Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2399 ggr
godisgrisen
0

Missförstånd om marsvinshållning

Jag vill inte kapa Luneas tråd men inspirerad av den skapar jag denna…

Vi har en granntant som klagar, anmäler och skvallrar om alla grannar. För ett par år sedan hörde jag att hon sagt till en annan granne att jag misshandlade mina djur då jag trimmade dem på balkongen. De skrek hjärtskärande hade hon sagt. I ett par år gick jag oroligt omkring och undrade vad hon menade med hjärtskärande då mina marsvin inte skriker då jag trimmar möjligen protest piper en aning.

För ett tag sedan satt jag med några marsvin ute på bete på gräsmattan när tanten kom förbi. Hon gillar djur så hon kom fram och beundrade mina gullungar. Jag satt just då och trimmade så jag passade på att visa henne hur det gick till och hon var verkligen lättad att se hur löst stråna satt och hur oberörd marsvinet var av det. Hon tog själv upp de hjärtskärande skriken hon hört och var fundersam på om de hade uppkommit genom trimning. Då slog det mig plötsligt att vid den tiden hade jag en grupp unghanar som gick ihop som plötsligt hade börjat slåss våldsamt. De hade alla sår som blev till äckliga varbölder och jag behandlade, spolade dessa sår under en lång tid innan de läkte. Jag gjorde det på balkonngen för att få bra ljus. Det är klart att mina killar skrek när jag pysslade med såren det gjorde ju ont! Det var ju det hon hört naturligtvis!

Det jag menar med denna historia är hur lätt ett rykte byggt på ett missförstånd kan börja spridas!

Annars är det lite spännade med hur folk reagerar på många marsvin i lägenheter. Hur får du plats och luktar det inte? är de vanligaste frågorna. På platsfrågan är det ju bara att beskriva burskåp som är byggda på höjden och berätta lite om vilka prioriteringar man gör i livet ;-). När det gäller lukt är inte marsvin stinkiga djur de luktar inte starkt och den lukt de har är inte obehaglig. Om man håller burarna rena luktar det inte mer med 20 marsvin än med två men det luktar lite mer hö oh spån om man har fler djur. På sommaren luktar det lite mer inte pga. värmen tror jag utan på fodret gräs ger mer och doftstarkare kiss än hö.

Ja jag måste bara få berätta om en mycket prydlig och pedantisk jobbarkompis som körde hem mig en dag när min cykel fått punka. Det var drygt ett år sedan men hon pratar fortfarande lyriskt vitt och brett om hur snygga mina burar är, hur söta och pigga mina marsvin är och framföraltt att det inte luktar!

Fördomarna mot folk som har många djur är massiva men ofta felgrundade.

flocken
0

Det är klart det finns mkt fördomar. Jag har ca 25 st marsvin hemma. Alla är inte mina. Jag är super noga med att jag ska kunna bjuda hem vem som & de ska inte störas av lukt, spån i huset osv. Jag städar burarna varannan till var tredje dag.

Men hittils har ingen sagt att det luktar. Bara att det är rent & snyggt. men undrar vad killarna på jobbet tänker Flört haha

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan ju faktiskt ärligt säga att det har luktat betydligt mindre i djurrummet än i min lägenhet :-O Jag kör liksom på "orkar du inte städa så släck lampan så slipper du se skiten".

Min familj har varit väldigt oroliga för att det ska bli misär i min lägenhet nu när djuren bor här och visst är här spån överallt förutom i sängen, men det är ren spån :-)

Det är många som har stått med hakan i backen när de har kommit ner till mina djur. Inte ens när jag hade 70marsvin luktade det något annat än spån och hö. Jag har mina syskon som luktkontroll för de tycker jag har för många marsvin ;-) Ännu har ingen av dem klagat på djuren (sedan har de haft en hel del åsikter om min lägenhet men det är inte lika viktigt som att djuren har det rent, enligt mig)

Fridaaaa
0

Finns fördomar om allt, men det är roligt när folk som har haft fördomar märker att dem inte alls stämmer ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Men hö och spån luktar ju bara gott.

Fridaaaa
0

#4 Håller med dig där :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 och #5 Det beror helt och hållet på vem som luktar på det :-)

Linnet
0

#6 Jo visserligen kanske inte alla tycker det luktar gott, men ingen kan väl tycka att det luktar illa i alla fall. Fräscht hö luktar ju hur gott som helst tycker jag och spån luktar trä.