Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1443 ggr
[Liinda]
0

Äggstockscystor ont?

Jag har ju en hona som haft cystor i över ett år. Och nu nyligen upptäckte jag en till hona som har fått det. Dom är pigga och glada och äter mat precis som vanligt.

Men så fick jag frågan av en kompis om det inte gör ont på dom. Och jag blev fundersam. Vad säger ni om det? Tror ni det gör ont och hur ont?

imoon
0

Tveksamt om det gör ont i vanliga fall, det tror jag inte. Jag har honor med cystor och de verkar inte det minsta besvärare. Däremot är jag övertygad om att de kan göra ont, ex. om de hamnar mot en nerv eller blir för stora. Men i vanliga fall behöver man troligtvis inte vara orolig för att det ska smärta och jag tror man märker av snabbt om marsvinet har ont av det.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[LoveBaloo]
0

Var uppmärksam på att hon alltid beter sig glatt i buren. Min hona var alltid lika glad i famnen, men var tydligt olycklig nere i buren.

Hon var liksom mer för sig själv och gillade inte när de andra kom för nära. Det var länge väldigt frustrerande, för hon var ju så bra i övrigt, men sen fick hon andra symptom och då tog vi henne till en vet som hittade cystorna.

Om din är pigg och glad är det ju skönt, men var uppmärksam på de där små beteendeförändringarna för säkerhets skull =)

Abico
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har inte upplevt att någon av mina honor som haft/har äggstockcystor har ont av det, men å andra sidan har inte själva cystorna på någon av dom varit speciellt stora. Växer dom sig så stora att det blir ett problem för honan att röra sig kan det säkert orsaka obehag.

Hanna 

[Liinda]
0

Tack för era svar. När vi gjorde ultraljudet på den äldsta honan för ett år sen så hittade veterinären bara en cysta. Och jag kan iallafall inte känna några knölar när jag känner på magarna på dom så det borde ju betyda att dom inte är speceillt stora.

Och den äldsta honan är fortfarande så pass hurtig att hon hoppar upp och ner på övervåningen utan problem så jag tror egentligen inte att dom är ivägen eller känns så mycket.

Men det var skönt att få era tankar också Glad

imoon
0

Vill uppdatera mitt svar efter att jag varit hos veterinären för bara två dagar sedan. En av mina tjejer har rasat i vikt på kort tid, blivit tunn i pälsen och fått ändrat beteende (betydligt mer aktiv och ofta i brunst). Jag och mamma (vi har grisarna ihop) harn nyligen varit hos en vän och sett en av hennes grisar som fått symptom i samband med äggstockscystor och kände igen det hos vår tjej. Alltså tog vi henne till vet. och fick bekräftat att det är cystorna som gör det. Veterinären sa att visar de inga symptom (alltså de jag beskrivit ovan) så lider de ej. Min tjej har fått en hormonspruta och ska få en till så får vi se om det hjälper. Hon får vara kvar så länge hon är glad och inte får allt för ändrat beteende…

Blomkrukan
0

#5 Hoppas sprutorna hjälper din gris! : )

[Liinda]
0

Okej skönt att få höra att veterinären sagt det till dig. Min veterinär hjälpte ju mig i princip bara uljtraljud och konstatera. Min ena hona fick också hormonsprutor i början och dom hjälpte jättebra men efter en tid så blir verkan sämtre för varje spruta. Men hoppas dom hjälper bättre för din tjej.

FeliciaS
0

Min hona påverkas inte av äggstockscystorna hon har. Dock känner jag inga på henne, men hon har de andra klassiska symptomen. Hon får munkpeppar när hon är som värst och det hjälper jättebra. Jag rekommenderar det verkligen!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag ska testa munkpeppar! Tack för tipset, är det någon som har en länk till någon hemsida man kan beställa?

[Liinda]
0

Mina honor som har Cystor har ju tappat en del i vikt, upplever du Felicia att munkpepparn gör så att symptomen minskar och att dom får tillbaka lite av vikten dom tappat?

imoon
0

Jag blir också nyfiken på hur munkpeppar hjälper! Om det "endast" hjälper mot ändrat beteende eller även är positivt för kroppen.

Liinda, munkpeppar är en växt som traditionellt hjälper mot "brunstproblem", man ger det ofta till hästar som har det lite jobbigt. Förr åt munkar och nunnor det för att slippa känna av begär.

Khora
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man tänker på hur det kan vara för vissa kvinnor med cystor… jämför det med ständig lätt mensvärk som kan övergå i svåra smärtor ibland. jag gissar att det gör ont men att de inte vill visa svaghet. men det är en smärta som går att leva med, skulle inte kalla det lidande.