Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1280 ggr
MammaV
0

Stöter bort ungen, varför?

Vårat marsvin Johanna fick sin första kull på 4 ungar kl 7 i morse. Jag missade när de två första kom, men nummer 3 och 4 va vi med och bevittna. De första 3 var döda och mamman har tuggat av tassarna på två av dem. Varför gjorde hon så. Den 4 ungen som lever vill hon inte veta av. Hon är inte nå intressserad av att ta hand om han/hon…. Vad kan det bero på?

HannaVastervik
0

Vet inte vad det kan bero på, tråkigt ingen annan hunnit svara ännu. Tycker du ska sätta mamma och unge i en minder bur/låda, ensamma, så att mamman måste bry sig om ungen och den kan dia.

Abico
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förmodligen försökte hon få liv i ungarna och bet i dom för att få igång dom, alternativt tvättade mycket hårdhänt. Det händer ibland tyvärr.

Hur mår mamman? Så många döda ungar kan ju inneburit att det blev väldigt stressande för henne, eller att hon förlorat mycket blod och inte mår bra. Eller så är hon "bara" förvirrad, det händer att förstaföderskor är det. Jag håller med #1 om att det är bra att sätta mamman med ungen mindre eller spärra av buren så att hon har kontakt med burkompis men inte kan gå ifrån ungen. Tänk också på att det kan dröja upp till 12 timmar innan honan får mjölk, innan hon fått det kan ungen förstås inte dia.

Hanna 

MammaV
0

Mamman mår bra hon har varit som vanligt idag. Vi har haft ungen och mamman tillsammans under uppsikt och försökt få ungen att dia. Då har det gått bra Vi har även flyttat dom till en mindre yta då de har en stor bur annars. Ungen har fått erfsättning för katt och ska få getmjölk av en bonde vi känner som kompliment innan vi vet att ungen får tillräckligt med mjölk av mamman. Ungen är pigg i övrigt. Får omkring och "skriker" :)… Så söt så hero har vi döpt den till, en riktig hjälte är vad h*n är :)… Tack för era svar! Skrattande

Royalz
0

Tänk på att om ni börjar mata den för hand så är det inte säkert att den vill börja dia själv sen.

MammaV
0

#4: det har jag i åtanke men jag vill ju att ungen ska få något i sig så då kör vi så. Han diar gärna på mamman också när han får för henne, än så länge.

[Strawberi]
0

Sätt honan och ungen i en trång bur så honan tar till sig ungen. Om du inte har tiden till att stödmata. Sätt henne tex i en liten transportbur i 1-2 dygn. För om hon är förstföderska kan hon vara rädd för sin unge.