Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2322 ggr
saramnmn
0

Vätska i lungorna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har matat en av mina yngsta marsvin (4 månader gammal) med Critical Care och plötsligt började han att hosta. Har lyssnat lite på andningen och den är lite klickande ibland, men inte så jättemycket. Men det klickar. Jag undrar hur allvarligt det kan vara? Ska jag uppsöka veterinär? Har ingen erfarenhet om hur farligt och hur länge ett marsvin kan ha vätskan i lungorna.

EvaLuna
0

Vet inte så mkt om detta men de finns risk att de får mat i lungorna när man matar med spruta. Klickljud låter som lungproblem tyvärr. Jag tycker du ska prata med en vet  :-(

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håll stenkoll på honom, marsvin får väldigt lätt lunginflammation så ev. kommer han behöva antibiotika. Om det fortfarande klickar imorgon hade jag nog uppsökt veterinär för säkerhets skull

Creation
0

Klickande andning som hållt på en längre tid(ett par dagar ex.) skulle jag nog kolla upp med veterinär.

Hur är allmäntillståndet? Är marsvinet piggt och verkar friskt i övrigt?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

saramnmn
0

Han är pigg och jag hör inte längre något klickande, ska hålla uppsyn ifall han verkar bli tröttare eller sjuk. Tack för svar!

EvaLuna
0

Åh va skönt!

Underbart söt liten gris <3 <3 <3

Lyan
0

Vad skönt att han är bättre :-D

trapstile
0

Jag har en ,nu femårig hona, som har reagerat med konstig andning och klickljud när jag har spån i buren. Annars är hon alltid pigg och äter trots andningen. Men detta försvinner så fort jag lägger in Toa-lätt. Kanske det kan vara till hjälp för framtiden.

Annars fick hennes son riktig lunginflammation och rejält klickande. Han blev bättre efter antibiotikan men efter några dagar blev han dålig igen och satt bara uppburrad i ett hörn. Men så fort han fick antibiotikan blev han bra. Fast till slut när han återigen blev riktigt risig och slutade äta beslöt jag med svidande hjärta att han fick somna in… Jag besöker hans lilla grav ofta…