Marsvinens kön
hejsan!
vi har jue precis fått marsvins ungar och vi undrar om ni här på iFokus har bra bilder på hur en killes kön ser ut och tjejens…om ni har en bra sida där man kan se eller om ni själva kan skicka in bilder eller nåt?
det här är dom som jag helst ville veta vad de var för kön på :) och jag la upp bilden för att det kanske var lite trevligt med en liten bild på båda småttingarna! 
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen
Hanna
Sånt tar man väl reda på innan? :o
#2 Hon har fött upp dem själv, hennes första kull…
Till TS: Hanens kön ser ut som ett i och honans som ett Y :D
Annars kan du lägga upp bilder på deras kön om du inte kan själv :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Jaa…? Tycker man bör ta reda på allt sånt innan >.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Det skadar väl inte om hon frågar? Det är många som hamnar i hennes situation vid första kullen.
#4 hur ska man ta reda på sånt innan om dem är relativt nyfödda?
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
jag tyckte oxå de va svårt att könsbestämma första gången , jag misstänkte att de va en pojke , men ena sekunden såg de ut som en flicka sen pojke sen flicka igen hihi . men jag hade rätt de va en pojke =)
#4 Första gången är inte lätt att könsbestämma, inte allt lätt genom bilder heller, och vissa marsvin är svåra att könsbestämma även för den som har gjort det massa gånger. Så du behöver inte vara så nedlåtande, könsbestämning är inte lätt första gångerna….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har fått två kullar och tyckte det var svårt att se båda gångerna, jag tog hjälp av en annan uppfödarew i närheten, hade gissat rätt på dem men man vill ju vara helt säker. Men som någon skrev lite högre upp killar ser ut ungefär som ett i och tjejer som ett y :D
Mvh Sara
Jag är inte nedlåtande? Tycker bara man sk läsa på ordentligt innan man parar sitt djur
#10 Även om man har sett det i böcker är det inte lika lätt i verkligenhetern
Och denna tjejen fick hem honan dräktig.
#10 man kan ju vara hur påläst som helst och ändå ha svårt att könsbestämma . innan jag fick min första kull så läste jag på hur mycket som helst men jag hade ändå svårt att könsbestämma .
Haft två kullar och tycker också det är svårt även att jag läste på allt jag kom över innan första kullen. Speciellt när de inte är så stora är det svårt. Tycker nog att könsbestämning ändå är en av de "mindre viktiga" saker att läsa på om. Planera för både hanar och honor bör man ju göra såklart dock.

#10 Vad då, det spelar väl ingen roll hur mycket man tar reda på innan, har man aldrig könsbestämt en marsvinsunge, så är det svårt hur många bilder man sett och hur mycket man än läst på, det kan nog alla som haft kullar skriva under på att det var svårt första gången. Händer fortfarande att jag kan vara osäker på nån enstaka unge, även fast vi haft säkert 50 kullar.
Jo du låter väldigt nedlåtande och fördömande, alla är vi barn i början.
#11 förstår då eftersom hon fick hem honan gravid. Spelar ingen roll vad folk säger, tycker fortfarande man bör vara väl påläst innan man avlar. Men detta fall så var de inte hon som avlat. På vilket sätt är jag nedlåtande?
#11 men hur kan man vara påläst när de gäller könsbestämmning finns likson inte så mycket att läsa, förutom honan ser ut som Y och hanen ett i och när dem är nyfödda är de inte så himmla lätt att se skillnad, finns så mycket viktigare att läsa på om så att kunna könsbestämma inte är de viktigaste . du får de att låta som att ifall man har svårt att könsbestämma ungarna så är man en dålig uppfödare/ ägare som i sig låter nedlåtande och inte alls trevligt!
#16 Varför skriver du det till mig? Har inte sagt motsatsen? du menade nog nr #10?
#16 Får säga att ni är väldigt känsliga för jag menade inget illa. Jag gillar bara inte när folk avlar utan att veta nåt som jag tolkade här, men TS har ju inte avlat själv och tar sitt ansvar genom att fråga här. :) Jag har svårt att formulera mig ibland (adhd?) men hoppas ni förstår vad jag menar.
#17 oj blev fel där hihi ursäkta mena 15 =)
#18 känsliga njaaa men tycker inte det är respektfullt att antyda att man e dålig / opåläst uppfödare/ägare bara för man har svårt att könsbestämma. anser att man kan vara världens bästa ägare /uppfödare men man har svårt att könsbestämma.
anser att det är viktigare att man vet vad man ska göra om honan ex toxar eller att man vet vad man ska göra av ungarna , bra bur , bra mat o.s.v . det va df jag reagerade på vad du skrev då de finns så mycket viktigare än just könsbestämning=)
#19 ingen fara:)
Nu återgår alla till ämnet igen :D
TS, har du listat ut könen än?
#18 Varför skulle du ha svårt att formulera dig för att du har adhd?? Inte riktat till dig men tycker det börjar bli så "populärt" att hela tiden skylla på olika syndrom hit och dit för allting.
#21 Ja det skulle det. Men jag ska inte skriva mer OT. Vill någon nåt så kan ni PMa (a)
Jag är uppfödare har inte haft fler än 6 kullar. Och jag har fortfarandes svårt ibland. Det är nämligen så att alla kön efter en-tre dagar ser ut som ''honor'' oftast. Lättast är när dom är aldeles nyfödda annars svullnar könen och då måste man gärna vänta i 1-2 veckor innan man är övertygad. Så jag skulle råda alla till kolla första dagen för kollar man 3-5 dagen är man helt plötsligt jätte osäker. Idag vet jag hur en hona och hane ser ut om jag får kolla direkt när dom föds eller dagen de föddes.
Lycka till!
Lungna ner er och håll er till ämnet tack.
Charlotta-B
#22 Ja, det blev lite fel, ber om ursäkt för det var väl OT att ta upp i tråden MEN reagerar bara på att syndrom ibland används som ursäkt i olika sammanhang. Har aldrig påstått att #18 hittar på, men hon skriver faktiskt adhd med frågetecken efter, så diagnosen kanske inte är fastställd? Men det hör inte hit jag menade mer att adhd inte har att göra med hur man uttrycker sig, utan mer koncentrationssvårigheter, svårt att sitta still mm. MEN som sagt nu var det inte just riktat till #18 heller, tycker bara att många skyller på olika handikapp när de skriver. Men det var fel att skriva här, blev bara less.
Mamma tror att den silvriga är en kille men vi är inte säkra men den med brunt runt ögat är en tjej :)

DU får fota och lägga in bilder här så får du säkert hjälp.
aah ska försöka! det är inte så lätt för dom sprattlar så fort man vänder på dom…men man kan ställa dom upp i handen som om att det ser ut som om att dom går på bakbenen sen är det bara att ta kort :)

Nä så går det inte att göra då syns det inte så bra, du måste trycka ovanför könet så att det liksom kommer fram, annars är det svårt att se.
Här har jag en riktigt bra länk som jag ofta går efter när jag tvekar lite! http://www.cavyspirit.com/sexing.htm
aah vi ska fotta dom idag när vi dläpper ut dom :) pluss att den dära sidan var RIKTIGT bra! :D