De vill inte para sig!
Hej! Har satt ihop en hona och hane för 10 dagar sedan. De verkar trivas bra ihop, kuttrar och myser, men de GÖR ju ingenting! Det enda hanen gör är att ibland stryka sin rumpa lite mot honan, men då springer hon genast undan.
Är det så att inte alla marsvin vill para sig eller tror ni att det kommer efter ytterligare några veckor? Vill ju så gärna ha bebisar <3
har du chekat dom hela tiden dom har varit tillsammans?
för dom kanske redan har parat sig?
inte för att jag vet så mycket om parning men det verkar som om att det går fort o man inte brukar se när det händer, har jag uppfattat det som
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen
Nej, inte hela tiden så klart :) Men jag är hemma rätt mycket. Jag trodde att de skulle hålla på mest hela tiden, fniss! Om de redan har parat sig en gång, vill de inte mer då eller?
vad jag vet så tror jag inte att honan vill para sig mera när honan är dräktig…men hon vill para sig precis efter att hon har fött! ;)

Honan är ju bara brunstig ca var 14-16:e dag, hon kanske inte har brunstat än?
Jag har haft en hona som gått med hane i 2½ månad och jag tror inte hon är dräktig ännu. Så du behöver inte oroa dig över det skulle jag tro.
Jag tycker verkligen att det låter som att du behöver läsa på mer om avel och parning innan du nu troligen får en kull. Det är mycket man behöver veta innan för att minska riskerna. De parar sig bara när honan är brunstig villket som sagt är ca var 14:e dag och de håller INTE på hela tiden.
Just det, bekräftade idag att min hona är dräktig. Tjockisen då, tog sin lilla tid men nu så :-)
heheh min ena hona som vi köpte i affären är med barn…hon var med barn när vi köpte henne så vi väntar ett par ungar här ;) det har inte vi nått problem med bara det att honans ena tass har en till klo där bak på ena benet…så man vet inte om det blir flera missbildade ungar :(
kommer bli hämskt att se dom om det blir på det viset! :(
asså den klon hänger som ett bihang…den bara hänger där :( tänk om det var inavel som pågick på Devil…Tänk om devil förder ungar från inavel…inte kul :(
#9 Så kan det bli ändå, utan inavel. Så det behöver det inte vara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej haha det vissta jag inte :P

Det händer då och då att ungar föds med en extraklo som bara hänger löst liksom, men det är lätt att ta bort på små ungar, bara knyta hårt med ex. tandtråd och låta det sitta nån timme, sen klipper man bort och det blöder ingenting, så har jag gjort flera gånger.
okej då vet jag…men detta marsvin är inte så litet..asså går det å göra på ett 9 vekors marsvin? :S

Ju yngre desto bättre, helst ska man ta bort direkt.
jaa så alltså har djuraffärn gjort fel >.< men vi ringde till veterinären och det skulle kosta 1500 att ta bort den…

Nja djuraffären har ju kanske inte fött upp marsvinet, så dom har väl inte gjort nåt fel, det är ju inget som skadar marsvinet på något vis, så den kan ju lika gärna sitta kvar, är det bara en liten klo som sitter fast i en skinnflik så kan man ta bort den själv, fota en bild. Men är det en klo som sitter fast i benet så blir det ju en annan sak. Hundar har ju ibland så också, ibland tas dom bort, men kan lika gärna få vara kvar. Så du kan lugnt låta den vara kvar, men absolut inte betala 1500 för att ta bort den.
nääh det är lite onödigt :P men jag ska försöka ta en bild o jag kan visa här :)
#15 Det är inte djuraffärens fel, utan den som har lämnat in marsvinen. Djuraffärer föder ytterst ytterst sällan djuren själva.
Men 1500 kr låter lite väl mycket för att ta bort den, så mycket kostar den inte ens att ta bort en extra sporre eller liknande på en hund.
men asså vi har köpt dom i en djuraffär i lördags och dom föder upp marsvin i deras källare :S vilket jag inte tycker är så extremt bra! :S men dom föder upp faktiskt ungar själva så..ja men jag kommer med en bild i dag :)
#19 Men om du vet hur dem föder upp marsvinen, varför köpa ifrån ett sånt ställe då? Det gynnar ju bara dem mer :/
joo för att vi hittade inte honor….det var det ÄNDA stället vi hittade honor på plus att det säkert fans honor NÅGONSTANS här i sverige men vi har inte så mycket pengar för att åka runt så mycket…och vi orkade inte vänta tills det kom andra honor för vi ville ha honor NU! 
#21 Men när man letar djur, går man ju inte på första bästa.Någonstanns i närheten borde det ha funnits fler marsvin, vart bort du?
jag bor utanför Eskilstuna i skogen i beckåsen skoggshyddan utanför Malmköping! :)
#23 Ja där borde det finnas inte allt för långt borta:)
Jag finns ju i köping och föder upp massor av långhår och lite pet.. Så om du väntar lite kan jag nog fixa någonting åt dig.

#8 Är din hona dräktig och är 9 veckor gammal?
aah?…hon ska föda om några dagar…jag har själv tänkt att hon är för liten men vi ringde till veterinären o dom sa att dom ska klara det vid den åldern
oj vad tidigt , jag oroa mig övermin hona som va 5och en halv månad, tyckte min va för ung , starkars lilla flicka
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

#27 Om hon bara är nio veckor gammal så hoppas jag att ni håller koll på henne ordentligt så att det går bra. Och är beredda med pengar och bil att åka in till veterinären ifall det inte går bra.
Hon är ju bara bebis själv och alldeles för liten för att få egna bebisar.
#27 Det är på tog för tidigt! Nej så tidigt ska man inte para. stackars marsvin…
Dålig veterinrä!
Tror hon menar 9 MÅNADER..
#27 Förresten, hon kan ju inte vara 9 veckor om hon ska föda om några dagar då marsvin går runt 10 veckor dräktiga, går liksom inte ihop alls…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har för mig att Romanceloves marsvin var parad när hon köptes.
Det tidigaste jag har varit med om var Mailys mamma som fick sin första unge när hon var 3,5 månad. Hon var parad när hon kom

För att återgå till TS inlägg gällande "ovilja" till parning, kan jag skriva att visst kan det ta lång tid för vissa marsvin innan dom parar sig.
Har själv erfarenhet av mina första två marsvin som jag så gärna ville ha en kull efter, men det gick månader och inget hände mer än att hanen gjorde sina framstötar men honan slank ständigt undan i sista stund både ute på frigång samt i buren.
Nåväl långt om länge så blev det trotts allt till slut en lyckad parning i buren.
Marsvin 4-ever
.
#34 Precis. Tror Vivi gick ett halvår med olika hanar hos fodervärden och jag köpte en gång en (påstått) steril hona, hon dog när hon födde sina ungar som hon bar inom sig när jag köpte henne :''(
En uppfödare i Skåne hade en hane som hade fått ungar innan men hos henne blev det ingenting, efter runt ett år fick han flytta in i honflocken och jag tror det tog ett år till innan det kom några ungar och då var det Många honor han gick med

#35 Ja det tog gott och väl ca 6 månader innan det blev parning av paret jag skrev om i #34.
Så man kan inte ta för givet att parningar alla gånger skall gå snabbt, ibland får man nog finna sig i att det tar sin tid.
Det vara olika orsaker till att parningar uteblir.kontakten individerna sinsemellan stämmer kanske inte alla gånger direkt? samt det kan även bero på eventuella medicinska orsaker.
Marsvin 4-ever
.
#36 Precis. Sedan finns det de fallen som jag varit med om som tex nu när två honor är dräktiga efter att Birk var ute i inte ens 5timmar :-/ Eller när Hugo var ute en natt och 10 veckor senare ploppade det ut 5(!) kullar, bla Betty och Maily

#27 Men hur vet du att hon är dräktig, det går ju liksom inte ihop, visserligen kan honor tydligen bli könsmogna redan vid 5 veckors ålder, men om hon är 9 veckor, så kan du väl inte veta att hon är dräktig, än mindre kan det födas några ungar förrän om tidigast 6 veckor till.
#39 Men då var hon bara 1 månad när hon parades :/ Stackarn
Jaja tur att det gick bra! Söta bebbar, speciellt den första.
#39-#40 Vilka söta ungar :) Synd att en dog