Dimma tre söta ungar.
Jag tänkte när min sambo kom upp o sa skynda dig Dimma får ungar jajajaa tänkte jag april april där får jag. men det fick jag inte utan en helt underbar syn tre st underbara marsvinsungar tittar fram under mamma Dimma. färger tar jag sedan är inte så duktig på det. men här är dom. jag stolt mormor igen. min andra kull detta året.
o stormviskaren har oxå blivit mormor hehe fick henne av henne. ;)

awwww va söta :D

Ska du va. alltid roligt med marsvins bebisar :P
Vad roligt! :D
Åh, så söta ^^ Grattis till de små :)
Vilka raser är föräldrarna?
Hanna

#8 - Okej :) Jag vet inte vad det heter tyvärr *s*
Hanna

#9 men gud vad det ska vara så himla svårt att komma på det just nu.
tänk! tänk! TRASAN hmm börjar bli gammal hihihihihi måste skylla på nått. 

nu kom jag nog på det ! är det nått som heter sköldpadda teckning ? jag tror han är sådan hihi ;)

Sötkorven längst till vänster (#13) är ju helt underbar ^^
Har du kunna se vilka kön det är ännu? :)
Hanna
#11 Nej, han har ju vitt också :P Då är det ju tort n white. ;) "Sköldpadd"(Toroiseshell) är ju bara svart och rött i rutor, tort n white har svart, rött och vitt i rutor. ^^
xD "Expert" på just tort n white bara för att Maja var det… :P
Tycker dock det ser ut som att han har golden och inte red *s* Men jag kan ha fel på det…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#12 Vilka älsklingar förresten <33 :D

söta. :D
Håller med #15 att sötnosen till vänster på bild #13 är helt underbar!:D Verkligen jättesöt!=) Iofs är alla det, men den är riktigt söt =)
#19 - Så Sindi blir mamma och mormor på samma gång, udda men det funkar väl det med ;P
Hanna

Åååå de är ju så gudomligt söta :D
guuud va söta :D speciellt den "chokladfärgade" e ju superfin i färgen! :)

jätte söta. :D
Grattis!
åh! Grattis! är den ena chocolate/golden/white? den ser ju lite choklad färgad ut på bilderna *dregglar* 

japp den är chocolate/golden/white. har inte kunnat se kön ännu det är jättesvårt. o den andra är vit/grått stänk i pälsen, o den andra är som pappan black/golden/white eller lite blandat med färger hihi.

är inte så bra på vad alla färger heter så ni vet. ;)
den ena är tort´n white och den vita är white/black roan och den bruna är choklad/golden/white :D
#28 åååh så härlig färg!! man blir ju lite sugen om det är en hona *S* (hoppas nästan på att du ska behålla den själv
) jag SKA ju bara köpa in lakeland & skinnys nu har jag för mig..

#31 jag ska behålla den vita med gråa stänk i. o alla är honor. 
#30 tack så mycket Anna jag är lycklig lottat som har dig. ;)
#32 jag är lite nyfiken på henne iallafall.. borde egentligen få iväg hanen jag har till salu innan jag köper en hona till.. har du bild på bägge föräldrar ngnstans? maila gärna bilder till viljans@hotmail.com jag letar ju choklad marsvin till mitt skinnyprojekt till höger & vänster 

#33 jag skickar bilder på henne på msn till dig. ;)
Gud så söta dom är nu har jag kollat alla bilderna !! man blir helt varm av söthet !

#35 du får ju se dom på lördag kanske när jag tar emot din guldklimp. ;) vad jag längatar nu…
Vilka underbaringar ^^
#30 I tort n white ingår ju red(rödare ton), inte golden, så då är den ena antagligen black/golden/white eller black/red/white(=tort n white) ^^ Eller det kanske ingår red i den, men färgen misstolkats som golden? ;/
Svårt att avgöra, men det ser ut att vara golden och inte red.
TRASAN: Ser nån unge ut att ha(typ) den HÄR färgen? Det är ett red marsvin från Sparta´s på bilden. Om inte, så är ingen av dem tort n white eller chocolate/red/white, utan black/golden/white & chocolate/golden/white, som sagt ;)
Kanske lättare att jämföra om nån är tort n white, genom den HÄR bilden? Det är en tort n white från Isolde´s.
37# men man kan regga som Tort´n white nuförtiden fast den är golden och inte röd. det gjorde jag med mina abbysar.
#38 ;/ Skummigt. Har aldrig hört :S
Låter lite fuskigt ;P
#37 - Ursäkta men dina länkar suger ;P
Hanna
Åh vad fina :) Ljuvliga små liv! Lycka till med dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#40 Öjjs, de blev nog lite fel xD
Här är de iaf:
http://www.freewebs.com/broskogens/Leonardo.jpg (red)
http://www.geocities.com/stinath/Undersong.jpg (tnw)
;)

hmm ja nu har jag försökt att komma in på denna sida men kommer inte in suck. vill ju så gärna se tack vare att JAG inte kan något om färger ännu håller på o lära mig.

#42 som den sista marsvinet (tnw) ser pappan ut o den ena ungen. den andra nu tar jag det på svenska: choklad/röd/vit. sen den sista ungen är vit med gråatänk eller svartai vit som sakt det är svårt för mig när jag inte har lärt mig ännu vad färgerna heter.
#44 Då är det troligtvis tort n white de är då ^^

#45 som sakt jag har svårt för färger. jag ska ta nya kort imorron o lägga in på ungarna o mamma o pappan. jag
verkligen för jag är inte bra på marsvinsfärgerna men jag ska nog plugga nu snart till alla dom färger som finns hihi
Nu kommer jag och blandar mig in här också ^^
Men för att marsvinet ska vara "tnw" måste färgfälten vara uppdelade på något spc. sätt eller räcker det att den är/ har - red/ black/ white?
Hanna
Det är en tolksningsfråga… Det är ju ingen som kontrollerar vad man reggat som och sen kommer och säger att man gjort fel. ;)
Men tort n white ska egentligen vara black/red/white. Och egentligen är det väldigt strikt hur de ska vara tecknade. Men gränsen mellan red och golden är dock flytande och det är svårt att få en riktigt mörk, röd färg även om man färgavlar. Så det finns många rasrena tort n white som trots det inte har speciellt mörk röd färg.
Vanligt är väl att man reggar som tort n white om de har hyfsad fördelning mellan färgerna och är tecknade i tydliga färgfält. Men dessa är väl oavsett pet?
#48 - Okej då vet jag ^^
Hanna
48# de är blandisar :) så ja de är de ju :). Men det är ju kul att veta färgerna :). Okej :)
#48 Om det är en riktigt bra tort n white så kan den ju ställas i ras. Alltså ska det vara rutor i färgerna red, black och white, som inte "flyter ihop". Det ska vara linjer mellan färgerna(helst raka också); annars blir marsvinet diskvalificerat vid utställning.
Strikt standard för teckningen är det sannerligen…
Det finns ju en del uppfödare med tnw som ställer ut i rasklass, så visst kan man ställa ut teckningen. ;) Dock är det väldigt sällsynt att man får fram en utställningsbar tnw.
Bra artikel om tnw:
http://www.myosotis.se/tow.htm

ruter är inte renrasig han är blandis. men jag bara ville veta vad för teckning o färg han har tack vare jag kan inte vad det heter.
så jag läser så mycket jag kan o jämför bilder o färger på han så jag har lite koll på färger o vad teckningarna som mina marsvin får heter. EN fråga till om dom inte är renrasiga heter färgerna o teckningar nått annat då ? FÖRLÅT 
man är ingen expert men jag vill lära mig.
#52 Du kan välja själv om du vill kalla det ena marsvinet tort n white eller black/red/white. Då det är mest korrekt egentligen, så föreslår jag att du tar det sistnämnda. ^^
Så du är säker att det är red då, och inte golden?
Jämför med några golden bilder på internet ;)

Trasan, ingen kan allt om marsvin. :-) Färger, visst är väl det kul. Men viktigt - knappast!
Så det får du inte skämmas över, jag har bestämt att du inte får det. :P haha. nej men det är verkligen inget du ska skämmas över! :)

#53 jag ska kolla runt på färger. ;) #54 tack jag blev glad men man känner sig dum igentligen men det är ju bara min guldklimp ju jag ska aldrig lämna han. så jag kallar han ruter hihi ;)
#55 Färger är ju svårt :P
Jag kan bara om just red och tort n white och det där för att Maja var tort n white-färgad(hade ingen linje dock). ;) Jag läste på lite om det så att jag visste vilken färg hon var. Kan absolut inte avgöra om nån är agouti, argente eller roan eller vad det nu är xD Sen finns det så många olika toner på samma färg att man blir förvirrad ;P
Inget alls att skämmas över ^^ Annars måste ju JAG skämmas också och det tänker jag inte göra x)
Visst är färger svårt :) Men övning ger färdighet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#56 ja jag har jättesvårt med färger just på marsvin oxå det är ju så många färger i olika nyanser. men man lär sig vlä som småningom. ;)

Ok, har läst på lite om färger nu, så nu ska vi få se hur bra jag är :P
#59 Kan vara chocolate/white/golden, men det är svårt att säga. Han ser ju lite golden ut på ena örat iaf.
Vet inte ens om man kan ha golden och chocolate på samma svin ;) Jag har för mig att man inte kan ha golden/cream eller black/grey på samma gris. Undrar om det finns nåt annat som är "otillåtet" :P Man önskar man kunde gå på Idas färgkurs, men så är jag ju inte medlem i Smf ;(
#60 Jag skulle nog gissa att han är black/golden/white, med närmare eftertanke :/ För att det ska vara red ska det nog vara lite mörkare röd-brun än orange-röd-aktig, om du förstår ;P
#61 White/black roan gissar jag. :/

Åh, vad sött "Ruter" hihi :D

#62 ja tyvärr så kan jag inte rätta dig för jag försöker själv läsa o lära mig om färger. men visst är dom söta? ;)
#64 Sk*****tsöta xD
Nån här som kan rätta mig vad gäller färgerna…?? :*
Vill lära mig x)
#65 Du är jätteduktig! Fattar inte var du snappat upp allt?
Jag säger samma färger som du. Förutsatt att den wh/bl roan inte har någon liten goldenfläck eller så.
Ang vad som funkar på samma djur så är det ganska enkelt när det handlar om "rena" färger, alltså inte agouti/argente, tan m.m.
Om man förenklar lite så är grundregeln max en svart färg + max en röd färg + vitt
Svarta färger är black, chocolate, grey, lilac, beige, carob (och agouti/argente).
Röda färger är red, golden, buff, saffron, lemon, cream
#66 Man kan lära sig allt från internet tydligen ;)
Tycker dock att det här var lite lättare färger att bedöma, då de är väldigt starka. Bleka färger har jag det lite svårare med. :/ Kan t.ex. blanda ihop en blek buff med en cream ^^' Måste träna lite på det där.
Förstår nog regeln nu!
Carob har jag dock aldrig hört talas om? ;/
Är färgen ovanlig?
Kommer du ha någon mer färgkurs senare i år? :) Jag kommer ju troligtvis bli medlem i smf så fort jag fått småttingarna och skulle väldigt gärna vilja lära mig "live" om färger och teckningar. ;) Internet har ju tyvärr inte alla funktioner :P
Startar nog en ny tråd så att det inte blir för mycket prat om färger här ^^ Tycker att det är jätteintressant ju :) Genetik, färger och teckningar, etc.
#67 Aha, efter lite googling(prisa internet :P) så förstår jag det som att carob är som en mörk beige, men med rubin-ögon istället för röda? :)
Kunde dock bara hitta norska faktasidor om färgen, så den måste åtminstone vara ovanlig i Sverige? :/

tack så mycket nu är jag så lycklig har skrivit av färgerna nu på mina ungar. :) 

dom är nu till salu om det är någon som är intressad. ;) så ta mig på min sida tack! ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den vita var super söt!
Den vita var super söt!
Den vita var super söt!
#73 Jättegammal tråd
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.