Temperatur i rum?
Vid vilken temperatur börjar det bli för varmt i ett rum för marsvin?
Jag har persiennerna helt stängda när det är varmt, men vill ändå veta eftersom det kan bli varmt ändå. (Inte farligt varmt hitills på sommardagarna, men vill gärna veta en cirka-temperatur så jag kan hålla koll med termometer i rummet)
Tack! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förresten har en till fråga. Marsvinen står i ett rum vid ett fönster. Jag har haft öppet på haspen i fönstret hur många veckor som helst på raken då & då (för att få in frisk luft åt dem), vilket aldrig har varit något problem hitills. Är det så att luften är ofarlig för marsvinen om den är "varm"? Jag tycker inte de verkar vara så himla drag känsliga? Eller ska jag vara rädd för att öppna fönstret åt dem?
Tänkte iom varmt rum, borde då betyda -> BRA att öppna fönstret?
Jag har på sommrarna öppet fönstret dygnet runt och även vissa perioder under vintern tro det eller ej och då står mina marsvin hyffsat nära fönstret utan att visa minsta förkylning eller liknande pga. det.
Normal rumstempratur ligger väl runt 20 grader? Blir det varmt kan du med gott samvete öppna fönstret utan att de reagerar. Marsvin tål mer än vad man tror :-) Huvudsaken då är att de har ett hus att gömma sig i om dom skulle känna av draget!
Ett hett (läs svalkande ;-)) tips är att lägga in kylklampar inlindade i handdukar för att ge marsvinen lite kyla mitt i varma dagar! Supersmidigt!
//Emma
Jag skulle vela ha runt 15-17 grader i mitt marsvinsrum men det är alltid 25-30 och jag har fönstrerna på vid gavel där inne. Och det är inte värt att ställa in en fläkt. Tyvärr, men det blir rätt varmt :-/
Dedär med kylklampar kör jag också.. Dock har jag bara 5 st och jag behöver typ 20 st till.. Hahha!!
Man kan även lägga stenar i frysen och sedan låta marsvinen ha de i burarna för svalka, om frysklamparna tar slut.
Hanna

När jag hade kaniner använde jag plastflaskor (som det varit läsk eller saft i), fyllde med vatten (inte fullt…) och lade in i frysen. Kaninerna fick ha dom i buren på dagarna. Funkade också bra.
Men vadå hur lägger ni in klamparna? I handdukar men sen då? Bara någonstans i buren vartsom eller, så marsvinen kan gå & lägga sig vid en klamp eller hur menar ni?
Vad är en lämplig temp till marsvin?
#6 Eftersom att jag har två marsvin så lägger jag in två stycken kylklampar, så dom får var sin. Jag lägger dom i husen där dom ligger oftast så att dom liksom "vill" ligga vid isen. Jag vet att mina skulle aldrig utnyttja isbitarna om dom låg någonannanstans… ;)
Hanna