Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 806 ggr
[freijo]
0

Akut diarré. Så orolig!

Hej!

Mitt marsvin Alva fick diarré och magkramp väldigt snabbt efter att jag gett marsvinen gräs… De andra blev inte sjuka men Alva bara bajsar och krampar i magen. Vad kan jag göra för att hjälpa henne?

Jag har ingen veterinär nära och typ inget hemma som kan hjälpa… Jag har kokat vatten som jag ska låta svalna i kylskåtet och sedan lägga i hö där så hon får hö vatten, sedan har jag tagit bort gräset ur buren. Finns det något mer jag kan göra förutom att se till att hon får i sig vätska?

Är så orolig :(

EvaLuna
0

Ge henne antingen:

Risavkok - koka lite ris i mkt vatten, sila av vattnet & låt svalna

Lite potatismjöl på en gurkskiva. Lite = ett kryddmått kanske, annars risk att hon blir förstoppad istället :-/

Äter hon hö? I såfall e de jättebra. va beredd att börja stödmata/ge vatten om hon inte orkar själv

Krya på dej lilla gris!

[freijo]
0

#1 - Tack för tipsen, men har inget utav det hemma :/ Får springa till ICA imorn bitti.

Hon verkar sakta bli bättre. Hon äter lite hö och jag har gett henne lite vatten i pipett plus har hon druckit själv. Det är så jobbigt att se dem ha ont :( Men vi får hålla tummarna! Tack för svaret!

EvaLuna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra! Att hon äter lite själv & dricker låter mycke positivt.

Hur mår de lilla pyret idag?

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stackars liten :-( Hoppas hon mår bättre idag!

[freijo]
0

#3 #4 - Ja hon mår mycket bättre! :) Hon äter, dricker och hon har inte längre diarre. Det var riktigt otäckt där ett tag men som tur var har det gått över.

Tänkte bara, hur ska jag göra med grönsaker/gräs nu då? Introducera det långsamt om någon dag? Hur gör jag då med C vitaminet? Askorbinsyra i vatten?

Blomkrukan
0

Vad skönt att det gick över : )

Har hört att tillsatser i vatten inte är bra. Askorbinsyra kan man strö lite över grönsakera som grisarna ska äta istället.

[freijo]
0

#6 - Tack :)

Jag stödde lite på morotsbitar i stället och det verkar ha gått bra. Ska ge de andra grönsaker imorn men sakta så ska det nog gå :) Tack för svar!

EvaLuna
0

Puh! Va skönt att Alva mår bra igen. Höll själv på att förlora en av mina grisar när hon va bebis. Upptäckte sent en kväll att hon hade värsta diarrén. Om vi inte sett de då kanske de hade varit försent på morronen…