Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 824 ggr
[Shazie]
0

Mina marsvin sparkas och bits.

Hej,

Jag har två marsvin på cirka sex månader. De är zoodjur, men den ena har stamtavla. Både Ior och Albin är väldigt rädda för händer, varav Ior är livrädd. Man får inte ha handen i buren utan att han ska bli paralyserad av skräck, och om man rör honom tjuter han högt. Jag ger dem frukt och grönt varje dag och försöker vänja dem försiktigt vid människohänder. Nu har jag haft dem i någon månad, och jag vet inte hur jag ska få dem tama. När jag plockar upp dem sparkas dem, klöser och biter mig. Vad ska jag göra?

Binajis
0

Det låter som de möjligen kan ha ont någonstans. När de går så långt att de biter så står det nog inte rätt till. Möjligen kan de ha märkt att det hjälper att bitas, hur brukar du reagera? Låta dom vara eller ta upp dom ändå?

Jag skulle först och främst känna igenom marsvinen själv, och se om de reagerar märkligt (marsvin är ofta kittliga på mage och bak, kan vara värt att veta :)) och sedan ringa veterinären för en liten koll. Låter otroligt att båda ska ha ont iofs, men det är ju inte typiskt marsvinsbeteende att ta till tänderna… Lycka till :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en hane som "bits" när man kommer nära magen hans och baken. Han visar med tänderna att han inte gillar de, bits inte så det går hål däremot.

Två av de andra brukar nypas i fingrarna när jag bär dem, och en av dem skrek för höga skyn när jan lyfte upp henne från buren den första månaden hon var här. Men bara från buren, inte från golvet eller soffan eller liknande.

[NalaMeya]
0

När jag köpte mina två så var den ena också väldigt snabb med att bita när hon kände att något var som hon inte ville. Hon bet så fort man ville klappa henne när hon var i buren och kunde nypa till även när hon var i knät. Speciellt när man klappade henne på sidan av magen eller på rumpan.

Från djuraffären fick vi tipset att man ska ta typ citronsaft, sån som går att köpa och ha till tex matlagning, på händerna när man hanterade dom. Om dom bet då skulle dom inte tycka att det smakade gott och förhoppningsvis sluta.

Men jag tror inte att det hjälpte så himla mycket men jag tror hon bara var väldigt blyg. För när jag lärt känna henne mer och hon mig så slutade hon att bitas. Det kan ju vara problemet även hos dig, eftersom att dom kommer från djuraffär (?) kanske dom inte blivit hanterade så mycket. Så dom kanske bara är ovana och blyga…?:)