Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 2125 ggr
[Liinda]
0

För gammal dräktig hona

Det hela började såhär att jag kastrerade min hane, men han blev så dålig och vägrade återhämta sig. Så jag satt in en hona till honom för att han skulle bli piggare och han blev det. Så fort han piggade på sig så tog jag ut henne och dom fick träffas bara någon timme om dagen för att han skulle bli motiverad till att äta (han vägrade äta ensam).

Jag var noga med att kolla varje dag så hon inte brunstade, men endå så när jag skulle ta ut henne efter kvällsmaten så hade hon sperma i stjärten. Honan jag valde att träffa honom är 2 år och har aldrig haft ungar, men jag valde henne för hon är i ofärkämt bra kondition, lagom hull och muskler.

Eftersom jag var noga att kolla brunsten så trodde jag ju inte hon skulle bli parad, men ändå så har hon nu 4 veckor efter börjat gå upp i vikt och är antagligen dräktig.

Jag vet inte vad jag ska göra nu. Känner mig som världens sämsta ägare och jag vet hur puckat det var nu. Som trodde jag kunde ha koll på brunst.

Någon som vet om det finns abort sprutor för marsvin, eller hur tror ni hon skulle klara en födsel med tanke på ålder och kondition?

Fridaaaa
0

Honan är 2 år, så hon är ju inte gammalgammal, kan gå bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Det är nog bara arr vänta och se. Jag har haft två honor som var 1 år och 10 månader när dom fick sin första kull och det gick bara bra.

[Liinda]
0

Nej hon är ju inte gammal på det sättet och hon är i väldigt bra kondition. Men man blir sjukt orolig iallafall. Allt det här kom så olägligt, vi som ska flytta i samma veva.

Och jag har redan förlorat 2 djur i år.

Emmsann
0

Jag tror det går bra! Dom klarar mer än vad vi oftast tror :-) Och du får inte känna dig som en dålig matte, sånt händer och du får inte ta på dig skulden :-)

//Emma

[Liinda]
0

Tack vad snällt sagt! :) Men det svårt att inte känna att det är mitt fel, för det är det ju egentligen.

Fridaaaa
0

#5 Det är sånt som händer :) Man är inte dålig djurägare för det:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chickwheels
0

Om det vill sig illa så kommer inte honans bäcken att öppna sig ordentlign vilket gör att hon kan få förlossningskomplikationer. Du får hålla koll på hur mycket hon öppnar sig och försöka så gott du kan att se till att vara där när hon sätter igång. Får hon problem så får du åka till veterinären OMG.

Läs på om förlossningskomplikationer på humlans marsvin.. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/komplikationer/toxikos.html

och se också till vänster på alla de andra komplikationerna som kan komma. tex http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/komplikationer/svar_forlossning.html

En tvåårig hona som inte fått ungar ännu kommer ha ett betydligt mindre flexibelt bäcken. Min hona som födde nu senast (hon har fått ungar innan) hade bäckenet öppnat sig ca 3 cm "över" (svanskotan typ) och iaf 1½cm "under" på innan hon började föda senare morgonen efter.

Lycka till. :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

NinaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan gå bra även för äldre honor. En hona jag har fick sin första kull hos uppfödaren vid ungefär 2,5 års ålder utan problem. Håller tummarna att allt går bra även med din hona! :)

[Liinda]
0

#6 Tack =)

#7 Tack för ditt svar =) Jag är påläst om komplikationer och som tur var har jag iallafall haft en dräktig hona förut. Så jag hoppas att jag ska kunna se i tid om Pepzi avviker i beteendet i tid. Men jag ska läsa på mer om komplikationer för att känna mig säker. Tack för länkarna =)

#8 Åh vad skönt att höra att det gått bra för andra. Hoppas hoppas jag har samma tur! =)

FeliciaS
0

Vilken otur! Men betydligt äldre honor har klarat av en första födsel och jag håller tummarna för er med, dels för att hon inte är dräktig men annars att allt går bra med både bebisar och mamma :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Tack så mycket! =) Att hon inte är dräktig är nog inte en möjlighet, då hon ökat 35 gram i vikt på 2 dygn. Ska väga henne ikväll och se om hon gått upp ytterligare.

Och hennes mage är väldigt spänd och svullen, satt henne i sambons knä och tillomed han drog en stor suck och sa "hon är ju dräktig..suuuck".

[Liinda]
0

Nu är jag förvirrad, jag var bombsäker på att hon var dräktig. Hon gick upp 10 gram till så hon hade gått upp 45 gram på 4 dagar typ. Hennes mage var svullen och hon hade börjat få antydan till 2 bulor på sidorna.

Och igår när jag vägde henne så hade hon gått ner allt igen och spändheten över magen var borta? Och hon har fått exakt lika mycket mat hela tiden.

Sammetskatt
0

Hur länge sedan var det de gick ihop? Det är ju först kring vecka 4-5 de börjar gå upp i vikt och även då kan de även gå ner vissa dagar. Från dag till dag är aldrig säkert, det beror ju på om de har nyätit/nybajsat innan vikten tas.

Jag har haft en tvåårig hona som fick sin första kull, hon var i bra hull och kondition och det gick utmärkt. Jag tycker inte du ska känna dig dålig på något sätt. En tvåårig hona i bra kondition anser inte jag är en större risk än en hona på ett år. Det är en risk med alla dräktiga honor, det funderas även på om det där med stelt bäcken bara är en myt eftersom det ofta går bra även för äldre förstföderskor. Om bäckenet faktiskt stelnar borde det ju vara omöjligt för en hona som är exempelvis 4-5år att föda, men jag har läst flera gånger om att även det gått utmärkt. Jag tror att det handlar om kondition och då har ju naturligtvis äldre honor sämre kondition och det är bättre med yngre. Men stela bäcken, njä…det tror jag inte på.

chickwheels
0

skulle väl snarare tro att det rör sig om mindre flexibla bäcken. bäcken som inte tar till sig så bra av relaxinet som de hade gjort om djuret varit yngre o inte lika åldrat. Ju äldre man blir desto mindre rörlig och knackig blir man ju så att säga.

[Liinda]
0

#13 Jag såg ju vilken dag han hade parat henne så ifall hon är dräktig så går hon in i vecka 5 imorgon. Jag tar alltid vikten cirka 1-2 timmar efter dom ätit. Vad skönt att höra att det gick bra för din hona man känner sig ju iallafall lite lugnare när man hör sånt.

[Liinda]
0

#14 Ja precis så tror jag också. Att bäckenet stelnar fast tror jag är en myt. Men att det blir mindre elastiskt tror jag helt klart. För som du säger så är det en bit i åldrandet att man blir lite stelare.

Binajis
0

Jag tror det kommer gå bra :) Att bäcknet blir mindre elastiskt utan att stelna fast tror jag med, men då är ju 2 år fortfarande ingen direkt ålder :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Liinda]
0

Det har du ju så rätt i :D

Linnet
0

#13 Men efter 4 veckors dräktighet är det inte möjligt att avgöra om en hona är dräktig, det syns ingenting så tidigt och ev. viktökningar är så små så det kan likaväl bero på annat. Jag tycker inte man kan se och känna säkert förrän i vecka 6-7.

[Liinda]
0

Om hon är dräktig så skulle hon vara i vecka 6 plus 2 dagar. Hon har inte ökat något mer i vikt så hennes viktuppgång är bara ca 30-40 gram. Men jag har kännt något i hennes mage, som en liten klump som flyttade på sig när jag petade på den .

[Liinda]
0

På måndag har hon gått 8 veckor och i förrgår kände jag fosterrörelser, både små sparkar och hur dom vände och greja. Ja det kändes som bubblor och maskar kanske man kan beskriva Tungan ute

Men det som är så konstigt är att hon bara gått upp 40 gram och hon har ingen tjockmage, men man känner ju över magen att hon är tjockare men det syns inte (hon är virvlig)

Binajis
0

40 gram på 8 veckor är väldigt lite… säker på att det inte bara var tarmrörelser du kände? Vid 8 veckor brukar man ju kunna utskilja hela bebisarna så att säga :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Sandi92]
0

Hur kunde det hända när hanen är kastrerad?

isblixt
0

#23 Hanen ska gå utan honor i någon/några veckor då spermierna fortfarande finns kvar även efter kastrationen :)

Linnet
0

SÄkert bara tarmrörelser då, för vid 8 veckors dräktighet ska det kännas och synas ganska tydligt att honan är rundare, man känner det även när man lyfter upp henne att hon blir väldigt baktung och svår att lyfta och har hon bara gått upp 40 gram så tyder det inte på att hon är dräktig.

[Liinda]
0

Jag har känt små klumpar i hennes mage som går att flytta på om man petar på dom, dom flyttar sig alltså en bra bit inte bara glider tillbaka. Hon är baktung och spänd över magen men hon har ju inget put som syns. Utan man känner bara. Jag är såklart inte hundra på att det var tarm rörelser men det kändes på samma sätt som min förra dräktiga hona. Tiden får väl utvisa om det är så eller inte då, men jobbigt att bara gå runt och vara osäker. Om det inte är ungar i magen så blir det ju såklart veterinär besök för att kolla upp klumpen i magen.

[Liinda]
0

Det hade varit så mycket enklare om jag känt någon uppfödare i närheten som kunnat komma och känna på henne så att jag kan få reda på om jag håller på och blir galen istället haha

chickwheels
0

om hon är dräktig och bara gått upp 40g så skulle jag gissa på att det rör sig om en ensam liten liten unge kanske. En vanlig mage är inte knölig enligt min erfarenhet.

Efter att mian marsvin fött så har jag känt genom magen försiktigt för att kolla om hon är klar med allt och att inget är kvar, dött eller liknande. De har alltid varit mjuka och fina i magen utan knölar osv.

de enda knölar jag känt är alltså ungarna som fifflat runt i magen innan födsel :)

Har hon fått tillräckligt med foder, c-vitamin och allt ? det skulel ju annars kanske kunna va ett skäl till en liten unge. En dräktig hona ska ha upp till 3 ggr mer c-vitamin om dagen. (t.ex ca 84g vitkål om dagen)

Kan väl även hända att hon haft fler ungar men resorberat dem ?!

[Liinda]
0

Hon har fått mat på samma tider som förut. Alltså fri tillgång till hö och grönsaker på kvällen. Enda skillnaden jag gjort är väl att dom fått lite mer så det ligger kvar mat ett tag efter. Men hon äter inte mer än förut verkar det som. Men jag har lagt dit en mellis måltid till dom nu.

chickwheels
0

Hur gick det med detta nu då ?

[Liinda]
0

Inga ungar Skrattande

chickwheels
0

skönt :)

Abico
0

Vad skönt att höra :)

Hanna 

[donkeyqueen]
0

Skönt att höra!Glad