Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1363 ggr
flocken
0

Sälja eller behålla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Coronet hona, Sally, 1,5 år ca. världens snällaste, jätte mysig på alla sätt & vis. Går bra i flocken. Finns inget att klaga på. Sen min allra första Coronet hona Tuva fick avlivas så har precis alla känslor för Sally försvunnit. Fy vad hemskt det låter.. Är så jag skämms..

Tuva var mitt allt. Tuva & Sally såg ut som syskon.  Sally fick jag av en privat person. Där tar det emot att slja. Men sen känns det så fel att behålla henne bara för att. Ja, jag VET att Tuva & Sally inte är samma djur. Man ska inte gämföra djur. Men jag har kört fast. det är inte längesedan Tuva fick somna in.

Kanske ska jag ge Sally en chans till. Umgås med henne mer & värkligen ge henne en chans till.

Eller ska hon komma till ett hem där hon får den kärlek hon är värd?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Strawberi]
0

Alltså du måste tänka minst 10 gånger. Man kan samtidigt inte ha känslor för alla djur man äger. Det har inte ens jag, och dom jag inte har det för säljer jag. Men efter ett tag ångrar jag mig och tänker, varför? Så ångrar man sig i all evighet.

flocken
0

Det är just det. Det är en jobbig känsla. Men ska ge henne en chans. Hon är annars super. Kanske det blir bättre

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Blomkrukan
0

Hon är verkligen en fin liten gris : ) Hoppas det löser sig för dig!

godisgrisen
0

Det gör väldigt ont att mista favorit marsvin. Reaktionen på förlusterna kan bli rätt olika. Jag tror du behöver tid att läka. Om Sally trivs i sin flock och mår bra där märker hon nog inte av ditt tvivel hon mår inte dåligt av dina kännslor.

Jag tycker du ska ge detta mer tid innan du beslutar dig. Hon har det bra hos dig och förmodligen hittar du tillbaka till henne.

flocken
0

Jag har bestämt mig för att ställa henne igen. Kanske allt känns bättre om man gör något ihop. Så det blir nog Landskrona den 23 juli

…………………………………..

FeliciaS
0

Om jag har någon liten marsvinssvacka för någon av grisarna brukar det alltid hjälpa att tillbringa extra mycket tid med det marsvinet. Då är det som om känslorna kommer tillbaka mer och man blir "bättre kompisar" igen :P Jag är dock en sån som har väldigt svårt att lämna bort eller göra mig av med marsvin, eller andra djur över huvudtaget, för jag tycker helt enkelt inte att det är etiskt rätt. Beror lite på omständigheterna visserligen…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emmsann
0

Jag hade nyss en liten sådan svacka jag också. Jag kände mig lite "äcklad" av marsvinet och tyckte det allt kunde ligga där i buren å få en klapp på pannan då och då men tillslut insåg jag ju att det inte gick att göra så så då fick jag ta tag i problemet och göra roliga saker ihop. Umgås lite extra, leka på mammas matta och äta morötter osvosv. Alla råkar nog ut för det och känner någon gång men jag tror inte marsvinet känner av det eftersom dom inte kräver uppmärksamhet 24/7 :-) Lycka till!

//Emma

flocken
0

#7 precis så känner jag. Tvingar mig själv att ha henne uppe. Ska nu anmäla henne till Landskrona. Kanske man behöver något att se fram emot

…………………………………..

Emmsann
0

#8 Precis! Gör roliga saker tillsammans :-) Och innan utställningen "tvingas" du ju pyssla med henne och fixa klor och bada osv. Kanske känner du en helt annan känsla för henne än nu när hon står där fint på utställningsplattan?

//Emma

flocken
0

#9 precis. Det säger mina vänner oxå. Ställ henne.

Men så fick jag veta igår att min nya Rexkanin kommer komma den helgen från Stockholm. De åker ner på Fredagen & hem på Måndagen. Allt ska krocka

…………………………………..

Misarn
0

Eftersom jag har haft väldiga problem med mina marsvin under året som gått med insjuknade marsvin och långa och dyra veterinärbesök så har jag ahft sådanna svackor till och från och för mig så kände jag det blir för dyrt att behöva åka in med 4 marsvin varenda månad till veterinären vilket var den största bidragande faktorn att vi omplacerade två.

Men umgås extra mycket med henne och gör saker med henne som utställningar det är ju en jättebra idé Glad Man ska verkligen inte forcera in i att omplacera marsvin och för mig tog det ca 6-4 månader innan jag verkligen hade bestämt mig att det var för det bästa. Jag är precis som #6 FeliciaS lite emot att omplacera djur men det beror också på omständigheterna och har väldigt svårt att skiljas ifrån djur överhuvudtaget.

Men jag håller tummarna för att allt kommer ordna sig till det bästa, många styrkekramar från oss här hemma!

flocken
0

#11 jag omplacerar inte djur lätt heller. Hemska tanke. Men jag föder även upp i liten skala. Jag vet att jag inte kan behålla alla. Det är då ungar jag fött upp. Då omplacerar jag inte. Utan ger de bra hem. Men om jag fått eller köpt vuxna omplaceringar så tar jag hand om dom till döden. Just att de förra ägarna litar på mig.

…………………………………..