Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1249 ggr
juliino
0

ryckningar och skrik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena hona födde fyra ungar för 15 dagar sen varav två var döda.

Elsa och Pelle heter dem som lever och dem vägde mellan 54 och 60g när dem föddes.

Idag väger båda över 100g och är pigga och äter allt dom hittar i buren.

Idag hörde jag Elsa börja skrika som om någon av dem andra vuxna marsvinen trampat på henne och jag gick då in och kikade och såg att Elsa satt vid mamman och brorsan och ryckte och skrek som om det gjorde ont.

Detta gjorde hon två gånger på kort tid.

När hon var nyfödd och jag höll i henne brukade hon rycka lite men hon pep inte.

Vet någon här vad det kan bero på?

Wand
0

Jag vet ju inte hur ryckningarna kan ha sett ut eller så, men skulle det inte kunna vara epilepsi eller någon annan sorts krampningar? Jag vet inte hur vanligt epilepsi är bland marsvin, men det är relativt vanligt hos t.ex gerbiler(helt annat djur, jag vet).

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

juliino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Det ser nästan ut som att hon får krampningar.

Vad brukar man göra för Gerbilerna?

Wand
0

Om det är epilepsi så finns det inte mycket att göra åt det, liksom för oss människor så är det obotligt. Tror inte det finns några hjälpmediciner för det heller. Men om det "bara" är kramper så vet jag inte riktigt, det beror ju vad kramperna kommer ifrån. Jag tvivlar på att det är stroke, då det oftast drabbar äldre djur och kanske sällan på marsvin i överlag. Men det kanske helt enkelt är något annat som döljer sig i hennes lilla kropp.

Du kan ju hålla koll på det och se om det händer fler gånger, isåfall kanske du bör ringa och rådfråga en veterinär.

imoon
0

Jag har aldrig hört talas om epilepsi hos marsvin, men det lär ju vara fullt möjligt. Det bästa alternativet är troligtvis att låta en veterinär undersöka henne.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Abico
0

Jag hade en marsvinsunge som betedde sig på liknande vis, eftersom hon var pigg och glad, växte som hon skulle och inte hade dessa ryckningar mer än några gånger i veckan lät jag henne vara. Med tiden slutade hon helt hålla på med det och jag vet fortfarande inte vad det berodde på.

Hanna 

Wand
0

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara epilepsi faktiskt. Som sagt så vet jag inte om detta förekommer hos marsvin eller inte, men det låter verkligen som det.

Binajis
0

Kan något äldre marsvin ha gett en liten uppläxning? Det är ganska ofta det händer att marsvinsungarna får ett litet nyp och då sitter och "krampar" och piper samtidigt. Det går över och verkar inte vara något som påverkar ungarna. Det är ju som med valpar, det låter mycket värre än vad det är.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Pelzi
0

Kramperna kanske växer bort när hon blir äldre :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

juliino
0

#5 Tack så mycket för dem lugnande orden!

Hon är pigg och glad.

#7 ingen äldre hade gjort något utan dem låg och sov i huset medans mamman och ungarna var ute och åt och hon plötsligt började skrika och krampa.

#8 Jag hoppas det och tror det efter att ha läst runt lite.

Binajis
0

#9 Vilka låg i huset menar du? Mamman och ungarna var ute och åt, är det inte en av ungarna som det handlar om?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

juliino
0

#10 Dem äldre låg i huset medans mamman och ungen det handlar om var ute och åt. ^^

Binajis
0

#11 Jahaaa, då är jag med :) Och du är säker på att mamman inte sagt ifrån? Eller råkat t ex sätta sig på ungen om den försökte dia?