Plöstlig bortgång..vad gör jag nu?
När jag kom hem från jobbet idag hitta jag mitt marsvin Wilbur död i buren..hon var inte ens ett år gammal och har inte visat några tecken på att må dåligt..ätit med god aptit..jag är helt förtvivlad…hon bodde med mitt andra marsvin Morgan..nu är Morgan alltså ensam..
Morgan satt bara i ett hörn..har försökt få henne att äta med hon vägrar (en gris som annars äter allt hon får tag i..jämt) blir fruktansvärt orolig..
Jag vet inte vad jag ska göra nu..innan jag skaffade Wilbur bodde Morgan med min kanin Vincent som gick bort förra året..hon har aldrig varit ensam..marsvin ska ju inte vara ensamma..vet inte om jag borde skaffa ett till marsvin? Eller är de för plötsligt..vet varken ut eller in..Omplacering är INTE ett alternativ då jag är alldeles för fäst vid henne..
Tips och råd uppskattas..ursäkta om de blev rörigt..
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Så hände med min 6 månaders hane förra året, bara utan förvarning.
Men som tur var hade mamma ungar tillsalu just då så kunde fixa kompis snabbt, så hände även mitt ena skinny i vintras, han blev just knappt 1 månad efter jag hade fått honom (tillsammans med ett annat skinny, vuxna), dålig på morgonen (nästan död), doig ett par timmar senare, var helpigg och glad kvällen innan.
Jag hade skaffat en ny marsvinskompis, helst så fort som det känns bra för dig att skaffa en ny kompis och hittar en du verkligen fastnar för ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hände med mitt första marsvin..han bara gick och dog..ett halvår gammal..inga tecken på att må dåligt..
Jag skulle inte ha nått emot att skaffa ett till..just nu känns de jobbigt eftersom hon precis gått bort..sen så jobbar jag 7-4..tänk om jag inte får henne tam då..är så himla splittrad..
#2 Samma ålder som mitt i somras då, med 6 månader gammal.
Det med tamhet behöver du nog inte oroa dej över, några timmar där på kvällen t.ex framför tv räcker ju :) Och dem dagarna du är ledig :=)
Får fundera lite..har en veckas semster i juli..om Morgan klarar sig så länge..;_;
#4 Ja ska inte vara någon fara, Blixten var ensam ca 1 månad, innan jag fick hem Lotus, han klarade sig bra:)
Vad tråkigt, jag beklagar verkligen Wilburs bortgång :(
Det händer tyvärr att marsvin bara dör plötsligt utan anledning. Lite finns att läsa här.
Marsvin kan sörja ihjäl sig och när de lägger av att äta är det ofta allvarligt, eftersom deras matsmältning måste ha fibrer ständigt för att hållas igång. Jag skulle skaffat en marsvinskompis till Morgan så fort det går, särskilt om du har arbete en stor del av dagen och hon tvingas vara ensam. Att du arbetar ser jag inte som något hinder för att det nya marsvinet inte skulle bli tamt, det är bara bra om hon får anpassa sig till sitt nya hem och sin nya kompis i lugn och ro. Det är ju inte så lång tid kvar tills du har semester och mer tid att ägna henne :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag beklagar verkligen sorgen!
Det är absolut inte för plötsligt/snart för att skaffa en ny kompis till Morgan. Det låter som att hon rentav skulle behöva en ny kompis ganska omgående, med tanke på hennes tillstånd(förutsatt att det inte beror på någon form av sjukdom - hon visar inga andra symtom?). Ifall hon inte börjar äta snart kan det vara en god idé att börja stödmata, läs mer om det i DENNA artikel.
Jag har själv valt att skaffa nya kompisar åt mina marsvin väldigt tätt inpå bortgången; en gång fem dagar senare, en annan gång bara två dagar efter. Och marsvinen mådde omedelbart många gånger bättre, så jag ångrar det inte för en sekund!
Känner du att du skulle klara av att ta hand om en nykomling nu, tycker jag absolut att du ska göra det. Att du arbetar nio timmar om dagen borde inte göra någon som helst skillnad, som #6 säger. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6/7 ja..fattar fortfarande inte att hon är borta.. Morgan är med min syster nu som.är hemma vill inte att hon ska vara själv. Hon hade ätit lite på en morot. Morgan har väldigt mycket problem när de kommer.till c-vitamin så de oroar mig att hon inte får i sig någon just nu.. Hon bodde med Vincent tidigare och när hon gick bort matvägrade hon tills jag skaffade wilbur 2 dagar senare.. Borde nog skaffa mig ett till snarast..vill att hon ska bli glad och må bra igen..hon är jätteledsen..bara sitter och stirrar..kuttrar bara när jag håller henne i famnen..=( min lilla flicka.. Ska läsa artiklen! Tack för tips!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur har det gått? Klarade hon sig bra, har du hittat någon kompis till henne? Hoppas det! :)
#9 Hej, Morgan började matvägra så fort Wilbur dött..Jag stödmatade henne då med bl.a morotspuré och tips som jag fått utav veterinären. Jag skaffade en kompis till henne men hon ville inte äta eller veta av henne..efter ett tag slutade hon svälja maten eller vattnet och avled igår förmiddag..kan inte ens beskriva vilken fruktansvärt dålig ägare jag känner mig som nu..jag känner att jag gjort vad jag kunnat..varit hos veterinär..suttit i timmar och försökt få henne att äta..varit med henne hela tiden..ställt klockan på natten för att gå upp och hålla om henne..skaffa en ny kompis.. men de räckte inte..
Jag höll i henne när hon gick bort..det gjorde så ont i hjärtat..jag saknar dom..som jag saknar ord om hur dåligt jag mår..och hur otillräcklig jag känner mig..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, vad tråkigt :''( Jag beklagar verkligen! Du är ingen dålig matte! Trots din egen sorg skaffade du en ny vän åt Morgan och gjorde allt för henne och det är jag säker på att hon vet och kände när hon somnade in i din trygga famn!
Sov gott Morgan, nu är du hos Wilbur igen <3
#11 Jag hoppas verkligen hon visste hur mycket jag försökte..och hur mycket jag älskar henne..men jag kan inte hjälpa att känna mig usel när min marsvin dog av brustet hjärta..
Hon ligger nu begravd brevid Wilbur..och jag hoppas att hon mår bättre nu..
Vila i frid mina älskade små grisar <3
#10 Vad trist :(<3 Men du gjorde allt du kunde!
Å nejje va tråkigt…. :´-(