Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 468 ggr
Diana61
0

Rökvarnings ljudet ???

Är det någon här som vet vad detta ljud betyder och varför dom gör det ? Detta mycket höga stötande rök/brand alarms ljud som mina senaste tre hannar har utförd under deras första år hos mig. Jag har länge försökt få reda på varför dom gör detta och vad det betyder, men ingen tycks veta det.Fundersam

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Det är inte många som har hört det ljudet .. Fast jag har hört talas om det. Kan dock inte svara varför..

ElinaK
0

Kom på nu att Morre gjorde det ljudet för ett år sen ungefär, nattetid. De kanske tror att det brinner? Flört

bejtedejte
0

#2, det är nog bästa förklaringen. :P Vad jag vet så har man inte kommit underfund med varför de låter som de gör när de "skriker" såhär.

Diana61
0

Det är just nattetid som det händer.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

usch mina gjorde det samtidigt en natt….enda gången och de va för typ 3 år sen. först skrek en sen alla 4 och sen va de över…helkonstigt…har inte tänkt på de förrns nu (trodde bara dom fick ett av alla sina CP-ryck ), men när du beskriver då så lät de precis så

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ElinaK
0

Ja, jättekonstigt.. Hoppas att vi får svar på det när det har kommit fler medlemmar. :D

Diana61
0

Ja detta vore verkligen intresant att reda ut. För det är inte alla marsvin som gör det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Det har jag aldrig hört men skulle va kul att veta vad det är för nåt.

ElinaK
0

Ja, det konstiga är att alla marsvin inte gör så och att de bara gör det väldigt sällan.. Som vargar som ylar mot månen ungefär.. Jag börjar alltid (kanske inte ska säga alltid då det hänt ett par gånger bara, hehe) tänka på varulvar och vampyrer!

Diana61
0

Som sagt, mina har bara gjort det en till två gånger under deras första år hos mig, sedan är allt som vanligt igen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

men nu blir jag förvirrad! vilket ljud menar ni? För ibland när mina tjejor blir sura på varann och dom  tränger upp nån i ett hörn eller liknande så skriker den inträngda (oftast Salma) väldigt högt och gällt. det är inget jätteovanligt ljud i den buren (Salma verkar va lite koko för när hon har tråkigt börjar hon jaga Svea och till slut blir svea sur och säger ifrån och då skriker Salma)…lite förvirrande, men dom gör det nån gång i månaden och har gjort det en gång på natten (men då hörde jag inte så noga, vi sover på övervåningen)

dreamiz
0

Det enda riktiga skrik jag hört var när Sabrina tiggde mat. O det vet vi ju alla att det är ett annat ljud. hihi…

Diana61
0

Det är inte det ljudet. Detta är ett otroligt högljudt och stötande ljud. Som brandvarnarens ljud ungefär. Otroligt märkligt ljud. Trist att ingen lyckats spela in det men det är ju på nätterna dom gör det och inte alla djuren, utan vissa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

jag tycker då de låter som en brandvarnare…

ElinaK
0

Det ljudet är inte samma som när marsvinet blir trängt. Då skriker de till också, men det här ljudet låter verkligen inte som att det kommer från ett djur.

Diana61
0

ElinaK: Håller med dig helt och hållet på denna beskrivning. Jag hade ingen aning vad det var när jag hörde det första gången. Trodde inte för mitt liv att det var marsvinen som kunde låta sådär.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Det är väl en rätt bra beskrivning på det hela, marsvinen är det sista man tror ljudet kommer ifrån.. Speciellt när man vaknar mitt på natten o undrar vafan det är som händer.. fortfarande snurrig! Jag gick runt hela lägenheten (en femma på den tiden) o kollade brandvarnarna o grejer. Så såg jag att det va Morre, men det såg jättekonstigt ut när hon gjorde dessa ljud också för hon gjorde inget med kroppen utan hade munnen öppen på samma vis hela tiden.. om ni förstår min konstiga förklaring.

Diana61
0

Jag förstår precis hur du menar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Låter verkligen mysko o skulle va himla spännande att få veta vad det betyder!

[Liinda]
0

Jag har också hört om fler marsvin som gjort så och ingen verkar veta varför. Mina marsvin har aldrig gjort så men jag är ändå bra nyfiken på varför dom gör så.

[Liinda]
0

Oj såg nu att det var en gammal tråd :)

Diana61
0

Bara bra att gammla trådar kommer upp ibland, för helt plötsligt kan det vara någon som vet svaren på dom. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

GroaLover
0

puttar av Dianas braiga anledning :)

Thea-Cazzy
0

Jag har inte hört "brandlarmet" Men vi var i en djuraffär där en kille sa:

En dag lät det precis som att en nymfparakit hade kommit in i affären. Jag sprang runt och letade och letade. När jag gick förbi marsvins burarna hörde jag att det var marsvinen!

Det var väl "fågelsången" ;P