen än äter det gröna), gran och torkade nässlor varje dag, och äter helt enkelt inte lika mycket hö. Vissa/många dagar får flocken på ca 15 bara några nävar hö som är i stort sett orörda dagen efter och de mår prima :-) Jag vill dock inte ta bort höet helt och hållet, känns som att det kan behövas för att stabilisera magen efter allt grönätande.
#19 Jag vande in mina lite försiktigt på vanligt gräs och efter det har jag bara öst på med grönt i alla dess slag. Så jag tror att det är helt okej att ge dom i princip vad som helst utifrån om de är invanda på gräs, men är du osäker är det ju bara att vänja in dom försiktigt :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag ger gräs och hö. Samt får dom vitkål eller morötter en regning dag.
Mina får vitkål till frukost även på sommrarna men morgon morötterna hoppar vi över. Förutom vitkålen köper jag inga grönsaker till marsvinen på sommrarna utan det är gräs och örter som gäller. Hö får de även på sommaren men det går åt mycket mindre eftersom jag vräker åt dem gräs.
Jag tror nog att det är bra för tänder och mage att få lite hö även på sommaren men en del av högivan kan utan problem bytas mot gräs. Hö är ju torkat gräs så visst är det samma sak men den torkade varan är ju mer koncentrerad och har en mycket högre % fibrer än gräs som innehåller mycket vatten. Det blir svårt för marsvinen att hinna äta så mycket gräs att de får i sig tillräckligt med fibrer. Visst tror jag de klarar sig på bara gräs och mår bra av det också men jag tror de mår ännu bättre om de får lite fiberrikt hö att tugga på också. Eftersom mina tacksamt och lyckligt kastar sig över sitt hö även på sommaren antar jag att de behöver det.
Jag tror att marsvin skulle överleva och må bra på bara gräs men problemet är att tänderna inte slipas ner. Mina får mkt gräs men har grenar och trähus som dom gnager på, men vågar ändå inte chansa så dom får hö också.
tycker att det är bäst att domhar tillgång till mat hela tiden och det skulle nog vara svårt att lösa med bara gräs.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.