Gallerbur eller bokhyllebur?
Jag har funderat mycket på en ny bur då min bur verkligen är förliten enligt mig. Så nu funderar jag på att köpa/göra en ny.
Det finns så många underbara trådar om bokhylleburar och jag tror att det skulle vara väldigt skönt att få bort gallret. Och dessutom går det ju inte så mycket pengar på att göra.
Men jag har sett riktigt stora gallerburar som ser fina ut. Dessa behöver man ju inte bygga, utan det är bara att köra på. Men dessa kan gå över tusenlappen..
Så alla ni marsvinsägare, skicka bilder på era burar, skriv vad som är bra och dåligt med dom. För jag vet ärligt inte vad jag ska ta ;/
Jag tycker absolut att du ska välja en bokhyllebur. De är både bättre och billigare än gallerburar, enligt mig. De största gallerburar är väl runt 150 cm långa? Min bokhyllebur är 200x80 cm och min pojkväns är ännu större.
Det enda negativa med bokhylleburar, som jag kan komma på, är att de är tyngre och klumpigare än gallerburar. Det kommer bli något krångligt när man tex ska flytta, med tanke på att jag limmat min och därför inte kan montera ned den. De är även dåligare än gallerburar ur saneringssynpunkt. Får dina marsvin Ringorm kan det vara svårt att sanera en bur av trä.
Vad jag älskar med bokhylleburar är att de är stora och öppna. Det känns inte som en bur, utan mer som ett hem. Gallerburar känns som ett litet och instängt fängelse.
Det är otroligt underlättande att bara kunna sätta ben på sin bokhyllebur. Det kan vara svårt att hitta en passande möbel att ställa en stor gallerbur på, vilket kan resultera i en sliten rygg då du hela tiden behöver böja dig ned för att komma åt marsvinen.
En bokhyllebur kan du dessutom göra ursnygg och designa efter egen smak. Jag håller just nu på att bygga och designa min pojkväns bokhyllebur som projektarbete på gymnasiet. :-)
HÄR finns fler bilder och beskrivning av min bokhyllebur.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag har gallerbur. Inte så förtjust i det egentligen men hittade en jättebra modell där framsidan enbart består av två luckor. Buren är ganska liten (120*60) men den duger. Fördelen är man lättare får tag i marsvinen och att de lätt kan hoppa i och ur.

Min mamma är väldigt lätt att övertala :) På måndag bär det av till Ikea för att köpa: Vika bordsben och Bestå Hylla :) Jag står ut i mängden och köper inte billy :P
Men buren blir bara 120 x 60. Men det räcker till mina två pojkar, och jag planerar inte (just nu) att skaffa fler :)
Ska du korta av buren då eller? För den är väl större än så egentligen 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

#4 Nej, den hyllan jag ska köpa är så stor :P Jag får inte plats med större i mitt rum :O
Det finns fullt med bildtrådar på medlemmars burar ;)
Mina grisar har tillgång till två (egentligen tre, om man räknar överdelen som en bur) burar som sitter ihop. Den till vänster är bokhyllebur köpt på Ikea för 169 kr. Den var 171*59 cm när jag köpte den, men jag sågade av vid första hyllplanet så den blev 137*59 cm istället. Övervåningen är 80*60 cm, gjord själv från grunden liksom den vita buren (av spånskivor, målat utanpå och oljat inuti). Den buren är 118*59 cm.
Jag tycker det är jätteskönt att slippa galler! Dessutom har mitt burbygge gått på mindre än gallerburar i motsvarande storlek (ungefärliga). De största gallerburarna är ju inte så väldigt stora egentligen, du får mycket mer yta för pengarna av en bokhyllebur ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag mätte omkring i mitt rum och såg att jag faktiskt fick plats med en 120 x 128 bur :)
Kanten på den buren är 40 cm, för mamma trodde verkligen att marsvinen skulle hoppa över om den var 20 :P
#7 Så bra :) Ja, 20 cm är nog lite lågt med tanke på att spånet tar upp minst 5 cm. Min kant är 28 cm och inget marsvin som bott där har försökt ta sig ut. För höga kanter vill man ju inte heller ha, med tanke på att marsvinen gärna vill se något (människor som visar sig hastigt förknippas med fara direkt) och det är bra om det kommer in så mycket dagsljus som möjligt. Du kan ju göra skåror i kanten och sätta i plexiglas istället om kanten blir väldigt hög.
Mvh Felicia

#8 Plexiglas har jag funderat på och det händer nog någon dag :) Men ändå ska jag nog slipa ner kanterna till runt 30 cm :)
#9 Det låter lagom :)
Mvh Felicia
#7 Det låter bättre! 20 cm hoppar de över hur lätt som helst. Jag har gallerbur med bottenskal som är 20 cm och redan när de var runt 8 veckor hoppade de ur utan problem.
Jag vill bara inflika att ingen av mina burar har kanter på mer än 20cm, med spån i. Var just och mätte och från spånet till kanten är det 15-17cm. Endast en gång har jag haft ett marsvin som hoppat ut och då var det för att det stod handdukar travade mot sidan av buren. Högre än 20cm vill jag inte ha, tycker att det lätt blir mörkt i burarna då. Plexiglas är iof. ett alternativ, som släpper in ljus.
Hanna

Blev klar med buren idag :) Den är 115x82(0.943 m²) och 28 cm djup. Man har ju trots allt 5 cm mycket spån, och då kommer ju grisarna upp en bit :D
Jag är jättenöjd, och det är grisarna också. Bilderna kommer :D
#13 Låter superbra, ser fram emot bilder! :)
Mvh Felicia

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej!
Vill bara flika in med en liten fråga…. Ni som har bokhylleburar, hur fäster ni vattenflaskan?
Någon som har några smarta tips till mig 
Vi har sånna hållare som man har vattenflaskan på cyklar i =) funkar jätte bra!
Charlotta-B
Jag kör med tejp :P
#16 Kan du visa en bild? Blev nyfiken men kan inte tänka mig hur du fäster :)
#18 springer iväg och fotar med en gång :)
Charlotta-B
#21 Tack så mycket! Passar tyvärr inte min bur, vet inte hur jag ska lösa mitt problem riktigt.
TAck charlotta-B det ska jag genast fixa, då kan jag ha flera vatteflaskor.. tackar.
Det var så lite! =) kul att kunna hjälpa till.
Charlotta-B
Gallerbur är det enda jag törs ha eftersom jag har hund :-S Måste dock uppgradera den snart tror jag… kanske kan man köpa en större och sätta under, och sen bygga ramp emmellan….
#25 Jag har satt ihop 2 st bredvarandra, gallerburar då, sedan har jag en ramp emellan, är bättre än att göra på höjden, dem får med springyta om man sätter ihop bredvid varandra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26 Ja så gjorde jag förra gången jag hade marsvin, men jag tror inte jag har ytan tyvärr… Men ska fundera lite på det…. Tack för påminnelsen iallafall.
#27 Okej :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad smart att fästa vattenflaskorna på burväggen med hjälp av en flask-hållare för cyklar! SuperSmart juu! 
#29, Ja dom är supersmidiga, Men dom passar inte små modeller av vatten flaskor, vi har nu 500 ml och det passar perfekt! :D
Charlotta-B