Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 786 ggr
elsasputte
0

Fråga om satin ?

Hej!

Var hem till en gammal vän igår en snabbvisit, och i hallen står ett jättesött marsvin. När jag kom närmare såg jag att han var satin.

Så jag frågade hur gammal är han, hon svarar 5.. Jag frågar om hon är medveten om satinsjukan.. Hon svarar nej.

Började då förklara (så gott jag kunde, är ingen expert på just satinsjukan)

Får ALLA satiner satinsjukan? Dör de av den eller avlivar man ett marsvin som har de ???

Fridaaaa
0

De flesta får det, men vissa för av "ålder" innan dem får det. Så det kan ju få det när som om hon har otur om den inte dör av ålder innan dess :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elsasputte
0

Ok… så det är inte säkert att alla får det då? Stackarn satt ensam i en liten skitig bur..

Ska maila henne idag när jag är lite mer klar i bollen än jag var igår.

Fridaaaa
0

#2 Jag hade tagit honom där ifrån! Låter inte som en bra ägare :/

elsasputte
0

Nej jag vet.. Jag umgås inte med henne längre och blev väldigt förvånad över att hon hade marsvin överhuvudtaget.

Fridaaaa
0

Jag hade berättat för henne hur man sköter marsvin, och hade hon inte ändrat på det hade jag försökt få marsvin därifrån :/
Okej… Kom lite som en chock för dej då?

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja verkligen! Jag ska ta kontakt med henne idag på ett eller annat vis. Det lät som marsvinet hade haft en kompis tidigare, men att den hade dött. Kan juh hoppas det nuvarande marsvuinet inte suttit ensam allt för länge iaf.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ALLA får det, det är bara en frågan om när. Har man riktig tur kan de hinna dö av ålder innan sjukdomen bryter ut men det är ovanligt. Det finns även en variant har jag märkt som kommer långsamt, istället för att få akut ont har de halvont länge och då är det lätt att missa, de kan också få skov med smärta men är så gott som smärtfria mellan skoven (min Nellie kan troligen ha den varianten)

Verkligen tråkigt med lilla grisen :-( Hoppas du kan få henne att tänka till!