Äntligen färdig!
Nu är marsvinen färdigbadade :-D De bor nu i en ny golvbur uppe hos mig, råttorna är kvar i djurrummet men även de kommer flytta upp när jag har fixat en bur till dem. I princip allt är klart, ska bara torka av allting igen för säkerhets skull.
Jag trodde det skulle vara jättesvårt att få tillbaka deras förtroende! Sedan Mattis dog har jag bara gett mat och badat, knappt varit hos dem, bara kollat så att alla mår bra. Jag trodde de skulle vara livrädda för allt det nya i lägenheten och även vara avvaktande mot mig pga badandet men det är de inte :-D De kommer fram till kanten och vill ha uppmärksamhet! Till och med Vida har varit framme och hon har aldrig visat minsta intresse för arten människa.
Det är lite rangordningstjafs men jag tror det går över så fort jag inrett buren bättre, nu har de bara några hus och då blir det naturligtvis gnabb om vem som ska sova var. Sedan är två dräktiga och det påverkar ju hela flocken. Lovika är den som bråkar mest, hon är rätt bitchig även i vanliga fall :-P
Bilder kommer när allt är färdigt!
Vad skönt att allt är klart! Grattis!
Nu får vi verkligen hoppas att du slipper det där för all framtid.
Ska de bo med dig i lägenheten nu? eller ska de tillbaka till djurrummet? (ja jag erkänner jag är väldigt nyfiken av mig… alltid).
Marsvin är fantastiskt förlåtande! Det är en av deras bästa sidor en av många.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack :-D Ja, jag hoppas verkligen jag slipper skiten nu! Får jag det en gång till smäller jag av!
Tanken är att de ska bo här. Nu är de ju så pass få att det inte blir några problem med grannar och så. När killarna är kastrerade kommer jag bara ha två burar, den stora golvburen och en bokhyllebur till Birk med fru.
Jag kommer behålla djurrummet men tills jag giter ta tag i det får det bara stå, jag kommer sanera yttre delen så jag kan ha höet där. Jag har ju heller ingen verkstad kvar eftersom jag hyr ut min för att ha råd att behålla djurrummet så tanken är att fixa en ny verkstad där djuren bodde, men jag är trött på sanering så det får vänta helt enkelt. Nu vill jag bara ta det lugnt och försöka komma på fötter igen efter Mattis och Ringorm och allt annat som gillar att jävlas med mig.
En sak som är väldigt jobbigt med att ha djuren hos mig är att jag fick lämna bort fåglarna :''( De har det jättebra men det är ändå tomt utan dem :-(
Ja, de är verkligen förlåtande! Igårkväll när jag var deppig gick jag och satte mig mitt i buren med lite vitkål och då kom de allihopa <3 Det är så mysigt att ha dem här! De får ju inte lika stor plats men de verkar nöjda iallafall :-)
Måste bara fråga är Mattis en hund? :( RIP hur som helst!
#3 Ja, Mattis var en hund, min själsfrände och mittpunkten i mitt liv :''( Tack
Är det Mattis som pryder din visningsbild? Gud vad sorgligt :( Beklagar gånger 1000. Har själv hundar & jag skulle bokstavligt talat dö om någon av dem dog. Vad hände? Vill inte göra dig upprörd med frågor, så du behöver inte alls svara om du inte känner för det! Blev bara känslosam när jag förstod att du hade förlorat din hund. Han var ju inte så gammal heller. Åh jag tycker så synd om dig. Massor av kramar
Bra jobbat! Luta dig nu tillbaka och återhämta dig ett tag, det är du värd. *Kramar*
Hanna
Så otroligt härligt att höra Emmy!
Blir så glad för din skull, vet precis hur underbart det känns när man sanerat klart allt.
Nu håller vi alla tummarna för att du har mördat ringormen för alltid!
Men är det inte lite härligt att ha alla så nära dig ändå? Då får de ju alla mer uppmärksamhet samtidigt som du får sällskap ^^.
Tur att du kan hälsa på fåglarna, inte så långt för dig att köra och hälsa på dem =)
Hoppas allting blir bättre nu då!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Tack! Ja, det är Mattis på bilden. Hans knä var paj och han blev opererad 3 gånger på 1,5år. Efter sista operationen blev han så mycket bättre! Vet. trodde knappt sina ögon för de trodde inte han skulle bli så bra, sista operationen var bara för att reparera skadorna så gott det gick för att få honom smärtfri. Sedan bara Pang! Suturerna skavde hål på huden och vägrade läka, till slut började det läcka ledvätska och enda chansen var ännu en operation, då valde jag att låta honom somna :''( Jag kommer nog aldrig kunna älska någon hund så mycket som jag älskar Mattis, han var mitt allt! Jag har haft fruktansvärt dåligt samvete för Ping, hunden jag har kvar, för hur gärna jag än vill kan jag inte älska henne lika mycket. I flera veckor gick jag och önskade att det var hon och inte Mattis, inte förrän jag var nära att förlora henne också insåg jag hur viktig även hon är för mig! Jag och Ping har kommit väldigt nära varandra men det kommer aldrig bli som med Mattis för han var once in a lifetime
Tack! Jag hoppas verkligen det håller sig borta nu! Annars ska jag strypa skiten med ett skärp!
Det är helt underbart att ha marsvinen hemma! Innan har det ju inte funkat eftersom jag har haft så många olika burar, det har inte fått plats. De har fått en jättefin bur! Nu måste jag bara bygga hus till dem också. De ska också få stugor och paviljonger :-D Innan har jag fått kattsandskartonger från katthemmet som jag har byggt "slott" med, de älskar kartonghusen men jag vågar inte ha dem längre eftersom katter ofta är symtomfria ringormsbärare
#8 Ja, det är skönt att ha dem så nära :-D
Vad härligt att höra! :-) Hoppas nu att ringormen för evigt är borta!
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#9 - Å gud vad ledsen jag blir när jag läser :( Jag förstår dig till 110 procent då jag också har just två hundar varav den ena känns för mig exakt som du beskriver hur du känner för Mattis. Jag älskar båda men kan ändå inte älska den ena på samma sätt alls som jag älskar min "självfrände-hund". Och han mår inte heller bra. Är så typiskt :( Just de man älskar mer än livet ska det jämt vara något fel på så man blir orolig att man ska behöva besluta om de ska få leva eller inte :( Så himla hemskt. Man blir så fruktansvärt olycklig. Och som sagt jag förstår verkligen vad du går igenom, jag hade en hund en gång som jag var tvungen att avliva & det var nog det värsta jag någonsin genomlidit. Jag har fortfarande 8 år senare inte kommit över det. Jag förstår att du känner som du gör för Mattis, för vissa är som du säger once in a lifetime. Så är det verkligen! I ens hjärta för evigt. Man slutar aldrig att sakna dem. :(
#14 Du kan inte smitta marsvinen men dem kan smitta dej :)
#13 Ja, det är inte roligt :-( Har haft extrem otur med mina hundar så jag hoppas Ping kommer bli helt frisk iallafall!
#14 Hoppas det går bra med dina! Usch, Ringorm är nog det allra värsta av ickedödliga sjukdomar man kan få på marsvin
#15 Det kan man visst det, sporerna gör ingen skillnad på människa eller marsvin även om de föredrar olika arter beroende på vilken Ringorm det är
Jaha, kan inte Ringorm smitta till dem från mig? :P Jag som har varit så orolig att smitta dem… Hoppas i alla fall att Lyan slipper få det igen ;)
#19 Fast hur duktiga var de på den skolan egentligen :-P Min lärare sa att vi skulle vara i princip halvfärdiga veterinärer eftersom djursjukvårdskursen var så djupgående :-/
Den sorten jag har haft här har inte gått på mig men däremot gick den från marsvinen genom mig till hundarna (förra omgångens Ringorm som med största sannolikhet är samma som denna gången)
#20 De flesta var inte bra nej :) Fick dock 2 jättebra lärare sista året jag gick där :)
Vilken lärare hade du i djursjukvård? Jag hade Helga och i slutet en som hette jennifer (som började där då).
Jag kunde mer om marsvin,kaniner och fåglar än lärarna :/
#21 Jag hade en som heter Saskia, tror hon slutade samtidigt som jag tog studenten. Mycket märklig människa :-/
#22 Okej tur att jag slapp henne då kanske hehe Helga var bra som jag hade, och hon jennifer då som kom sen, men Camilla som jag hade i smådjursstallet kunde inte så mkt om varkens fåglarna, kaninerna eller marsvinen, mest om katterna (vi hade katter från kks).
#23 Camilla tyckte jag om, hon fick ordning på en väldig massa. Innan dess var det eleverna själva som skötte djuren=inte bra någonstans!
#24 Ja Camilla var bra, fast dock inte så kunnig på smådjur, jag fick t.ex könsbestämma ungarna vi fick på marsvin, och hanar gick med honor fastän dem inte skulle ha ungar osv.