Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1786 ggr
Fridaaaa
0

Kan marsvin har finnar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg en liten "knöl" på Blixten för några månader sedan. Bara en liten. Och tänkte vänta och se om den växte (hade åkt in till veterinär i så fall) men ingenting hände. Och så idag, så var det en liten svart "prick" i mitt av den (såg ut som en pormask) så tryckte lite försiktigt och då kom det ut sekret, sånt som kommer ut just av finnas när man trycker på dem. Kan det ha varit en finne han hade? Som har varit där några månader? Eller vad kan det annars vara?

(har tyvärr ingen bild på det).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blomkrukan
0

Polly har en knöl på höften som jag ringde och frågade om. Det var en talgkörtel som producerade för mycket talg (har jag för mig men jag minns inte helt säkert) vilket är väldigt vanligt på marsvin. Innehållet är segt. Jag fick rådet att klämma ur det som gick och badda med alsolsprit eftersom hon inte verkar bry sig om den. Däremot om hon verkade ha ont och påverkas av den skulle vi komma in och få den uppsnittad. Detta var någon månad sedan.

Jag håller koll på den så den inte blir större och testar att klämma ibland. Hon bryr sig inte om den så jag låter den vara där.

Fridaaaa
0

#1 Okej kan vara samma då. För detta var med lite segt eller vad man ska säga. Jag tvättade det med alsolsprit jag med när jag hade tryckt ut det. 
Han bryr sig inte heller om det, sa inget när jag tryckte ut det heller.

Blomkrukan
0

Jo, det låter som att det är samma : )

Fridaaaa
0

#3 Kan nog vara det då, skönt att höra att det inte är allvarligt :)