Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 6283 ggr
fulfisk
0

Jag ska bygga en bur! :D

VAd kostar virke tror ni? Hade tänkt mig en långsida på 140 och kortsida på 60-70. Sen blir det ju botten också. Tänkte måla den vit och häfta fast ett fint duschdraperi på insidan :) Kommer bli perfekt. Har kollat på bokhyllor men alla är så stora och det har inte jag plats med för tillfället, skulle isf vara när jag flyttat.

Caroob
0

Jag tänkte köpa en bokhylla, tänkte att man kanske kunde såga av en om den är för hög, då kan man ha en av hyllorna som kortsida istället. Bara ett tips!

dreamiz
0

Det där med bokhylla låter smidigt tycker jag. Men känns som det skulle bli tungt o bökigt när man ska skura buren? Men kanske kan skura den på plats förstås.

Själv köpte jag två stora plastbackar som jag skurit av ena sidan på o satt ihop. Vill man ha större är det bara att ta fler backar. Inte så hållbart som en bokhylla kanske men funkar bra för tillfället. O lättstädat.

fulfisk
0

JA, det kom jag också på sen :P Det bästa är ju att man kan hitta en begagnad bokhylla på blocket! Jag ska köpa en vit så jag slipper måla :P

#2 JAg tänkte ju ha duschdraperi i hela, det är nog mycket lättare att skura av och sen kan man ju byta det om det blir äckligt. Tänkte häfta fast det emd häftstift och det är ju relativt lätt att få loss då :)

Billy är 80 cm på bredden men jag tror att det kan funka det med :) Ska kolla på detta och prata med sambon, det är väl mest han som skulle ha något att invända då. 140x80 låter ju jättebra :D

fulfisk
0

Dreamiz: Vad är det för plastbackar och vart har du köpt dem? Hur stora är de?

fulfisk
0

Det blir 1,12 kvadrat om det blir 140x80, kanske att jag till och med kan ha 150x80 dvs 1,2. Minsta tillåtna mått är 0,15 per marsvin :P

Jag vet att så stort inte behövs men jag vill ge dem det och är så trött på min gallerbur. Sen blir det förhoppningsvis utökning med ännu ett marsvin snart :) Halvcuy så han är ju lite större också.

fulfisk
0

Det blir visst bara en bredd på 60 :/ Men det blir nog bra. Har en bokhylla hemma hos mamma, ska bara måla såga till den, måla den vit och sätta fast duschdraperi :)

dreamiz
0

#4 Har köpt dom på Ikea, minns inte vad de heter nu men det är några som finns på sängavdelningen. De är ca 70x77 i yttermått så blir ju inte så stort även om man sätter ihop två (min bur blev 120 x 70 innermått), men man kan ju sätta ihop fler. 99 kr styck betalade jag.

idipidi
0

#7 Dilling tror jag att de heter.

dreamiz
0

#8 Kan nog stämma. Namnet låter bekant i varje fall.

GroaLover
0

såg en hylla på blcovet (eniro?) som var 150x150, det skulle vara drömmen för mina tjejer :) Då skulle killen kunna ha en 100x50 själv

GroaLover
0

*blocket

Caroob
0

Jag har en plastback nu, PAX heter den och är köpt på ikea, den är ca 58*100, duger ok nu när de är små men ska ha nåt större snart. Men det var ju en smart idé att sätta ihop två… annars hade jag tänkt köpa en billy hylla, det är snyggare men bökigare om man behöver flytta buren.. får fundera..

Dreamiz: Vad använde du när du skar till kanterna på lådan?

dreamiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Den backen jag köpte funkade att skära med en vanlig brödkniv. Sen fick jag ju fixa till så det inte blev vassa kanter. Har lagt en matta/golvbit i skarven i botten. Har fäst ihop med buntband bara. Det håller bra för dom men är ändå smidigt att dela på då den inte är så stadig så kanske vill sära på den när jag skurar den. Nu har jag bara sagt buntband på sidorn o inget i botten men man kan ju fästa mer om man vill!

Bifogar en bild på den. Hade som sagt velat ha större men det kan det ju lätt bli med fler backar.

GroaLover
0

den ser jättebra ut ju :)

dreamiz
0

tackar Skrattande

FeliciaS
0

#2 Jag ska köpa en bokhylla i veckan… Man måste ju ha våtrumsmatta i botten då en bokhylla består av trä och inte är helt tät. Våtrumsmattan kan torkas av men skura buren behöver man inte göra…

#3 Det finns en bokhylla från IKEA (Flärke bokhylla) som bara är 59cm bred och 170cm lång. Det är ju perfekt tycker jag :) Ska köpa den i veckan, kostar bara 169kr!! :) Sedan så tipsar jag om våtrumsmatta istället för duschdrapperi, smidigare, tätare och jättebra :) Kostar inte mkt inte… :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus