Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 567 ggr
[Aquelegia]
0

Orolig för stor viktskillnad mellan "tonåringar"

Jag har 3 egenuppfödda ack så tjuvparade men underbara grisar här hemma som jag idag för första gången reagerade kraftigt på hullet(inte jämfört med varann förän idag) .

Min hona född 4/11 väger knappa 650gr medans hennes tvillingbror väger 760gr MEN nu kommer vi till det skumma att min senast födde buse född 29/12 väger hela 830 gr.

Kan detta ha att göra med kön och hur många dem föds i en kull eller ska jag ge dem förstfödda kraftfoder utan dem andra närvarande (hanarna bor för sig) då jag tycker att dem förstfödde framförallt honan är ganska liten :S honan är slank i kroppsbyggnad, aldrig haft ett marsvin med smalt rumppparti, medans hennes bror är "vanligt" marsvinsbyggd och även senast födda hanen har den där mysiga marsvinsrumpan.

Som vanligt mycket text men hoppas ngn förstår och har tips ^^

Ps: Gav grisarna havregryn dagligen 1tsk/gris vilket gjorde att mina 2 äldsta framförallt blev tjockisar därav jag slutade, svårt med olika åldrar i samma bur.

FeliciaS
0

Det behöver nödvändigtvis inte bero på varken ålder eller kön. Precis som med människor är marsvin olika byggda, lägger på sig olika lätt osv. Jag skulle ge mycket grönt utifrån så länge det går och till de som behöver lägga på sig mer kligröt på havrekli, vetegroddar och havredryck. Som kraftfoder kan de även få lika delar kornkross och helhavre. Testa det, de borde öka i vikt då :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Då kör jag igång med kraftfodret igen massa mat får tjockisarna dem får flera ggr dagligen med så dem alltid har ngt att knapra. Har ju kollat så dem går upp i vikt jämt men aldrig tänkt på att jämföra. Min lilla flicka verkar lite seg i växten faktiskt så hon ska få kraftdoer utan dem andra tanterna, det är mest hennes hull jag är lite orolig över. Läste i ngn tråd att långhåriga kan ha svårare att lägga på sig och hon är långhårig medans resterande är virvlar och släthåriga. Skyller på det tills hon har lagt på sig ^^ Tack för hjälpen :)