Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1615 ggr
Madick
0

Mörkt urin

En av mina små gullungar har väldigt mörkt urin sen någon vecka. Nu tyckte jag nästan det såg ut som om det är lite blod i. Vet inte vem av dem det är. Båda äter och är pigga, beter sig som vanligt. De är 10 månader ungefär.

Vad kan det vara och är det något jag behöver ringa veterinären för? Kan något de äter påverka urinets färg?

Arinah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du gett maskrosblad till dina grisar? Maskrosblad kan ge mycket mörk urin, helt ofarligt:-)

thildatessie
0

uriägsinfektion påverkar väl färgen.. det är väl samma för människor??

Madick
0

Ja! De äter massor av maskrosblad. Kanske den ena (har listat ut vilken nu) käkar mer av det än den andra. Jag tänker att något borde vara skillnad på humör eller beteende om det var något farligt?

thildatessie
0

tror inte att det är maten det beror på, ring en veterinär och prata om det!

Creation
0

Så länge marsvinet inte visar några andra symtom på uvi skulle jag inte oroa mig. Symtom på uvi är ex. att de är kissiga i rumpan, kissar mycket oftare än vanligt och visar obehag när de gör det(kisar eller gnäller osv).

Så håll koll på grisen. Du kan ju pröva att inte ge maskrosor under några dagar och se om det gör någon skillnad. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Madick
0

Har glömt att gå in här, men det försvann när det av olika anledningar blev stopp på maskrosätandet. Har inte sett det sen dess.

Creation
0

Så skönt! :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.