Ålder för att bli mamma...?
Jag har några ungringar på mina honors ålder vad det gäller avel…
Min ena hona är ca 1 år och 2 månader gammal. Hon fick en kull redan vid ca en månads ålder. Det gick bra och hon fick två små ungar… :)
Min andra är snart ett år men har aldrig fått någon kull.
Hur tänker ni erfarna av avel om deras åldrar, skulle man kunna avla på dom?:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
man brukar avla på dem när de är runt 1 år :) så ja det ska gå..
Att hon fick ungar vi en månads ålder är inte möjligt då en hona går dräktig ca. 10 veckor. Åldersmässigt är det helt okej att avla på dom, men så finns det andra faktorer som t.ex. kondition som man bör tänka på också.
Hanna
#2 Oj, ja det har du rätt i…
Men Meya föddes i april och i början av Juli fick hon sin kull så hon var drygt två månader. I bland är huvet inte alltid med…;)
Förresten tack båda två för svaren! :)
#3 Men det är omöjligt då ett marsvin går ca 9-10 veckors dräktighet och kan inte bli dräktiga före 4-5 veckors ålder. Omöjligt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Högst 1 år brukar man säga att dem ska ha sin första kull, men upp till 1 ½ års ålder går om honan är i bra hull osv :)
Det måste vara möjligt annars skulle inte Meya vara mamma åt Nala… Meya föddes den 3 april. Fem veckor framåt så är datumet den 8 maj. Och om hon blev parad då borde hon fått sina ungar ca 10 veckor senare alltså runt den 17 juli, och ungarna är födda den 14 juli. Så möjligt är det… Men jag erkänner att jag har rört till det en aning…
#7 Ja då låter det mer logiskt. Men vem parade henne så tidigt?!
Hon är köpt på djuraffär men innan dess hos en grossist där hon föddes… Det var där hon blev så tidigt parad, tyvärr… :(
Ber om ursäkt för OT, men varför vill du para dem? (drog slutsatsen att du funderade på det). Visst är det mysigt med marsvinsbebisar, men om de kommer från en djuraffär från början vet du ju inte deras genetiska ursprung och vad dem bär på osv.
Mitt råd är att om du funderar på att para dem - tänk igenom ditt mål med kullen/kullarna både en och två gånger extra innan du bestämmer dig :)
#9 Aha ok vad trist när det blir så :( Tur att hon klarade sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Självklart skulle det vara helmysigt med några ungar här hemma men jag har absolut inte betsämt att jag ska avla på dom, men tanken finns… Men hade det däremot vart så att dom kanske var lite gamla så hade det ju inte varit någon tvekan på att avstå, som du förstår:)
Hade det ändå blivit så att det blir en kull blir det bara för kel här hemma, då det är som du säger, att jag varken vet ras eller något på dom…:)
Tipsar om en sida med bra information här :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12, Jag förstår! Det jag menade var att du ju inte känner till huruvida det har förekommit sjukdomar i släkten, eller om dina djur har hög inavelskoefficient t.ex. Har man en känd härstamning har man en övergripande översikt på dessa punkter, vilket iaf jag tycker är viktigt :)
#14 Jag förstår vad du menar…:)