hur många får plats?
Sitter på jobbet och funderar på hur många marsvin det får plats i ikeas minsta billybokhylla? Den är om jag minns rätt 160*80 cm. Nån som vill kolla det åt mig? :)
MVH Erika :)
Laglig åt 8 marsvin.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tusen tack!
MVH Erika :)
Man får enligt lagen lov ha åtta marsvin i den buren, men personligen tycker jag att det blir för trångt då. Jag tycker att 4-5 marsvin låter mer lagom. 
En bur där det kan vara 8 marsvin kan man faktiskt följa. För 4-5 i en bur för 8 marsvin har jag haft och då slänger man så sjukt mycket rent spån. Jag anser att du faktiskt kan ha 8 st i buren. Kanske inte 8 fullvuxna honor utan gärna lite blandat, några äldre några yngre. Det handlar om att djuren ska trvias med varandra. För gör dom inte det kan man absolut inte ha 8 marsvin i den buren. För då blir det krig. Som vi människor, vissa klarar verkligen inte av att vara tillsammans för det blir sånt slagsmål och bråk!
Minsta Billyhyllan har måtten 106*80 och är då laglig för max 5 marsvin.
Om måtten är 160x80 skulle jag nog säga att ett lämpligare antal är det #3 nämner, alltså 4-5 marsvin. Lagens maxantal tycker jag inte är något vidare att gå efter.
Och är måtten 106x80 skulle jag max ha två i buren. Eventuellt tre.
#4 Man behöver ju inte slänga rent spån. För min 160x70 bur(laglig för 7, men jag har 3 i den) slänger jag bara det smutsiga spånet och lägger det till synes rena spånet i någon hörna de brukar kissa mest i, så slängs det när det är smutsigt, vid nästa städning. Och man kan ju också vänta längre med städning ifall spånet fortfarande är rent.
Jag förstår inte riktigt varför man ska låta marsvinen bo trängre enbart pga att spånet fortfarande är rent vid städdags.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag håller med om att 4-5st är lämpligt.
Vill man inte slösa på spånen kan man göra som Louise skrev eller använda lakan. Jag byter aldrig all spån, eftersom det behövs 4 balar till tjejernas bur hade jag varit ruinerad om jag bytt allt :-P
Man får ha 8 st (som många andra sagt här) men jag skulle nog helst max ha 6 st i den ;)
/ Linnea och grisarna <3
Men nu var det den mindre Ikea Billyhyllan som hon frågade om och den är som jag skrev tidigare bara 106*80. Och då är det max 5 marsvin enligt lagen men jag skulle nog ha max 3 i en sån bur.
#9 Oj, det missade jag. 2-3 säger jag för det måttet
I en bur på 106*80 cm håller jag med om två eller max tre marsvin.