Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 6247 ggr
Wand
0

Ang. "lågkantade" marsvinsburar?

Hallå, hallå!

Jag har sett att hemskt många har burar till sina marsvin som har en kant på kanske 2 cm och inget galler.
Kan inte marsvinen rymma ur detta? Eller är inte marsvin några bra hoppare/klättrare på det viset?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mari
0

Oj, 2cm är ingenting! Det skulle mina marsvin gå över direkt.

Jag har en bokhyllebur och när spånet ligger i så är det ganska precis 20cm hög kant och än så länge har de inte hoppat men ibland när de ska få mat blir de så ivriga så det sett ut som de nästan varit på väg att skutta över

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

2cm är inte vanligt utan de flesta gallerfria burar brukar nog ligga på 10-30cm höjd. Marsvin är inte glada för att hoppa och om buren är högt upp vet de det om man visar dem att det är högt och stannar i den. Blir de väldigt rädda kan de kasta sig ut men då krävs panik. Står buren på golvet kan de hoppa ut ibland. Klättrar gör de inte alls

Mari
0

#2 Hihi, jag har en klättrande sheltiehona som blir så till sig när det vankas kvällsmat så hon står med framtassarna på kanten och liksom hoppar med bakbenen och tar spjärn med framtassarna så hon nästan är över Förvånad Men ingen av de andra fyra marsvinen är lika akrobatisk som henne

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Wand
0

Ojoj.. vill bara påpeka att jag glömde lägga till en nolla, det ska stå 20 centimeter! Hahaha!

Wand
0

Men okej. Så de håller sig alltså "inom ramarna" i buren då. Vad mysigt! På så vis får man ju en mycket finare och trevligare bur till sina små vänner. :D

Lyan
0

#3 Hehe, mina är hemska på att hoppa! Har haft marsvin som hoppar över 40cm staket. Såg häromdagen en bild där en gris klättrade upp på kompostgallret som fungerade som dörr med både fram- och baktassar så visst kan de när de vill :-P Någon som klättrar "på riktigt" har jag dock inte träffat på.

#4 Ja, då blev det lite skillnad X)

Jag älskar att ha öppna burar! Jag brukar gå och sätta mig mitt i honornas golvbur, försök det mer en gallerbur ;-)

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TRor jag har 15-20 cm cm på mina burar. De hänger över kanten när mat ska serveras. Men de har inte försökt hoppa över. Sen ca 5 cm spån.

Bild på en del av stor buren

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Mina hade rymt direkt med så låg kant, det är nog inte vanligt med så låg kant :=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wand
0

#7 Nejmen åh så mysigt! Hur stor bur har du till dem?

HannaVastervik
0

Har ca. 20 cm på min bokhyllebur med, ingen som försökt hoppa över och då har jag ändå en clown som hoppar på husen och grejar, men de håller sig "hemma". =)

[jejjas]
0

Jag har ett burskåps system, men jag måste ha galler då jag har en som rymmer om det inte är något framför, han kan till och med klättra ( men jag är nog den enda som haer ett klättrande marsvin)

Tina
0

När jag har spån i min bur är kanterna ca 24 cm höga. Mina honmarsvin har aldrig visat någon tendens till att försöka komma över, och om de försökte skulle de nog inte lyckas… Kommer jag med något riktigt gott, typ gräs, försöker Mirra ställa sig med framtassarna på burkanten för att verkligen nå upp - men då trillar hon oftast på rumpan. Flört

Hos grabbarna däremot, ojoj, där finns det en farlig akrobat. Turbo, som nu mera kallas Pirat-Turbo, har varit riktigt smidig sedan bebisben. När han bodde hos en kompis han inte trivdes med rymde han över till mina andra grabbar genom att hoppa över en sisådär 60 cm hög avskiljningsvägg. Snacka om att man blev förvånad när man såg att han var och tultade runt på andra sidan. 
När Pirat-Turbo sedan fick byta kompis och flytta in hos mina andra grabbar verkade han ändå sakna sin gamla kompis. Han hoppade nämligen upp och balanserade med alla fyra tassarna på bokhylleburens ena kant för att kunna spana på gamla kompisen som bor i en gallerbur bredvid. Allt medan jag satt några meter därifrån… Jag vågade inte röra mig av rädsla att han skulle bli skrämd och falla ned, men när han kikat klart hoppade han in igen…

Hur höga kanter man behöver till sina marsvin behöver alltså individanpassas. Har man akrobatiska marsvin kan plexiglas vara en bra lösning för att höja burkanten, har man hög ogenomskinlig burkant blir det lätt mörkt i buren.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

flocken
0

#9 den buren för stor flocken är ca 250 cm lång & 70 bred.Är 10 djur där i nu. bla 3 ungar.

Lilla buren är 150 lång & 70 bred.

Min bokhylle bur har jag ingen koll hur stor den är. Men godkänd för 6 marsvin. jag har delat av den så det är 4 hanar i den

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lyan
0

#11 Där är han ju, knasbollen! Visste väl att det var en gris härifrån som jag sett :-P

Jag har en mästerrymmare här hemma! Honey är på envis och har bestämda åsikter så med honom är det rejäla doningar som behövts för att hålla honom inne. Fast han rymmer inte om det inte är något utanför som han kan hoppa över till. Nu har han en hög bur och då hänger han över kanten och talar om när han är uttråkad så får han gå ner på golvet ett par timmar.

Wand
0

Om man skaffar en gallerbur, går det då att använda endast burbottnen och ta bort gallret? Om man inte har en rymmare, då! Eller är det för låga kanter på burar?

Lyan
0

#15 Det brukar funka bra beroende på vilken gris som bor där. Min Birk hade stannat, men flera av de andra hade dragit som en avlöning :-P Står den högt stannar alla, till och med Honey :-)

FruJohansson
0

Jag har glömt dörren öppen på min gallerbur ett flertal gånger. De har inte ens funderat på att hoppa ur, de gillar sin bur :)