Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1090 ggr
Karmatarerskanise
0

Hanar eller honor?

Vad är skillnaden på hanar och honor mentalt? Är det ena könet mer keligt än det andra? Är det ena mer busigt?

Markerar hanarna?

[Maijah]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Egentligen är det ingen större skillnad på könen temperamentmässigt. Det brukar oftast skilja mest från individ till individ - och mellan olika linjer.

Däremot tycker många ändå att hanar (t.ex jag har också den uppfattningen) generellt sett är lite nyfiknare, frammåt och socialare/mysigare, ja helt enkelt lite mer tillgivna mot oss människor än vad honor är. Men det varierar ganska mkt och det finns självklart lika mysiga - och mysigare honor också!

Hanarna markera ja, genom att "släpa/dra" pungen i marken. Kan lukta lite grann men inget som märks så mkt egentligen. Hormonstinna unghanar tenderar att markera mer än de äldre. Honor gör faktiskt likadant också bara det att de saknar pungen då såklart haha Flört

Tänk bara på att vill du ha flera än 2 i samma bur - köp honor.

Nöjer du dig med två - hanar eller honor.

Jag tycker man ska åka och träffa marsvinen man vill köpa innan och se om man klickar med dem. Och inte låta könet avgöra, för ska man ändå bara ha två spelar det ju ingen större roll.

Fridaaaa
0

Jag tycker inte att det är någon skillnad personlighetsmässigt. Det beror på individen, inte könet :)
Men ska man ha fler marsvin än 2, bör man ha honor, då hanar är extremt svåra att ha mer än 2 :)
Jag personligen har enbart gossar. 2 och 2 i burar:) Det har bara blivit så, men har även haft honor innnan. Men allt handlar som sagt om personlighet, mina gossar har haft ungefär samma personligeter som honor med har haft :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Tack för era svar :)