Raser och storlekar
Hallå!
Jag är ingen marsvinsägare, vi hade ett marsvin för 6-7 år sedan vid namn Kiwi men utöver det så är jag inte så kunnig.
Men jag har kikat runt lite här och sett allas undersöta marsvin!
Har även noterat att på många raser kan det vara väldiga storleksskillnader (om det inte bara är bilder som har spelat mig ett spratt).
Jag undrar mest om ni vet vilka som är de största raserna av våra domesticerade marsvin och vilka raser och storlekar ni har på era?
Ni får gärna bifoga bilder, älskar att se!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Här är Grynet. En Non Self på ca 1250 g. Var en tag sen jag vägde henne. Har en lakeland hona på 1300g. Det är mina största. Mina långhår ligger på runt 1000g.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#1, #2 Åh, så fina! Det ser så dundermysigt ut att ha dem utomhus också, njuter i sommarvärmen!
#1 Hur är det att ha en skinny i solen? Är det viktigt att de måste vara i skugga hela tiden då ungefär? (tänkte på att nakenhundar bör oljas in och vi människor behöver solkräm när vi ska vara i solen!)
#3 har 3 skinnys hemma varav 1 är min. Har märkt att den ljusa utav dom får solbränna. Så han får sol skydd. De andra två är det ingen fara med. Men är noga med att smörja in dom med återfuktandå då & då. Sen alltid skugga. Men det gäller ju alla
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#3 Precis som du säger så behöver ljushyade skinnys smörjas med solskydd, precis som ljusa nakenhundar bör smörjas ;o)
Jag har dock ingen ljushyad så har det lätt för mig just nu. =o)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kan inte lägga in bilder från den här datorn så du får kika på min hemsida istället, där finns bilder på alla grisarna :)
Storleken kan skilja sig en del mellan linjerna men rex är den ras jag upplever som generellt större än många andra. Men jag har sett en del selfar som är riktigt rejäla också. Och så är det cuyarna då förstås, dom är ju störst.
Mina Self och Eng. crested dew:s väger 1000-1100g som vuxna.
Min teddy väger någonstans mellan 800-900g.
Rexen har som mest legat stadigt på 1300g.
Lunkaryan väger 700g ungefär, hon är rätt småväxt.
Nonselfen är så ung ännu så hennes vikt säger ju inte mycket i den här frågan.
Hanna
#4, #5 Ah okej! Jobbigt för dem om de skulle bli solbrända. Tur att ni finns och kan hjälpa vid alla eventualiteter! :D
#6 Ah okej! 1300 gram är ganska mycket? Min chinchilla är ganska stor och tjock(som en chilla ska vara), hon väger runt 550 gram, haha!
Ska kika på din sida!
#7 - Ja det är en del, men jag vet rexar som är ännu större :P
Hanna
Mina engelsk- och tyskstammade långhår är väldigt små, den minsta väger 750g och de största ligger på kilot. Jag har två systrar med danska mamma och pappa med engelskt (samma linjer som de små)och troligen kanadensiskt bakom sig som väger över 1200g med Rema som störst med sina 1300-1400g.
Jag vill gärna ha dem så små som möjligt, känns rätt jobbigt nu när jag måste överge mina små linjer pga satinet. Idealvikt för mig är ca 800g för honor och 900g för hanar i välmusklat och bra hull, men långt ifrån alla mina har varit så små.
Cuyarna i Sverige enligt min erfarenhet väldigt små, runt 1600-2000g, men jämfört med vanliga grisar är de stora.
Har också hört att nonself agoutis kan bli extremt stora
#9 Alright! Låter ju bra! Finns det alltså så stora som 2 kilos? Wosh! :D
#10 Ja, cuyarna, men de är inte som vanliga marsvin. De är från början köttdjur och väldigt lättstressade och hispiga även om aveln går framåt och man kan hitta riktigt trevliga cuyar inom vissa linjer, men fortfarande är de vildare än vanliga marsvin. Jag har mött ett par cuyar på över 2kg och idealet är över 2kg om jag kommer ihåg rätt
#11 Jaha, okej. Så de är inte framavlade som husdjur.. om jag förstår det rätt?
Måste googla fram en sådan. :D
Svensk cuy sektion Både info och bilder :-)
Hehe, glömde ju bilder på mina! www.lyans-marsvin.se Håller på att fixa den en del så det är lite kaos där då min dator trilskas och vägrar uppdatera som jag vill.
Tråden gav också ett tips så nu ska jag skriva in vikten på alla grisarna också! Tack :-D
#13 Kollade och blev såå hemskt sugen på en, men det är nog bäst att skaffa sig ett par vanliga först! ;D
#14-15 Gud så fina. Älskar selfen!
#16 Ska kika på din sida, och varsågod haha!
En av mina långhåriga grisar. Kolla mer på hemsidan för har andra djur där med! http://strawberis.se
#17 Tack :)
Selfen är ifrån Strawberi :=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hane Cola är oxxå 7 månader
Vad väger din? Min väger ca 1 kg
Han går just nu på smal - diet. Han snodde lixom min andra hane Bacardis mat och åt betydydligt fortare och glupskare än Bacardi, som föredrar att ta det lite lugnare med maten…
Nu får oftast Bacardi äta sin frukost ensam för att kunna äta den i lugn och ro. Bacardi är 9 månader och väger ca 900g.
#22 Jasså? Han väger 824 gram :) Vägde han idag :D
Alla har postat superfina bilder på sina superfina marsvin! Men nu vill jag ställa en lite irrelevant fråga (orkar inte starta en ny tråd……..) vet någon vilka uppfödare det finns som föder upp virvelmarsvin? Eller vad de heter, har för mig att det ska vara något sådant.
Av alla pälstyper så är det virvlarna som jag tycker är allra finast, och jag är så sugen på att skaffa mig marsvin. Men djuraffär finns inte på kartan, om man säger så!
Ah okej! Tja, blandras spelar ju ingen roll för mig, men då kanske jag inte ska vända mig till uppfödare? Eller finns det uppfödare som även tar blandraser?
Annars kikar jag efter abessinier helt enkelt. Är helt kär i virvlarna i alla fall!
Visst finns det seriösa uppfödare som avlar blandraser! :-) Petkullar kan vara ett roligt sidospår från rasaveln, speciellt om man avlar på t ex färg. Dessutom kan det dyka upp det mest oväntade i vissa kullar.
Jag avlar fram ridgebacks och får ofta virvelungar i mina kullar, pga att rasen är ny och inte renavlad ännu. Förutom virvlar dyker det även upp släthår, strävhår och långhår i alla dess former.
Jag har förresten en del marsvin till salu just nu, några med virvlar. Jag bor i Sundsvall och har en massa släkt i Hudik så transport är lätt ordnat :) Mejla mig så berättar jag mer, om du är intresserad. Annars finns det ju väldigt många uppfödare av rasen abessinier så du ska nog inte ha några problem att hitta marsvin du vill ha :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#26 Min mamma föder upp blandraser, just för kel :) Det är hon som har fött upp honom! :)
#27 Gud så mysigt! Jag har PMat dig!
#28 Åh. Han var jättefin! :D eller.. ÄR jättefin!
#29 Tack ska du ha :)
jag köpte pompom från en uppfödare med peruaner, alpacor, abessinier och blandraser. hon bor i skåne.
Om du vore en blomma, och jag vore en ko,
så skulle äta upp dig för du är så go´
Hon heter Lena och uppfödningen är Trolletrix. Du kan söka på Trolletrix på google så har du hennes hemsida. Fast om du inte bor nära måste du skaffa transport.
Hon har utställnings exemplar.
Om du vore en blomma, och jag vore en ko,
så skulle äta upp dig för du är så go´
Jag har PM:at svar till dig…! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin