Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1386 ggr
Fridaaaa
0

En klo fattigare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade marsvinen ute i hagar idag när det äntligen blev varmt igen (varit kallt, regnigt osv nu säkert 1 vecka). Dem blev såklart jätteglada.

Men när jag skulle ta in Blixten och Lotus, så såg jag blod på Blixtens rygg. Första jag tänkte var "säg inte att dem har slagits" men när jag bar in både han och Lotus, märkte jag att något rann på min hand, då kom det ifrån Lotus! Panik såklart! Då hade han troligtvis fastnad någonstanns på någotvis för ena klon hängde och dinglade. Jag lyckades få bort den och stopp på blödningen. Troligtvis har han inte brytit ända in, utan precis där vi liksom inte ser klorn mer (om ni förstår vad jag menar?), så förhoppningsvis växter den tillbaka! Det är ena mittklon på ena framtassen.

Men han äter och verkar oberörd som tur är, ska tvätta det en gång till ikväll för att hålla det så rent som möjligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EvaLuna
0

Jag tror inte du behöver vara orolig. Min Laura bröt en klo på baktassen & de va inga problem alls.  Om det har slutat blöda är det bara att hålla rent tills de börjar läka. Klon växer säkert ut, men de brukar ta lite tid…

Fridaaaa
0

#1Precis :) hade en kanin för ca 3 år sedan tror jag det är som bröt av en klo med fast den växte aldrig tillbaka :)

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch då :-( Troligen kommer den bli missbildad eftersom han bröt den så långt in men det är inget han kommer lida av. Rufsi har två bakklor som har blivit skadade och de växer extremsakta och är ca dubbelt så tjocka som normalt men hon är lika glad för det :-)

Tyvärr kan det ge nerdrag i petklass beroende på domare och övrigt motstånd.

Fridaaaa
0

#3 Ja det är inget dem lider av, förhoppningsvis växer den tillbaka eller blir det, som du säger, en liten missbildning.
Hade tänkt ställa ras men inte lönt nu. Men älskar han lika mkt ändå, hihi :)

Lyan
0

#4 Klon påverkar ju inte rastypen så jag tror inte det spelar någon roll för rasklass

Fridaaaa
0

#5 Okej. Men blir det ändå inte avdrag?

Lyan
0

#6 Det beror på vad domaren tycker. Vissa ger inte avdrag medan andra är lite petigare

Fridaaaa
0

#7 Som vanligt när det gäller utställningar på alla djur ;) Domarens tyckte och smak på vissa saker.

Abico
0

Det är fruktansvärt obehagligt för det blöder massor när dom sliter av klor sådär :/ Vad tror du att det var han fastnade i?
Vincent slet av sig ena bakklon för drygt ett år sedan, den har fortfarande inte helt vuxit ut och är betydligt tjockare än de andra klorna.

Hanna 

Fridaaaa
0

#9 Det enda han kan ha fastnat i är gallret (hade dem i överdelar till inneburar), finns inget annat han kunde ha fastnat i.
Ja man blir rädd :/ Det har inte blött sedan igår och han är pigg, glad och busig, och det ser fint ut. Så får se hur det blir om den växer ut igen eller inte

Abico
0

#10 - Okej. Det blir säkert bra, och växer den inte ut är det ju ingenting han saknar heller :)

Hanna 

Fridaaaa
0

#11 Precis :D