Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 765 ggr
Isnona
0

Brunstar flera dagar i veckan

Jag har märkt att min Alice, 4år, brunstar flera dagar varje vecka och bara undrar om det är något som kan vara fel eller om det kanske kan bero på åldern? Om jag minns rätt så ska väl marsvin brunsta några timmar var 14:e dag?

Hon blir sur och tvär när hon brunstar och vill helst inte vara i närheten av sin burkompis vilket har resulterat i en ganska så "pressad" stämning i buren.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Blomkrukan
0

Det var någon som skrev förr att marsvin som har äggstockscystor kan brunsta oftare än vanligt. Men jag har ingen aning…

Du kanske kan ringa en veterinär och kolla vad h*n säger?

Isnona
0

Okej, då får jag ringa och rådfråga veterinär. Tack för svaret :)

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter som det skulle kunna vara cystor ja. Ofta tappar de också päls på magen och får skorviga spenar

Isnona
0

Ajdå, det låter inget bra.

Hade tänkt köpa en kastrerad hane för att minska den spända stämningen i buren, men det kanske inte hjälper?

Går cystor att behandla/operera bort på ett lite äldre marsvin?

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Óftast brukar det inte vara några problem, men visst finns det honor som mår jättedåligt. Jag har bara erfarenhet av två honor med cystor där den ena, Betty, knappt märks ett dugg på förutom att hon tappar päls ibland och har skorviga spenar och den andra fick avlivas. Ebba som fick avlivas fick jag in som omplacering och hon var, ursäkta uttrycket, totalt kokobäng i skallen av cystorna, hon var så brunstig och aggressviv att hon pryglade upp både honor och kastrat och höll på att svälta och törsta ihjäl för hon hade inte tid att äta och dricka, men jag har aldrig hört om någon annan hona som var så extrem.

Vet att någon härinne har testat munkpeppar på en tokbrunstig hona men jag kommer inte ihåg vem.

Det går att operera men det är riskfyllt (buköppning). Så länge hon inte verkar lida hade jag inte gjort något och visst kan du testa med en kastrat.

Hoppas någon med mer erfarenhet hittar hit också!

flocken
0

Jag hade en hona som fick juver tumörer. Hon blev totalt galen. Hon fick somna in. Hade skorvliga juver. Hon gav sig på bur kompis & mig. Gick ner i vikt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Abico
0

Min Irma har äggstockcystor och har blivit väldigt tunnhårig (mage och sidor är nästan kala) samt har de typiska skorviga spenarna (jag brukar pilla bort skorvet någon gång i veckan). Hon har alltid ett väldigt brunstigt beteende och kurrar och är på burkompisen nästan jämt, en vecka i månaden ungefär är klart värre än övriga. Jag ger henne munkpeppar för att hon ska lugna ner sig och det fungerar jättebra, ett korn om dagen får hon när hon är som värst och man märker väldigt snabbt att hon blir mycket mer harmonisk.
Sålänge hon verkar må bra och fungerar ihop med andra marsvin får hon vara som hon är, operation har aldrig varit aktuellt.

Hanna