Hur mycket får det kosta?
Tänkte lägga upp en diskussionsfråga, hur mycket får era marsvin kosta med veterinärkostnader m.m. Vart ligger eran gräns för hur mycket det får kosta!?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej är mitt marsvin sjuk vilket inte har hänt ännu så får det vård som mina andra djur om det är humant att vårda det annars får det somna in om vetrinären säger det. så för min del säger jag kan du inte betala för ditt djurs sjukvård när det är sjukt ska man tänka en gång till innan man skaffar ett djur. bra att ha det försäkrat för då får man en viss del tillbaka på vården.
Så länge som jag har pengarna och vården är motiverad för marsvinets eget bästa får det i princip kosta hur mycket som helst. Deras välmående är svårt att mäta i pengar. Mina pajsare är försäkrade så jag har sluppit att ta en del svåra beslut.
Råkade till exempel ut för att jag åkte in med ett marsvin som skulle opereras för urinsten akut och lät då även kolla ett annat marsvin som hade konstiga flytningar. Precis när jag lyfte upp det sista marsvinet började hon blöda ur slidan, med andra ord väldigt akut infektion. Då hon fortfarande var pigg valde jag att de skulle öppna och operera bort livmodern (pga eventuell svulst/cancer). Med andra ord hade jag två marsvin inne på operation samtidigt. :(
Killen med urinsten levde i ett halvår till då det återkom och jag valde att ta bort honom. Tjejen med den dåliga livmodern vaknade upp men orkade sen inte mer, hon hade varit riktigt dålig inuti vilket de såg under operationen. Möjligtvis att de skulle kunna valt att ringa mig under operation och jag låtit henne sova vidare för gott. Att de opererade och hon inte klarade sig kändes som ett bra beslut.
Hade jag inte haft försäkring hade det gått på runt 10 000:- totalt, vilket jag inte hade då. Med andra ord hade jag fått välja en av dem. Nu betalade jag 3000:- istället vilket var överkomligt.
Däremot anser jag inte att man ska kräva att alla kan betala en operation med ett marsvin, men däremot lättare vård och om det inte räcker en avlivning. Att bara låta djuret gå hemma och må dåligt för att man inte har råd är inte ett alternativ.
Nu får ni tycka vad ni vill men dethär är min åsikt.
jag älskar mina marsvin men skulle aldrig operera nån av dom. Utför diverse lättare vård själv, som fix med sår och sånt, det enda jag kan komma på nu som jag skulle åka till vetrinären för vore typ större sår som behövde sys eller nåt, och såklart avlivning.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Det är mycket intressanta åsikter och det är det jag vill komma åt, våran hane samson opererades för två månad sedan, och efter det har vi varit tvugna att åka in flera gånger för att tömma "pungfickan" av var och det blir aldrig bättre, våra kostnader på honom ligger kanske på 3-5000 och jag vet inte riktigt själv hur mycket vi har råd att lägga ut och om det bara är själviskt att fortsätta kämpa, då det inte blir något bättre. På fredag ska vi åka in igen och sedan så får jag fortsätta med egenvård och se om det blir något bättre. Självklart vill man ge dom det bästa möjliga men då är frågan just när får det vara nog, när är det humanast för marsvinet att slippa lida mer!?
#4 Det är ingen lätt sak att bedöma. Ett flertal saker spelar in. Hur goda utsikter har behandlingen, hur plågsam är den för marsvinet, marsvinets allmäntillstånd och ibland även hur lättstressad just det marsvinet är.
Vad säger veterinären om chansen att han kan bli bra igen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är sån att jag vill inte utsätta mina marsvin för operation med narkos och allt vad det innnebär, ni får tycka vad ni vill men jag är sån.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kompromissar aldrig med fodret till marsvinen. Hö av god kvalitet, spån och de nödvändiga grönsakerna snålar jag aldrig med fast nu på sommaren kommer jag billigt undan eftersom de får mest gratis mat utefrån. Kostnader för utställningar anmälningsavgifter och resor är jag lite snålare med jag åker inte hur långt som helst av ekonomiska skäl men då är ju utställningarna heller inte livsviktiga för marsvinen själva.
När det gäller veterinärvård måste man bedöma från fall till fall. Självklart får mina djur den vård de behöver. Jag har för många marsvin för att tjäna på att ha dem alla försäkrade istället har jag en "nödkassa" att ta ur om det skulle behövas. Jag har tidigare låtit utföra ett par operationer och skulle absolut göra det igen om jag och veterinären bedömde det som att marsvinet hade goda chanser. Operationer jag skulle välja att inte utföra är urinsten och tandrelaterade saker då risken för återfall är stor däremot skulle jag inte tveka att ta bort vissa knölar eller reparera skador.
Mindre sårskador och bölder brukar jag försöka behandla själv men det är oerhört viktigt att veta sina begränsningar man ska inte chansa utan söka vård om det ser illa ut och man inte är helt säker på att man kan laga det själv. Lättare urinvägsinfektioner och förkylningar som heshet kurear jag med huskurer men vid minsta tecken på lungpåverkan eller UVI som inte ger sig med tranbärsjuicre är det veterinären som gäller.

Skulle aldrig operera, då riskrn är alldeles för stor med sövning, då är avlivning ett bättre alterativ om dom är så sjuka så dom behöver opereras.

Allt började när vi fick kastrera Samson, då har hans pungficka svullit upp och blivit varfylld om och om igen, igår bet han loss drenaget så imorgon ska vi in för att egenteligen ta bort det men får se vad veterinären säger, något stygn sitter fortfarande kvar också, han har ju väldigt ont när bölden kommer tillbaka om och om igen men han blir sällan stresad men sen är det klart att det är jobbigt för honom att bli sövd och att få lugnande så många gånger om.
Man får avväga situationen. Jag ser över vilka risker vården innebär och hur mycket lidande marsvinet skulle behöva genomgå för att nå tillfrisknad(man kan ju inte låta det pågå hur länge som helst). Alltså utgår jag ifrån vad jag finner vara marsvinets bästa, när jag tar något beslut.
Är chansen för överlevnad/tillfrisknad hög spelar priset mycket liten roll. Men det får ju inte ruinera hela familjen förstås.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag vill ju såklart hoppas att det blir bättre, men ska rådfråga lite med hans uppfödare och se vad hon tycker. Det har ju kostat oss en hel del med marsvinen och vissa månader har vi verkligen fått sparat för att ha råd med mat både till oss och dom för att ha råd med veterinärkostnader. Då har det oftast varit fler än ett marsvin som behövs veterinärvård.
Men imorgon ska vi till veterinären för att se hur allt har gått och då får man utgå ifrån det. Man får bara hålla tummarna!
#11 Hur gick det?
Jag skulle inte låte ett äldre marsvin få en operation som kostade mycket och samtidigt innebar stor risk för marsvinets liv. Bättre då att låta marsvinet somna in och slippa att eventuellt genomgå operation för att sedan ha ont, kanske lida och sedan kanske dö iaf. Men såklart är det alltid en övervägning, vissa marsvin har jag också svårare att släppa och blir mer "självisk" och vill hjälpa till varje pris…been there, done that. Det fick mig bara att må dåligt senare när han aldrig blev bättre, magrade av ordentligt och kanske hade haft ont. Ångrade då att jag inte låtit honom somna in på en gång, men det är ju lätt att vara efterklok med facit i hand. Han hade problem med tänderna så jag är alltid livrädd att mina marsvin ska få problem med tänderna för hur gör jag då!?
#11 Hur gick det hos veterinären? Av det du skrivit låter det ju inte bra, men håller tummarna att det gick vägen.

Veterinären medgav att dom hade klanat sig med operationen och ville operera igen för att ta bort dålig ärrvävnad inne i pungkulan, vad jag förstod men då frågade jag om man kunde göra något annat för honom så vi ska testa med ett nytt antinflamatoriskt medel i 14dagar men då fick han flytta tillbaka till sin uppfödare så får hon fortsätta med behandlingen, chanserna för att han ska bli bättre är 50/50. Men det blir ingen till operation då får han somna in antagligen om det inte hjälper med behandlingen nu. Såhär efteråt skulle jag aldrig rekomendera kastrering.
#14 Jobbigt : ( Kastrerade du på Djursjukhuset i Falun eller i Borlänge? Eller var du någon annanstans?
Jag hoppas verkligen att Samson reagerar positivt på den nya medicinen! Vi håller tummar och tassar här!

Ja det var verkligen jobbigt och det är så tyst och tomt utan honom och jag vet inte om det är jag som överreagerar men våran Zooie som gick med honom verkar inte vara sig själv. Kanske saknar hon honom också, precis som jag!?
Men vi kastrerade i Falun och det är sista gången jag kastrerar marsvin där, men jag håller verkligen tummarna, ska ge det några dagar och se hur Zooie mår , hon kanske bara är trött annars lär vi kanske åka och hämta hem honom, vad tror ni!?