Knöl på ryggen
mitt ena marsvin har en knöl på ryggen, sitter brevid ryggraden. den är lite större än en ärta och hård. syns inget på huden.
Mitt marsvin reagerar inte på när man petar på den och han har fortfarande god aptit, kliar sig som vanligt och kisset är normalt.
Ska jag ringa veterinär om detta eller? Är jätteorolig. Den stackaren har ju fått vara med om så mycket, han blev ju biten av brorsan så han fick åka in på operation och så har han haft löss. han har lite otur den lilla krabaten.
Om det är ett hål i mitten på knölen så kan det vara en talgkörtel som överproducerar (om jag minns rätt, var ett tag sedan). Knölens utseende påminner iaf om en finne. Innehållet är lite vitaktigt och segt.
Mitt ena marsvin har en knöl så jag ringde och kollade det med en veterinär och hon berättade att det är rätt vanligt att marsvin får sådana. Fick rådet att trycka ut det som går och badda med alsolsprit. Så länge grisen inte verkar bry sig om knölen är det okej men om h*n får ont mm så skulle man komma in och få den uppsnittad.
Hoppas allt löser sig! : )