Hur tar ni upp era marsvin?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan svejsan! :-)
Jag har en fråga: Hur gör ni "Mif-medlemmar" när ni tar upp era marsvin? Hur håller ni dom? Jag är då en relativt ny marsvinsägare och detta är mina första marsvin. Det känns som att jag inte riktigt får till det, alltså det känns som att jag inte får upp dem på ett bra sätt. Har bara haft gerbiler (ökenråttor) förut och det är ju lite storleks skillnad om ni förstår vad jag menar.
Så därför vill jag gärna veta hur ni gör?
Lägg gärna upp bilder.
Tacksam för svar! MHV Linnea och Marsvinen.
När jag ska ta upp dom så lägger jag en hand på ryggen för att dom inte ska springa iväg. Och när jag lyfter så har jag en hand under magen och den andra under rumpan.
Japp, en hand på ryggen och en under rumpan är bra. Det kan underlätta att ta ut huset när du ska ta upp dem, så de inte springer in.
Ett av mina marsvin är lite knepigt, hon tycker inte om ögonkontakt när man närmar sig buren, då springer hon in i huset. Så det bästa är att närma sig buren långsamt och titta bort, typ låtsas om som om man inte alls vill till buren.
Då stannar hon kvar och man kan ta upp henne hur lugnt som helst.
Vad har du för bur? Har den en öppning på sidan eller kan man bara komma åt dem uppifrån?
Man kan bara komma åt dem upp ifrån.
Jag tycker snarare att du ska låta marsvinen ha tak över huvudet när du plockar upp dem i början. Då vänjer de sig lättare tycker jag verkligen. Och ta dem försiktigt från sidan så de hinner märka vad det är som ska hända. Sedan under marsvinet & under rumpan så det blir stabilt & behagligt för dem. "Kläm" aldrig på marsvinen utan var försiktig :)